כתבה פרסומית האם עודף מחמאות עלול לפגוע בילד שלכם?

מצד אחד, אין כמו מילה טובה לשיפור התדמית והביטחון של הילד. מצד שני – גם עודף מחמאות לא בהכרח יועיל לו. "רוצים לחזק את הביטחון העצמי של ילדכם? אל תגידו לו תמיד שהוא הכי טוב בכל דבר", אומרים המומחים. אז מהו המינון הנכון? כל התשובות

מאת: מיכל הלפרין, מערכת אינפומד


מי גאון של אמא? מי הילדה הכי יפה בגן? מי שר הכי יפה ומצייר הכי טוב שיש? כשמדובר בילדים שלנו, רובנו חוטאים בביטויים ובאין ספור סופרלטיבים ומחמאות, שלא תמיד נאחזים במציאות האובייקטיבית. בדרך כלל, יש לנו גם קהל קטן וחמוד במיוחד שנהנה מכל המילים החמות האלה ומצדיק את קיומן.

מאידך, היכן נמתח הגבול בין מחמאות מחזקות לכאלה שעלולות להזיק ומדוע חשוב להקפיד עליו? 

"להיות הורים זו משימה לא פשוטה.  מצד אחד, כולנו רוצים לפנק, לחבק ולגונן על הקטנים ככל שנוכל. מצד שני, העולם שממתין להם בחוץ לא תמיד יהיה ידידותי באותו אופן", אומרת שלי פורפר רוזן, מטפלת MA מדריכת הורים .



"כל ילד זקוק למחמאות ולחיזוקים"

"ילדים לומדים להכיר את עצמם דרך העיניים של הוריהם. לחיזוקים שלנו יש ערך גדול עבורם. חשוב שידעו שבשבילנו הם 'הכי הכי', כי זה למעשה הבסיס לביטחונם. ואכן, סביר להניח שעבורנו הם תמיד יהיו הכי טובים והכי מוצלחים בכל. עם זאת, יש להקפיד גם לשקף את המציאות ואת העולם החיצוני, שבו לא יהיו תמיד הכי מוצלחים בכל דבר שיעשו", מסבירה פורפר רוזן.


נדב הריס, פסיכולוג קליני, מחזק את הדברים: "מחקרים רבים הוכיחו ללא כל ספק, שככל שאנחנו מעניקים לילד יותר אהבה ומשקיעים בו יותר זמן איכות, אנחנו למעשה מחזקים אצלו את תחושת הביטחון ואת תחושת השייכות, וגם עוזרים לו לגבש את זהותו האישית.  גם למבט או לשפת הגוף שלנו יש חשיבות עבורו: עין מאדירה ומתפעלת היא צידה חשובה לדרך עבורו. אם בשנים הראשונות לחייהם, הילדים מגיבים יותר לשפת גוף, לטון דיבור ופחות למלל,  ככל שהם גדלים קיימת חשיבות גם לתוכן המילולי לצד האקטים הנראים לעין".



קראו עוד: כך תעשו זאת נכון: המדריך המלא לשילוב הילדים במטלות הבית 




הילדה הכי יפה בגן – אבל יש גם אחרות

רבים מאתנו גדלו על השיר "לאבא שלי יש סולם מגיע כמעט עד שמיים", מאת תלמה אליגון רוז. פעמים רבות ילדים חשים שהם הכי חזקים או הכי טובים במשהו או לחילופין -  שההורה שלהם הוא הכי טוב בעולם. נשאלת השאלה, איפה נכנס התפקיד שלנו ההורים במקרה הזה?


"למרות האמור, לא הייתי ממליצה להשתמש בביטויים כוללניים מידי. במקום לומר לילד שהוא מצייר 'הכי יפה בעולם', תוכלו לומר לו שהוא השתמש בצבעים מאוד יפים או כמה נפלא שהוא בחר לשלב אלמנטים כאלה ואחרים. חשוב למצוא את הדברים שמייחדים אותו, ההופכיים אותו למי שהוא. כך הוא ילמד להעריך אותם וכמובן את עצמו", אומרת פורפר רוזן.




מצאו דברים אשר מייחדים את הילד שלכם והופכים אותו למי שהוא. כך ילמד הוא להעריך את עצמו



"ילדים רבים שומעים מהוריהם שהם הכי יפים בגן, הכי טובים בכדור או הכי חכמים, וזה בסדר", אומר הריס. ההאדרה הזאת שייכת לעולם הפנטזיה שלהם, ובהחלט יש מקום לטפח ולחזק גם אותו. אך כאמור, חשוב גם לטווח בין הילד לבין העולם החיצוני. לכן, הייתי ממליץ לסייג משפטים, כגון 'אתה הכי יפה בגן' באמירות בסגנון -  'אבל אם נשאל את אמא של עלמה מהגן, סביר להניח שהיא תחשוב שהיא הכי יפה'. כלומר, שם המשחק הוא לשלב בין שני העולמות של הילד – הפנטזיה והמציאות. 


אם הוא גדל בעולם שכולו דמיוני, זה עלול ליצור אשליה וכך גם אכזבה כאשר יגלה שעולמו אינו תואם את זה שבחוץ. זה גם עלול ליצור מצב שבו הוא יחשוש להתמודד עם סיטואציות שבהן יפגוש במציאות שאינה תואמת את יכולותיו האמתיים. מצד שני, גם מחסור בעולם דמיוני ובחיזוקים ייחודיים, עלול להיות בעייתי גם הוא: ילד שלומד להכיר רק את העולם האובייקטיבי, עלול להיות כבוי ופחות יצירתי, ועולם שלם של פנטזיה ודמיון החיוניים להתפתחותו ולעושרו התרבותי והאישיותי עלול להיחסך ממנו. 



"ההשוואה הטובה ביותר היא של הילד כלפי עצמו"

אין כמעט הורה שלא מכיר את הסיטואציה הבאה: הילד חוזר מהחוג ואומר שזהו, שהוא וכדורגל כבר לא. זה יכול להיות בגלל נועם שתמיד מנצח אותו, או העובדה שהוא לא מצליח לעמוד בציפיות של עצמו, או שילד אחר פשוט יותר טוב ממנו. 


"חשוב להשוות את ההישגים של הילד דווקא לאלה של עצמו. במקום לעודד אותו לוותר על כל קושי, או לחילופין לבטל את דבריו ולהמשיך 'למכור' לו אשליות בסגנון 'הוא לא באמת ניצח אותך, אי אפשר לנצח אותך אתה הכי טוב', אפשר לחזק אותו עם משפטים כגון: "אולי אם תתאמן אז בפעם הבאה תצליח יותר', או 'ראיתי שהטכניקה שלך מאוד השתפרה ושאתה קולע הרבה יותר טוב'.


"בנוסף, לפעמים צריך גם להתאים את יכולות הילד למציאות, ולא לשלוח אותו לחוג שבו הוא ירגיש הכי חלש. במקרה כזה חשוב להעביר לו את המסר שיכול להיות שאולי בתחום הזה הוא פחות חזק, אבל שיש חוג אחר שיותר יתאים עבורו. חשוב להיות קשובים להעדפותיו ולרצונותיו, ולעודד אותו להצליח בדרך שבה הוא בוחר. כדאי במקביל, לנסות לעודד אותו לא לוותר בקלות. אם הילד לא מעוניין לרכב על אופניים למשל, ואתם יודעים שזה רק עניין של זמן וניסיון, נסו לרתום אותו לפעולה במשך מספר דקות ביום, או לזמן שיותר מתאים לו. הסבירו לו מה הוא עשויה להרוויח מכך, אילו טיולים משפחתיים או בילוי עם חברים צפויים לו אם ילמד ועוד.



קראו עוד: לחשוב מחוץ לקופסה: כיצד מעודדים יצירתיות בילדים? 



גם דוגמה הורית חשובה בהקשר הזה. משפטים כמו 'נכון שהיום לא הצלחת, וזה באמת קשה, אבל גם אני לפעמים לא מצליח בעבודה ואז אני כועס וגם נרגע'", מסבירה פורפר רוזן.


"למעשה, השוואה יכולה להיות חיובית,  אם מלמדים את הילד לתעל אותה לכיוון זה", אומר הריס. "גם משחקים שיוצרים תחרות הם טובים כי הם מייצרים אינטראקציות בין הילדים, שלומדים גם להתפשר או לוותר לפעמים. אם ילד עצוב מהעובדה שאחר טוב ממנו בפעילות מסוימת, אפשר לעודד אותו בכך שהוא טוב בדברים אחרים – שיוסי אמנם טוב בקליעה לסל והוא טוב יותר בריצה או בציור".



שאלו את עצמכם: האם מאה בחשבון זה באמת הדבר הכי חשוב?

כולנו מעוניינים לראות את הילד שלנו מגיע להישגים טובים, ולשמוע מהמורה שהוא מצטיין בכל דבר או שהוא הכי טוב בכדורסל, אבל מסתבר שהשאיפה הזאת לא תמיד פועלת לטובתו. "במקרים רבים, הורים נוטים לעודד פרפקציוניזם. אבל בשורה תחתונה, חשוב לשאול את עצמנו האם המאה בגאוגרפיה או ציור ללא רבב הוא באמת מה שחשוב. במקום לעודד את הילד לעשות הכי טוב חשוב, הרבה יותר חשוב לשים דגש על התהליך או לתת פידבק למאמץ שהוא משקיע. גם בהיבט הזה הדוגמה האישית חשובה מאוד. אם ניתן דגש גם לתהליכים שאנחנו עושים ולא תמיד דווקא לתוצאות, הילד ילמד שהוא מצליח גם אם לא תמיד יצטיין בכל. הוא גם ילמד שגם לדברים שאינם מושלמים יש ערך גדול מאוד", מסביר הריס.


לסיכום, מחמאות וחיזוקים הם אמנם כלי חשוב הדרוש להתפתחות הילד, אך גם שיקוף המציאות וראייה אובייקטיבית נדרשים, על מנת למנוע ממנו תסכולים וראייה לא נכונה של המציאות. כמו כן, כדאי לתת דגש גם למאמצים, להנאה שבניסיון, לאינטראקציה הנוצרת ולא רק לתוצאות 'על הנייר'. וכמובן שאין כמו דוגמה אישית כדי להמחיש את הדברים.



פורום טיפול זוגי, טיפול משפחתי

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שאל מה אני מחפשת ואז נעלם
  • עדן
  • 05/09/2017 22:46
  • שלום, אולי השאלה תראה מוזרה אבל אני סתם רוצה לדעת למה מסקרנות.. התחיל להתכתב איתי מישהו באינטרנט התעניין במה אני עוסקת, שאל מה אני מחפשת באפליקצייה, עניתי לו "להכיר" אז הוא כתב לי"נחמד גם בני 20?" כתבתי לו "מזאת אומרת" אז הוא כתב "מה את מחפשת בבני 20?" וכתבתי"אתה מתכוון שהם ילדים בשבילי?" אז הוא כתב "לא.. את כולה בת 27 לא? אז אומנם הם ילדים בשבילך אבל מה שאת רוצה" כתבתי לו "טוב שאתה דואג להם מה הם היו עושים בלעדייך" אז הוא כתב לי "חיים בשלווה אני ביניהם, סתם כולה ילד בן 20, בהצלחה בהמשך" מה הייתה מטרת השיחה? מדוע הוא סיים את השיחה ובחן אותי ואת הגבולות שלי? תודה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • נשואים שניים
  • תוצ'ית
  • 30/08/2017 13:47
  • שלום וברכה ! אני נשואה לבעלי מזה שנתיים הנישואין שניים לי ישנם 3 ילדים לבעלי 2 מנישואיו הקודמים הזוגיות בה טובה אך הילדה של בעלי בת 15 מזלזלת בי מדברת אליי לא יפה ואין עם מי לדבר האמא אומרת שזה בגלל אביה של הילדה האבא אומר שזה בגלל האמא והילדה פשוט לא מפסיקה לפגוע לדוגמא בארועים משפחתיים אני שואלת אותה שאלה היא לא מגיבה ואני נמצאת ליד הגיסות שלי והם לא מבינים למה היא עושה את זה ליד אבא שלה היא כן מתייחסת או שעושה את עצמה כאילו היא לא שומעת אני אובדת עצות אנא צרו איתי קשר במייל מה ניתן לעשות

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שלום לך, תודה לך על פנייתך, מכיוון שאת מתארת סיטואציה המוכרת למשפחות מוערבות רבות. משפחה מעורבת, משום שזו משפחה פרק ב, עם המורכבות הכרוכה בתפקידים רבים, בילדים מנישואים קודמים וכו. בתו של בן זוגך מערימה עליך קשיים. בוודאי. למעשה, את מתארת מצב בו קשרים רבים נפגעים: הקשר הזוגי שלכם מושפע מהמצב, הקשר שלך עם בתו של בן זוגך, הקשר שלך עם שאר בני המשפחה (הנוכחים), הקשרים של הבת איתך, הקשרים של הבת עם אביה, ואני מניחה שישנן השפעות גם בין הילדים. מכיוון שסביר להניח שהחווייות של כל אחד מבני המשפחה שונות, ומכיוון שנשמע שהצרכים של בני המשפחה עדיין לא מולאו והתיישבו, מאד ממליצה על טיפול משפחתי מורחב, שיסייע לכם לטפל, אט אט, בכל הסוגיות. כך, תוכלו, עם הזמן ועם עבודה מודעת, לייצר מרחב בטוח בתוך המשפחה; לייצר גבולות ברורים בין ההורות לילדיכם האישים; לייצר גבולות בין המבוגרים לבין הילדים; לאפשר מרחב של ביטוי, משענת, ביטחון ובהירות לאותה בת ה 15. לייצר יותר בהירות, בכל מובן ובכל מעגל. לשאלתך: מה לעשות: טיפול משפחתי. זכרי שאתם כבר עושים הרבה, שומעת זאת בכתיבתך, ואחרי כל המאמץ של שניכם, למצוא זוגיות חדשה, לאחד כוחות, לנסות שוב - כדאי לעשות את המאמץ הזה ולהגיע לטיפול - זוהי השקעה קטנה יותר, שעשויה להביא לרווחה עבורכם. כל טוב והמון המון הצלחה!

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • יועץ זוגי (רצוי גבר) בחדרה או בנתניה
  • ניצנצ
  • 15/08/2017 12:23
  • ממליצה לכם להיכנס לאתר האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי, ולחפש ברשימת המטפלים, על פי האזור שזו אתם מצויים. זה מקור החיפוש הטוב ביותר, מאחר ותוכלו לפנות למטפל שעבר את כל תהליך ההסמכה הישראלי, שהינו תהליך למידה והכשרה מפרך, אשר בסופו, ועידת ההסמכה דנה ומקפידה על כל פרט, על מנת להביא לציבור מטפלים מוסמכים ומקצועיים. כל טוב עדית.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל