x סגור

כתבה פרסומית ההשפעות של הורה בעל הפרעת אישיות גבולית על הילד

מאת: מערכת אינפומד

Share |
במאמרה סוקרת Macfie את האופן בו מושפעים ילדים מחיים עם הורה בעל הפרעת אישיות גבולית ומציינת התערבויות טיפוליות אשר עשויות לסייע באינטראקציות ההורה-ילד ולמנוע פגיעה התפתחותית.

ילדה בת חמש, שאמה אובחנה כבעלת הפרעת אישיות גבולית, מתארת לחוקרת את מסיבת יום ההולדת שלה. בתיאורה היא מספרת איך פתחה את המתנות ומוסיפה "פתחנו את המתנות ואכלנו את עוגת יום ההולדת, ואז אמא הורידה את הבגדים שלה והייתה שיכורה".
במהלך ראיון אבחוני אחר, מתנהל הדיאלוג הבא בין מתבגרת בת 15 לאמה בעלת האישיות הגבולית:


מתבגרת: את אפילו עוד יותר ילדותית כרגע, את מצחקקת ומתנהגת באופן הזוי.
אמא: טוב, אני קצת מרדנית עכשיו, רק מנסה שיהיה כיף.
מתבגרת: אני זו המתבגרת שאמורה לעשות את זה.
אמא: המון זמן לא היה לי כיף ולא עשיתי מה שבא לי, אני מתגעגעת להיות מתבגרת, היה נחמד אם היינו יכולות לבלות ולעשות כיף ביחד.
מתבגרת: את אמורה להיות אמא שלי.
אמא: טוב, אולי מתישהו אני אוכל שוב להיות אמא שלך.
מתבגרת: עד שאת תהיי אמא שלי אני כבר אהיה מבוגרת כך שזה לא ממש משנה.


דוגמאות אלו פותחות את מאמרה של Jenny Macfie אשר פורסם בכתב העת Child Development Perspectives. במאמרה Macfie סוקרת את האופן בו מושפעים ילדים מחיים עם הורה בעל הפרעת אישיות גבולית ומציינת התערבויות טיפוליות אשר עשויות לסייע באינטראקציות ההורה-ילד ולמנוע פגיעה התפתחותית.


"אבל את אמורה להיות אמא שלי!" - השפעות ההורות הגבולית


ממצאיהם של מחקרים רבים מצביעים על ההשפעות השליליות המתקשרות לחיים עם הורה הסובל מהפרעה נפשית. השפעות אלו נובעות, כל הנראה, משילוב בין גורמים גנטיים-תורשתיים לגורמים סביבתיים שליליים הנובעים מהפרעת ההורה.


יחד עם זאת, מחקרים ספורים בלבד בחנו באופן אמפירי את השפעת ההורות הגבולית על התפתחות הילד ועל דיאדת ההורה- ילד. מחקרים אשר התמקדו בתקופת הינקות הצביעו על כך שילדים לאמהות הסובלות מהפרעת אישיות גבולית נטו, בגיל חודשיים, ליותר מבטים מעורפלים והסבות מבט מהאם, ולפחות תגובתיות אליה. כמו כן, אמהות בעלות אישיות גבולית היו בהתנהגותן יותר חודרניות ופחות רגישות לילדיהן ביחס לאמהות ללא אישיות גבולית. בנוסף לכך, ב'סיטואציית הזר' נמצאו 80% מהילדים לאימהות בעלות אישיות גבולית כבעלי סגנון התקשרות בלתי מאורגן. לאחר הפירוד הקצר מהאם נראו הילדים מתלבטים בין תשוקה לגשת אליה לבין חשש לעשות זאת: חלקם ניגשו אל האם כשגבם אליה וחלקם נעצו בה מבטים אך לא התקרבו.





בגילאי בית הספר היסודי הפגינו ילדים לאימהות בעלות אישיות גבולית אחוז גבוה יותר של סימפטומים פסיכיאטריים (כגון דיכאון וחרדה), בעיות התנהגות (כגון אגרסיביות ועבריינות), בעיות קשב וערך עצמי נמוך. סימפטומים אלו עשויים לנבוע מגורמים מולדים ותורשתיים ומהסביבה המורכבת בה גדלים חלק מהילדים. כמו כן, נמצא כי ילדים להורה הסובל מאישיות גבולית חוו יותר מעברים בין בתי מגורים ובתי ספר ויותר שינויים בהרכב המשפחתי. בנוסף, ילדים אלו נחשפו יותר להתמכרות ההורה לסמים ואלכוהול ולנסיונות אובדניים שלו. 

הורות בלתי יציבה המאפיינת רבים מההורים בעלי האישיות הגבולית עלולה להביא להשפעות מתמשכות על הילד אשר יבואו לידי ביטוי בבגרותו בקשיים בתחושת הנפרדות והאוטונומיה, ביטחון עצמי נמוך, קושי בוויסות רגשי וקשיים ביצירת קשרים זוגיים.


אסטרטגיות זיהוי והתערבות


על אף המורכבות הנלווית פעמים רבות לחיים עם הורה בעל אישיות גבולית, הילדים אשר נמצאים בסיכון משמעותי במיוחד לפתח את ההפרעה הינם ילדים בעלי פגיעות ביולוגית-רגשית מוגברת. על פי המודל הביו-סוציאלי שניסחה ד"ר מרשה לינהאן, ילדים אשר נוטים באופן מולד לרגשות עוצמתיים ולקשיים בויסותם ונתקלים ב'סביבה בלתי מתקפת' הם הפגיעים ביותר לפתח אישיות גבולית. בהתאם לכך, על פי מק'פי, עשויים ילדים עם פגיעות זו לפתח הפרעת אישיות גבולית כאשר הם מטופלים על ידי הורה גבולי היוצר סביבה בלתי מתקפת ובלתי רגישה לרגשות ולצרכים של הילד.


במאמרה מציינת מק'פי מספר התערבויות טיפוליות אשר עשויות לסייע להורה עצמו ולדיאדת ההורה-ילד. לטענתה, אסטרטגיות טיפוליות המיועדות להורים בעלי אישיות גבולית צריכות לכלול רכיבים המכוונים להרחבת היכולת למנטליזציה ולתפקוד רפלקטיבי, מאחר ואנשים בעלי אישיות גבולית מתקשים במיומנויות אלו. אסטרטגיות מבוססות מנטליזציה מגבירות את היכולת לתפוס את התנהגות העצמי והאחר במונחים של מצבים מנטליים כמחשבות, רגשות ואמונות.

לדבריה, מודלים טיפוליים מתאימים הינם הטיפול מבוסס המנטליזציה, תרפיה ממוקדת-העברה והטיפול הדיאלקטי המכוון בין השאר לחיזוק מיומנויות התמודדות. בנוסף, פסיכותרפיית הורה-ילד המבוססת על שיפור היכולת למנטליזציה עשויה להיות יעילה במיוחד: ההורה חש מובן על ידי המטפל ומסוגל להרחיב את יכולתו לזהות את צרכיו, רגשותיו ותפיסותיו ואת אלו של הילד. בהתאם לכך, ההתקשרות נעשית בטוחה וחיובית יותר.



פורום פסיכיאטריה

ד"ר קרני רובין

ד"ר קרני רובין רופאה מומחית בפסיכיאטריה ופסיכותרפיה.
ד"ר קרני ז'. רובין .M.D. M.Sc. B.Sc., מומחית לפסיכיאטריה משנת 1984, ובעלת תואר שני בביוכימיה. ‎‎‎‎ד"ר רובין מטפלת בפסיכותרפיה, בעיקר התנהגותית קוגניטיבית, בשילוב עם טיפולים תרופתיים. בעלת ניסיון עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • סימבלטה 60 מג׳- מתי עדיף לקחת- בוקר או ערב
  • איילת
  • 22/10/2014 19:06
  • היי, לאחרונה העליתי את מינון הסימבלטה מ-30 מג׳ ל-60 מג׳. מתי רצוי לקחת את התרופה? בבוקר או בערב? יש הטוענים שהיא מעוררת, ויש הטוענים שהיא מרגיעה ומרדימה.. תוכלו לעזור לי להחליט?

  • הוסף תגובה פתיחה בעמוד נפרד
  • הדפס
  • אז מתי רצוי לקחת? בבוקר או בערב?
  • איילת
  • 25/10/2014 02:44
  • סימבלטה
  • ר.צ.
  • 25/10/2014 10:31
  • תודה ר.צ- תוכל להסביר את ההגיון מאחורי זה
  • איילת
  • 25/10/2014 11:43
  • או לפחות שאבין מה הסיבה לפילוג בין השעות. כי הרי ברגע שעברתי ל-60מג- יש אפשרות זולה יותר לקנות כדור אחד של 60, ואין צורך לקנות 2 קופסאות של 30. האם הרופאה יכולה גם להשיב לי איזה הוראה בד״כ נותנים לסימבלטה 60 מ״ג?

  • הוסף תגובה פתיחה בעמוד נפרד
  • הדפס
  • תשובה
  • ר.צ.
  • 25/10/2014 11:53
  • עם סימבלטה , ניתן לקחת מנה אחת של 60 מ"ג בבוקר, או שתי מנות של 30 מ"ג כמו שרשמתי קודם. ניתן גם מנה אחת של 60 מ"ג בערב אם הכדור גורם לך עייפות במהלך היום.
    ההגיון בחלוקה ל-2 מנות: לעתים קיים קושי לקחת את מלוא המינון היומי במנה אחת, ואז מחלקים לשניים כמו שנרשם. זה שווה להשקיע עוד 16 ש"ח לחודש ולא להפסיד טיפול טוב. אבל אם את מסתדרת עם מנה אחת של 60 מ"ג - אין שום בעיה עם זה, או בבוקר או בערב לפי הנוחות/תופעות הלוואי (ולהיות עקביים כמובן).

    בכל אופן 60 מ"ג זו מנת ביניים , עד שעוברים ל-90 מ"ג לאחר כעשרה ימים.
    בהצלחה.

  • הוסף תגובה פתיחה בעמוד נפרד
  • הדפס
  • אין עליך ר.צ !!!
  • איילת
  • 25/10/2014 13:38
  • מינון התחלתי לואיפקס
  • מיכל
  • 25/10/2014 08:35
  • ויאפקס/ ונלה
  • ר.צ.
  • 25/10/2014 10:46
  • מיכל שלום,
    בדרך כלל הרופאים מתחילים ב-75 מ"ג בשחרור אטי.
    עם זאת, יש חולים שהם יותר רגישים לתרופות ואצלם מומלץ להעלות מינון באטיות. במקרים כאלה מצטיידים בכדורים בשחרור מהיר ('רגילים') , כאשר המומלץ לדעתי הנו ונלה 37.5 מ"ג מאחר ויש לכדור הזה פס חציה. ניתן להתחיל ברבע כדור ליום בבוקר, ולאחר 4 ימים לקחת רבע בבוקר ורבע בערב (לאחר כ-12 שעות). לאחר מכן להעלות ברבע כדור כל 4 ימים: חצי בוקר רבע ערב , אח"כ חצי בוקר וחצי ערב וכו', עד שלאחר כחודש ימים מגיעים לכדור שלם של 37.5 מ'ג בבוקר וכדור שלם בערב. ואז עוברים ל-75 מ"ג ויאפקס בשחרור אטי, אחת ליום בבוקר.
    בהצלחה

  • הוסף תגובה פתיחה בעמוד נפרד
  • הדפס
  • מינון התחלתי לואיפקס
  • מיכל
  • 25/10/2014 08:34
לעמוד הפורום

שאל אותנו שאלה
בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל