דלג לתוכן

רוצים ילד שעוזר לזולת? תנו לו לבחור ולעשות ויתורים

ילדים צעירים הם פרו-חברתיים: הם עוזרים לאחרים, חולקים צעצועים ומענישים את אלה שפוגעים באחרים. מחקר חדש ומרתק מוצא שמתן אפשרות בחירה לילדים בגיל צעיר תוך ויתור מגבירה את הפרו-חברתיות שלהם

מאת: אמילי האודי, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/07/2014 תאריך עדכון: 07/09/2014
2 דקות קריאה

ילדים צעירים הם פרו-חברתיים: הם עוזרים לאחרים, חולקים צעצועים ומענישים את אלה שפוגעים באחרים. מחקרן של נדיה צ'רניאק ותמר קושניר מאוניברסיטת קורנל מציע כי מתן אפשרות בחירה לילדים בגיל צעיר מגדילה את הרצון שלהם לעזור לזולת במהלך החיים שלהם, ובודק איך בדיוק ילדים רוכשים התנהגויות פרו-חברתיות אלו


במחקר השתתפו ילדים בגילאי 3 ו-4 והוא התחלק לשני חלקים עיקריים. בחלק הראשון של המחקר התבקשו הילדים לעזור לבובת כלבלב שנאמר להם כי היא עצובה. כל אחד מהילדים קיבל מדבקת כוכב שנאמר כי יכולה לשמח את הבובה ואז חולקו הילדים ל-3 קבוצות:


- קבוצה בה הילדים קיבלו את האפשרות לשמור את המדבקה לעצמם או לתת אותה לבובה. (קבוצה זו היתה צריכה לעשות ויתור יקר ערך כדי לעזור לכלבלב)

- קבוצה בה הילדים קיבלו את האפשרות לתת לבובה את המדבקה או לזרוק אותה. (בכל מקרה המדבקה לא היתה נשארת אצלם ולכן בקבוצה זו הוויתור אינו יקר ערך)

- קבוצה בה לילדים לא ניתנה אפשרות בחירה ונאמר להם מה עליהם לעשות עם המדבקה.

בשלב זה, הוצגה בפני הילדים בובה נוספת שנאמר להם כי היא עצובה. הילדים קיבלו 3 מדבקות עם פרצוף מחייך, אותן יכלו לשמור לעצמם או לתת לבובה. במחקר נמצא כי רוב הילדים שנתנו את מרבית המדבקות שלהם לבובה השתייכו לקבוצה הראשונה - ילדים שעשו ויתור יקר ערך כדי לעזור לאחר.

לאור התוצאות, העלו החוקרות את 'רמת הקושי' וביצעו חלק נוסף למחקר, בו במקום מדבקת כוכב, חילקו לילדים בקבוצה הראשונה בובת צפרדע, עליהם היו צריכים להחליט אם לוותר כדי לשמח את הבובה העצובה או לא, ויתור משמעותי הרבה יותר בהשוואה למחקר המקורי. בקבוצה השני (קבוצת הויתור שאינו יקר ערך) קיבלו הילדים פיסת נייר לבן קרוע, אותה היו צריכים להחליט אם לשמור או לתת לבובה כדי לשמח אותה. גם כאן, התוצאות נשמרו - רוב הילדים בשתי הקבוצות הראשונות העדיפו התנהגות פרו-חברתית, וכמעט אותה כמות ילדים העדיפה את הזולת בקבוצה הראשונה של הוויתור יקר הערך.



מה זה אומר?


במילים פשוטות, כשילדים התבקשו לעזור לאחר בצרה ולוותר על משהו שלהם כדי לעשות זאת, בהמשך הם בחרו באופן עצמאי לבצע ויתור גדול יותר כדי לעזור לאחר.

בבסיס המחקר הייתה ההנחה, שמתן הבחירה לילדים חשוב לפיתוח התנהגויות פרו-חברתיות אצלם, אך למעשה המחקר הראה שילדים התנהגו בצורה יותר פרו-חברתית לאחר שעשו בחירה קשה ויקרת ערך עבורם. עוד הראה המחקר, שגם התנסות מוגבלת וקצרה בבחירה שכזו משפיעה על הבחירות הבאות שיבצעו הילדים ועל התנהגותם הפרו-חברתית בעתיד. 


תוצאות מחקר זה משמעותיות עבורנו כהורים ומודלים לחיקוי לילדים, כשאנו מחליטים אם ואיך לחשוף את הילדים לקבלת החלטות, גם בגילאים צעירים, ועל ההשפעה של החלטות אלו על האישיות שלהם כיצורים חברתיים ועל האנשים שיגדלו להיות.

מאת: אמילי האודי, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר ליליאנה מאואס זינגר
ד"ר ליליאנה מאואס זינגר פסיכיאטריה
לשעבר רופאה בכירה וראש צוות במרפאת שלוותה
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
ד"ר אלכס אביב
ד"ר אלכס אביב פסיכיאטריה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו