כתבה פרסומית סחרחורות -כיצד וממה הן נוצרות ואיך מטפלים בהן

סחרחורות -כיצד וממה הן נוצרות ואיך מטפלים בהן


יותר מחמישים אחוז מבני האדם עד גיל שישים מתלוננים שהם סובלים מסחרחרות ופונים לקבלת יעוץ רפואי. טווח התלונות על סחרחורות, נעות מתחושה סיבובית קלאסית בה האדם חש שהעולם סובב סביבו או שהוא עצמו מסתובב, דרך תחושה של חוסר יציבות, תחושה של חיים בתוך חלום, ועד אמונה אמיתית שקירות הבית עומדים ליפול עליו. 

מעל גיל שישים, אחוז האנשים המתלוננים שהם סובלים מסחרחורת גבוה יותר. עם זאת נדגיש כבר בתחילת המאמר, סחרחורת היא אינה מחלה כי אם סימפטום שיש לבדוק את מקורו.

סחרחורת נגמרת עקב תקלה במערכת שיווי המשקל. במערכת שיווי המשקל נמצא המוח שמקבל את המידע הדרוש לייצוב הגוף ממספר חיישנים. החשובים שבחיישנים הנם איברי שיווי המשקל המצויים בתוך האוזן הפנימית ומעבירים מידע על מיקומו של הראש במרחב ועל תנועותיו, העיניים שרואות את מצב הראש במרחב, את קו האופק, ואת מערכת החיישנים הממוקמת לאורך עמוד השדרה המעבירים תחושות מהגפיים. 

כל פגיעה באחת מן המערכות האלו יכולה לגרום לתחושת סחרחורת וחוסר יציבות. 40 עד 60 אחוז מההמקרים מקורם במערכת איברי שיווי המשקל שבאוזן. גורמים אחרים לתחושה זו יכולים להיות מקור נוירולוגי כמו אירוע מוחי מיגרנה, טרשת נפוצה ועוד, מקור רפואי כמו שינוי ברמת סוכר, הפרעות קצב לב ומקור פסיכו סוציאלי.

האבחנה של מקור תחושה זו אינה פשוטה ומצריכה הכרות עם מערכת שיווי המשקל ועם מגוון התלונות והאבחנות הנוגעים לה. בתחילת התהליך, יברר הרופא אצל הפציינט את התלונה לפרטי פרטים, אופי הסחרחורת, משך הזמן שהיא אורכת, מתי היא מחמירה או מקלה, תכיפותה, ראשיתה של הסחרחורת ומהלכה. 

בירור זה מהווה את רובו המכריע של תהליך האבחנה בנוסף לו מתבצעת גם בדיקה גופנית אוטו-נוירולוגית. לעיתים יש צורך בבדיקות עזר כמו ENG (אלקטרוניסתגמוגרפיה), בדיקות שבודקות את מערכת שיווי המשקל, בדיקות שמיעה, יציבות, דם והדמייה. עם זאת חשוב לציין שהבדיקות האובייקטיביות בודקות רק חלק ממערכת שיווי המשקל ועיקר האבחנה נעשה בשיחה הראשונה של הרופא עם הפציינט. לעיתים קרובות תוצאות הבדיקות תקינות ועל סמך האבחנה המושגת מההיסטוריה הרפואית והבדיקה הגופנית, ניתן להתחיל לבצע את תהליך השיקום.

ניתן לחלק את סוגי הסחרחורות שמקורן באיבר שיווי המשקל באוזן הפנימית למספר קבוצות, שהעיקריות הן:

סחרחורת הנובעת מפגיעה בסיסית באיבר שיווי המשקל, כתוצאה ממנה אין סנכרון עם איבר שיווי המשקל באוזן השנייה. דוגמה לקבוצה זו הינה מחלה שכיחה אחרת שגורמת לסחרחורת היא "ורטיגו" (בשפה הרפואית וסטיבולר ניאורוניטיס). 

מחלה זו נגמרת כתוצאה מפגיעה ויראלית באיבר או בעצב שיווי המשקל והיא גורמת לתחושת סחרחורת שעלולה להימשך מספר ימים, לאחריהם תחול הקלה עד שתישאר רק תחושת חוסר יציבות או סחרחורת בעוצמה נמוכה. מחלה זו שכיחה הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים, לעיתים היא לא חולפת במלואה ולעיתים היא חולפת ומופיעה שוב בעתיד.

סחרחורות שמקורה בהשתחררות חלקיקים קטנים בתוך המערכת ואלו גורמים לסחרחורת חזקה לרוב בעת שינוי תנוחה, לדוגמה BPPV.

סחרחורות ממחלות נוספות, כמו למשל מחלת "מנייר", מחלה המתאפיינת בהתקפי סחרחורות סיבוביות הנמשכות בין חצי שעה למספר שעות ומלוות בירידת שמיעה באותה אוזן, רעש, ולעיתים בתחושת אטימות.

הטיפול בכל אחת מהקבוצות שונה. בסחרחורת הנובעת משחרור חלקיקים באיבר שיויי המשקל ניתן לטפל באמצעות תמרון פיסיותרפי פשוט ששיעור ההצלחה שלו עולה על 85%, אחרי טיפול אחד שנמשך 10 דקות. בסחרחורת הנובעת מפגיעה בסנכרון בין איברי שיווי המשקל שבאוזן הפנימית, ניתן לטפל באמצעות סוג אחר של פיסיותרפיה שמטרתה גירוי המוח ללמידה ולתיקון. אז המוח אמור לבצע תהליך עצמי של תיקון. 

אם זאת, לעיתים התיקון אינו עולה יפה, הסיבות לכך הן עייפות, חרדות (מפני החשש שהסימפטומים לבעיה תחזור) ומצבי מתח. אז יש לעבור טיפולי פסיכותרפיה. לעיתים אנו מטפלים משלבים טיפולים באמצעות פיסיותרפיה דיאטה, תרופות ואמצעים אחרים.

בסיכומו של דבר, תחושת סחרחורת איננה ברורה לפציינט שסובל ממנה ולעיתים גם לרופא המטפל בו, שכן העדר אמצעי אבחון אובייקטיבים מקשים על איתור מקור הסבל ומטילים משקל יתר על תהליכי אבחנה ראשוניים המבוצעים על ידיו.
 
היעדר אבחנה נכונה וכתוצאה מכך המשך הופעתה של הסחרחורת, יכולה לגרום לתופעות של חרדה ולהגדיל את המרכיב פסיכו סוציאלי בבעיה. ביקור אצל רופאים במתמחים בסחרחורת יעיל לאבחון נכון ומדויק של הבעיה וטיפול בה.  

פורום התפתחות הילד

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • תינוקת בת שנה הפסיקה להגיב לשמה
  • יולי
  • 09/08/2016 13:58
  • שלום רב, לילדה שלי שבוע שעבר היה כל השבוע חום כמעט 40 הרופא אמר וירוס ...לאחר כמה ימים יצא אדמדמת....ומיד לאחר מכן שמנו לב שהפסיקה להגיב לשמה...היא שומעת צלילים רעש סרטים מצוירים ושירים שהיא אוהבת ישר מיסתובבת אבל איך שאומרים את שמה לא מגיבה......מה זה יכול להיות???

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • פיגור ואוטיזם
  • ג
  • 08/08/2016 19:17
  • שלום, אנו זוג שמנסים להכנס להריון, אני בקרוב בת 42, בעלי בן 46, ידוע לי שמגיל 35 ישנם סיכונים לילד עם אוטיזם/מונגולואיד/פיגור ושהבדיקות בזמן ההריון יכולות לבדוק רק חלק. בנוסף לבעלי אח המבוגר ממנו שאובחן כאוטיסט ומפגר ואחיו הצעיר בריא ואף הוקפץ כיתה, בעלי בריא אף הוא ועובד בעבודה מאתגרת ואיכותית. האם מפאת הגילאים המבוגרים שלנו והרקע של אחיו הבוגר של בעלי, 1.במידה ואכנס להריון הסיכויים לילד עם בעיות יהיו גבוהים? 2.האם פיגור ואוטיזם הן גנטיים? 3.האם ניתן לבדוק סיכויים שלי ושלו לפני הריון? בבדיקת האיקס השביר יצאתי תקינה. תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • יש לי ילד בן שנה ושמונה חודשים - ילד יחיד:
  • לימורבד
  • 20/06/2016 10:53
  • בבית הוא מאוד פעיל ורועש אך במעון בו הוא שוהה מאז גיל 11 חודשים המצב שונה לחלוטין הוא מאוד מופנם, פסיבי וסגור הגננת מקפידה להזמין אותו (למשוך אותו פיזית) למוקדי פעילות או למשחק עם ילדים אחרים הוא לא יוזם זאת בעצמו אלא תמיד מובל על ידי צוות הגן או ילדים אחרים הוא תמיד ישחק במשחק מוכר כל עוד לא מעודדים אותו להתנסות במשחק חדש כשהוא בכל זאת ניגש לילד אחר זה כשאותו הילד משחק בצעצוע שהילד שלי רוצה הוא בעיקר אוהב לצייר, להדביק, לשמוע סיפור ולהתעסק עם חומרים שונים מבין מצוין כל מה שמדברים אליו אך לא מדבר (כרגע אומר כ-10 מילים , בעיקר בבית, בגן הגננת כמעט ולא שומעת אותו) אשמח לשמוע את דעתך

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בן שנה ושמונה חודשים
  • דר' דניאל שפירא
  • 22/06/2016 17:40
  • שלום רב, התיאור שלך את בנך, ניכר כי קיים איחור שפתי (הבעתי) לצד קושי ביזימה, פסיביות ועוד... יש צורך באינפורמציה נוספת אולם מהרושם ממליץ לגשת לבדיקה התפתחותית. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בן שנה ושמונה חודשים
  • MA נורית שמיט קלנדרוב
  • 26/06/2016 19:20
  • לעיתים כבר מגיל מאוד צעיר אנו רואים הבדלים התנהגותיים בין הבית והגן. נראה כי בבית הוא מרגיש חופשי ונינוח יותר והתנהגותו אקטיבית יותר בעוד שבגן הוא פסיבי יותר. אפשרי ליזום מפגשים עם עוד ילדים גם במסגרת הביתית כדי שיתנסה במשחק עם בני הגיל במסגרת הביתית וירכוש מיומנויות והתנסויות חברתיות וכן מיומנויות משחק בסביבה בטוחה עבורו. מבחינה התפתחותית , יש לו 10 מילים הוא מבין מצוין ומתנסה במיומנויות של מוטוריקה עדינה תואמות גיל: ציור, הדבקה ועיסוק בחומרים שונים. חשוב להמשיך לעקוב אחר קצב התפתחותו ולראות כי ממשיך ומתקדם. בהצלחה!

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר ניר עישר ד"ר ניר עישר
מנהל רפואי מומחה ומדריך בטיפול קוגנטיבי התנהגותי קרא עוד
ד"ר יוסף חלבן ד"ר יוסף חלבן
מנהל מחלקה במרכז לבריאות הנפש "באר יעקב" קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
הכי נצפים
מתאפקים לשירותים? 8 טעויות שעושים בעבודה - ועולות בבריאות

מתאפקים לשירותים? 8 טעויות שעושים בעבודה - ועולות בבריאות

להמשך קריאה >>
"רוצה בן? תאכלי אבוקדו": כל האמת על קביעת מין הילוד

"רוצה בן? תאכלי אבוקדו": כל האמת על קביעת מין הילוד

להמשך קריאה >>
מה אוכלת חלי ממן בבוקר? תפריטי התזונאיות המובילות בישראל

מה אוכלת חלי ממן בבוקר? תפריטי התזונאיות המובילות בישראל

להמשך קריאה >>

יש לך שאלה?

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל