דלג לתוכן

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): השיטה שמשנה דפוסי התנהגות

כשליש מבני הנוער הישראלים סובלים מדיכאון. שיטת טיפול פסיכולוגית פורצת גבולות המקשרת בין דפוסי חשיבה להתנהגות, מספקת מענה לתופעה זו ולרבות אחרות. מהו CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) וכיצד משתלב במערכת החינוך? מומחית מסבירה

מאת: נטע תלמי, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/11/2016
3 דקות קריאה

דור המדיות החברתיות, דור הפלזמות והמסכים, הן דוגמאות ספורות לכינויים שהודבקו לילדי שנות האלפיים, שהגיחו ישירות אל תוך תמורות העולם המערבי, מצוידים בסמארטפון המתפקד כמעין גפה חמישית. ההתפתחויות הטכנולוגיות אינן כוללות רק יכולת הסתגלות לחידושים רבים, אלא מלוות גם בתחרותיות ורדיפה אחר הצלחה.

משפטים כמו " אין לי חברים", "אני לא מקובל", "אני אכשל במבחן" הפכו להיות שכיחים ומוכרים להורים בחברה המתקדמת ולכן אינם מהווים תמיד נורת אזהרה לבעיה חמורה יותר. מאידך התבטאויות אלה עלולות להעיד על תכונות המולידות דפוסי חשיבה והתנהגות שונים בקרב ילדים, אשר יכולים להוות מכשול מרכזי במסלול החיים. 

בעבר, הטיפול בבעיות אלו נעשה באופן פרטי בלתי פורמלי ומשכך לא היה נגיש לכל אחד. במסגרת השינויים הרבים במערכת החינוך, הוטמעו שיטות טיפול רבות הדוגלות בהעמדת הילד וצרכיו במרכז. אחת העיקריות והמוצלחות שבהן הינה הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), אשר נמצא כיעיל ביותר בסיוע לילדים אימפולסיביים הנוטים להיות אלימים, לילדים מופנמים ומתקשים חברתית, לאלו הסובלים מחרדה או מתקשים בוויסות רגשי.

מהו בעצם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) ומה ייחודו? 

CBT הינו טיפול פסיכולוגי אשר מתבסס על שילוב היבטים שונים מהעולם ההתנהגותי והקוגניטיבי. 

"השיטה הקוגניטיבית התנהגותית התפתחה בשנות ה-60 וה-70  של המאה העשרים ומאז הוכחה כיעילה במחקרים רבים. בבסיסה ההבנה כי יש לקשר בין מחשבות ורגשות אשר הופכות מקובעות באמצעות תהליכים קוגניטיביים, לבין דפוסים התנהגותיים. ההתערבות הטיפולית נועדה לשינוי הרגלים לא אפקטיביים העומדים במרכז ההפרעה המאובחנת". מסבירה לאה רביבי, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית.  

"ייחודו של ה-CBT  הינו בהגדרת השיטה, אשר חרטה על דגלה טיפול ממוקד קצר ויעיל.  מול עיני המטפל עומדת המטרה הראשונית- השגת הקלה מיטבית למטופל בטווח המידי או הרחוק, בפרק זמן הקצר ביותר. הטיפול נמצא כיעיל ביותר בסיוע בהתמודדות עם הפרעות שונות, לרבות חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, סכיזופרניה והפרעות אישיות. בנוסף, התרפיה הקוגניטיבית התנהגותית רואה במטופל שותף פעיל לתהליך הן מבחינת הבנת הבעיה ואופן פתרונה והן מבחינת ניהול הטיפול השוטף, דבר שהופך אותו לחלק מהדרך וגם מאפשר לו לבחון את הצלחתו".

"השיטה כוללת שני מנגנוני שינוי עיקריים אשר יוגדרו כמעין תחנות ביניים משמעותיות וחיוניות להצלחת התהליך. הראשונה הינה ההבניה הקוגניטיבית. המטופל מתבקש להיזכר באירוע ולתמלל את רגשותיו, ומתוך כך לתאר אלו מחשבות עלו בדעתו באותו הקשר. תוך בחינת אירוע מסוים במהלך הטיפול, נעשית השקה בין הסיטואציה לתחושות אשר ליוו אותה ואלה נבחנות על בסיס ההיגיון והמציאות. בשלב הבא, מתבקש המטופל לתעדן בכתב ביחס לאירועים מסוימים אותם חווה בין מפגש למפגש".

רביבי מדגישה כי מטרת התיעוד היא מעין "חישוב מסלול מחדש". המטפל והמטופל מנתחים את האירועים אותם חווה האחרון ומבארים בצורה הגיונית את מחשבותיו. על ידי כך מנסים להבנות מחדש אמונות ותפישה עצמית אפקטיבית יותר.


ייחודו של התהליך טיפול ה-CBT נעוץ בהגדרת השיטה, שחרטה על דגלה טיפול ממוקד קצר ויעיל



"ניקח לדוגמה אדם הסבור כי הוא כישלון. מהלך הטיפול ילווה בשאלות כמו כמה פעמים נכשלת בעבר, מה הסבירות שמקרים אלו אכן יוגדרו כחוסר הצלחה? באמצעות ההליך הקוגניטיבי מזוהות האמונות השליליות ומוחלפות באחרות חיוביות יותר ואפקטיביות. מטופל זה ממתן את הנחותיו וכעת יניח כי אמנם חווה כישלונות בתחומים מסוימים אך גם נהנה מהצלחות במקרים רבים".

התחנה השנייה בשיטה הינה הפעלה (אקטיבציה), הנחשבת לליבת הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי. המטופל מסווג את הפעולות היומיומיות ומדרג את מידת ההנאה והשליטה בהן. לאחר מכן עובד הוא בשיתוף פעולה עם המטפל לצורך קביעת יעדים שונים להגברת הסיפוק מהן. בדרך זו מופחתות התנהגויות לא אפקטיביות המקבעות תחושות ורגשות שליליים. 

רביבי מציינת כי שיטת ההפעלה ההתנהגותית נמצאה כיעילה ביותר בטיפול בדיכאון. "אדם המתאפיין בהפרעה נפשית זו ייטה לדבוק בהתנהגויות פסיביות, כמו שכיבה ממושכת במיטה והתבודדות. ככלל, ינסה להימנע מפעילויות שיעמתו אותו עם תחושותיו. הטיפול יסייע בקביעת יעדים חדשים באופן הדרגתי ומותאם אישית, זאת לצורך הגברת השליטה".

קראו עוד: המדריך המלא: כל מה שצריך לדעת על תרופות נגד דיכאון

מהו האתגר המרכזי בטיפול CBT  בילדים?

רביבי גורסת כי הקושי העיקרי בטיפול באמצעות השיטה ההתנהגותית- קוגניטיבית בילדים נעוץ במודעותם לדפוסי חשיבתם.


"רוב הילדים מגיעים לטיפול שלא ביוזמתם ואף לעתים הם אינם מודעים לקיומה של הבעיה שבגללה הופנו אליו. לעובדה זו השפעה ניכרת, הסותרת לכאורה את אחד העקרונות המרכזיים של שיטה זו- שיתוף הפעולה בין המטפל למטופל. כדיי להתגבר על האתגר, הדרך הטיפולית וקביעת המטרות מערבות את הילד והגורמים משפיעים בחייו, כמו הורים ומורים. כך למעשה נרקמת ברית משותפת לצורך הצלחת ההליך. כמו כן, קיימות אסטרטגיות טיפוליות שונות אשר תלויות בגיל ובהשפעה התרבותית". 


מהן הבעיות העיקריות להן השיטה נותנת מענה בקרב האוכלוסייה הצעירה?

"יעילות שיטה זו בילדים נחקרה פחות ממבוגרים אך נמצא כי היא יעילה ביותר בבעיות רבות ומגוונות, כמו שליטה על כעסים, התפרצויות זעם, אלימות, ביישנות, חרדות ודיכאון. כמו כן, הטיפול נמצא כאפקטיבי בהתמודדות עם אי תפקוד לימודי הנובע מתפישות שגויות, קשיי הסתגלות או אי עמידה בגבולות ודחיית סיפוקים".



קראו עוד: "יש לשנות את הגישה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז"

כיצד שיטה זו משולבת בחינוך הפורמלי?

"ברוב המקרים הטיפול במערכת החינוך יתבצע בקבוצות הומוגניות, תוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים הטיפוליים הרלוונטיים, לרבות מורת השילוב, המחנכת והיועצת. מערך הטיפולים עשיר, יצירתי, יעיל ומותאם לכל מקרה. חשוב לציין כי הרמה הקוגניטיבית של התלמידים המתאימים ל-CBT צריכה להיות ממוצעת ומעלה. ילדים ברמה גבולית יתקשו לנהל תהליכים קוגניטיביים אשר מהווים חלק מרכזי בהליך".


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
ד"ר ליליאנה מאואס זינגר
ד"ר ליליאנה מאואס זינגר פסיכיאטריה
לשעבר רופאה בכירה וראש צוות במרפאת שלוותה
ד"ר יקטרינה נלסון
ד"ר יקטרינה נלסון פסיכיאטריה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום חרדה

בניהולו של ד"ר יששכר הרמן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו