כתבה פרסומית 5 טיפים שיסייעו לכם ולילדכם להסתגל לשעון הקיץ

המעבר לשעון קיץ הוא המסמן הרשמי של תחילת העונה החמה, אך בקרב ההורים שבנינו הזזת השעון עשויה לגרור שינויים בשנתם של הילדים שיחייבו תקופת הסתגלות ומעבר. הרכבנו לכם 5 טיפים שיסייעו לכם ולילדכם לצלוח את הזזת השעון

מאת: שרון רייטמן, מערכת אינפומד


שבתות משפחתיות בים, טיולים ברחבי הארץ ומגוון חופשות משפחתיות הן רק חלק מהתכניות שנרקמות עם המעבר לשעון קיץ. אך המשמעות האמתית של הזזת השעון היא אינה הפתיחה הרשמית של עונת הרחצה, אלא שעות אור רבות יותר בכל יממה. 


היום בלילה (יום ה' ה-23.3.17) בשעה 02:00,   נזיז את השעון שעה קדימה ונפסיד שעת שינה אחת. אמנם, ההפסד אינו משמעותי עבורנו המבוגרים, אך שינוי הזמנים עשוי לדרוש הסתגלות מסוימת מצד הילדים.


למעשה, נוכל להבחין בהשפעת שינוי השעון על שנת הילדים כאשר התינוק או הילד יקום בבוקר עייף יותר מהרגיל כי ישן פחות שעת שינה. בנוסף, בשעת ההשכבה הרגילה התינוק עשוי להיות ערני ולהראות סימני עייפות רק שעה לאחר מכן. 


שינויים בשינה אינם מתרחשים רק במועדי הזזת השעון והם דורשים תקופת הסתגלות ומעבר, הן לנו ההורים או לילדים. אספנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם שינויים בשינה: לגזור ולשמור. 



1. תשתפו את הילדים שלכם בשינויים הצפויים 

לנו, המבוגרים, מאוד קל לראות את סדר היום שלנו ורוב הפעמים אנחנו גם מחליטים על סדר היום של הילדים שלנו. דבר אחד אנחנו שוכחים – לשתף אותם. יש דברים שאין באפשרותנו לשנות כמו מעבר לשעון קיץ אבל אנחנו כן יכולים לעזור לילדים שלנו בכך שנכין אותם לשינוי. כמובן שנעשה זאת בהתאם לגיל וליכולת ההבנה של הילד. כך לדוגמה, אם ילדכם הוא בן שש, ניתן לספר לו על מעבר השעון ועל השלכות השינוי- מדובר בשעות אור רבות יותר ביממה, וסביר להניח כשיקום עייף יותר בבוקר שלאחר מכן. 



2. התאזרו בסבלנות 

 אחד הדברים המאתגרים כהורים הוא חוסר בשינה, אך קשיים בשינה בקרב ילדים דורשים סבלנות ועקביות. הימנעו מפירושים שלילים לגבי התנהגות הילד, כמו שחוסר היכולת שלו להירדם נובעת מעקשנות או "נודניקיות". מחשבות אלה אינן מרגיעות את המצב ואף עשויות לגרום להמשכיותו. תנו לאירועים השונים פרשנות חיובית כמו, "הילד עבר לגן חדש ולכן קשה לו להירדם" או "יוצאות לו שיניים וצמיחתם מפריעה לשנתו". פרשנות חיובית תעזור לכם לגייס סבלנות ורוב הסיכויים שתוך כמה ימים המצב יחזור לשגרה.




תשתפו את הילדים בשינויים הקרבים והתאזרו בסבלנות כלפי קשיים בשינה 



3. תישארו איתם בתחושה 

מכירים את זה שהתינוק שלנו לומד ללכת ונופל נפילה רכה ולא רצינית.  מרצון לעזור לתינוק ולמנוע ממנו לבכות או שיחשוב שקרה לו משהו נורא נגיב ונאמר לו -  " לא קרה כלום מתוק". בפועל כן קרה משהו, הוא נפל.  תגובה אחרת לאותה נפילה יכולה להיות " ראיתי שנפלת חמוד, תנסה לקום".  תגובה זו אינה מתעלמת ממה שקרה אך גם מעודדת אותו לקום. למרות הקושי שלנו כהורים לראות את הילדים שלנו עצובים, לא להתעלם או לנסות "להעביר" את התחושה הרעה. ניתן לומר לילד " אני רואה שאתה עייף וקשה לך להרדם"  או " אני רואה שאתה עצוב כי נפל לך הארטיק".  זה ילמד אותו שרגשותיו נראים ואת  ושמותר לו להביע אותם בפניכם ההורים. 



4. שימרו על עקביות 

עבורנו, ההורים כל שינוי בהתנהגות ילדנו עשוי להוות גורם לחץ משמעותי וליצור מעין תחושה שמשהו אינו כשורה. כך לדוגמה, אם תינוק מתעורר באמצע הלילה, אנו נשתמש בכל האמצעים הקיימים ברשותנו כדי להרדים אותו: ידיים, עגלה, מוצץ, אוכל ועוד. התוצאה המתקבלת היא בלבול רב מצד התינוק, ובפעם הבאה שיתעורר, הוא יצפה שנעשה הכול כדי לסייע לו לשוב לשינה עמוקה. בדומה לכך, אם ננהג בחוסר עקביות בכל הנוגע לאיסורים השונים שאנו מטילים על הילד, יוצר בלבול רב. החליטו על דרך מסוימת והיו עקביים ואחידים. כדי לבחון האם הפתרון בו בחרתם הוא נכון, תידרש תקופת הסתגלות מסוימת. 



5. ערכו שינויים הדרגתיים

לאחר המעבר לשעון הקיץ יש  צורך להחזיר את שעת ההשכבה שזזה שעה קדימה. לכן השכיבו את התינוק בשעה החדשה ( תשע בערב לדוגמה)  ובכל יום הקדימו את שעת ההשכבה ב- 10-15 דקות. כך שתוך כמה ימים שעת ההשכבה תחזור להיות השעה המקורית. 


מכיוון שמחשיך מאוחר יחסית אז אפשר לצפות מהילדים ותינוקות שירצו ללכת לישון מאוחר יותר. למרות הרצון שלהם, יתכן ושעת ההשכבה תהיה מאוד מאוחרת וכך תמצאו את עצמכם עם ילדים  עייפים ועצבניים. בכדי למנוע מצב זה חשוב להקפיד על טקס שינה מסודר כך שהם ידעו  מתי הגיע הזמן ללכת לישון. אם יש אור מאוד חזק עדיין בחוץ אפשר לסגור את החלונות בבית בכדי לתת אוירה יותר חשוכה אשר תעודד את הפרשת המלטונין (הורומון שינה). 



הכותבת היא יועצת שינה מוסמכת. אתר אינטרנט - www.sleepingbaby.co.il



פורום הפרעות שינה בתינוקות וילדים

ד"ר שי מרקו

ד"ר שי מרקו
ד"ר שי מרקו הינו נוירולוג ילדים עצמאי ובמחוז צפון של קופת חולים לאומית. רופא מומחה ברפואת ילדים, מומחה ברפואת שינה ילדים. מורשה טיפול בהיפנוזה רפואית. ד"ר שי מרקו הקים וניהל את מרפאת השינה עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • ריח רע מהפה ושינה לא טובה
  • אריה
  • 13/04/2017 10:37
  • דר שלום, יש לי בן בן 6.5חודשים וביממה האחרונה פתאום התחילה לו תופעה של ריח רע מהפה ממה זה יכול להיות? 2. כבר תקופה שהילד סובל משיאול ובימים האחרונים הוא ישן ממש גרוע כאשר הוא לא ישן רצוף ומתעורר בבכי, מה יכולות להיות הסיבות? אציין כי קודם לכן הוא ישן טוב יותר, לא לילה רצוף אבל שינה טובה. האם אחת הסיבות יכולה להיות כאבי בטן?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ילדה בת שנתיים וחצי
  • קרן
  • 12/04/2017 20:58
  • ביתי בת שנתיים וחצי. אנחנו משכיבים אותה לישון בשעה 19:30. הבעיה היא שהיא כל הזמן קמה מהמיטה, מגיעה עד אלינו ודורשת שנלווה אותה למיטה. היא קמה בריקודים. אין לנו ספק שזה לתשומת לב,אנחנו מחזירים אותה כל פעם מחדש למיטה ללא שום שיחה. בדממה מוחלטת והיא שבה וקמה מספר רב של פעמים עד אשר נרדמת. לפעמים לוקח גם יותר משעה עד להירדמות. מה עלינו לעשות? היא מתעוררת לבדה בשעה 5:20 לכל המאוחר

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • המשך
  • קרן
  • 12/04/2017 20:59
  • שינה לא רציפה אצל ילדה בת 3.4
  • דנה
  • 04/04/2017 07:34
  • שלום רב, בתי בת 3 וארבעה חודשים. מאז שהיא תינוקת הייתה שינה טוב לילות רצופים. בחודשיים האחרונים היא החלה לקום באמצע הלילה ולעבור אלינו למיטה (מעולם לא הייתה ישנה במיטתנו). היא החלה להגיד משפטים כגון "אני מפחדת לישון לבד" ו"קשה לי להירדם". השאלה מה אפשר לעשות? האם להחזיר אותה למיטתה? (מתחילה לבכות...) או לתת לזה לעבור לבד? תודה רבה ויום טוב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
פרופ' אברהם אביטל פרופ' אברהם אביטל
מומחה במחלות ריאה בילדים קרא עוד
פרופ' בן-ציון גרטי פרופ' בן-ציון גרטי
מומחה באימונולוגיה פדיאטרית קרא עוד
בדיקות קשורות
הכי נצפים
דורבן – האם הרגל תכאב לנצח?

דורבן – האם הרגל תכאב לנצח?

להמשך קריאה >>
נתפס לכם הגב? אולי ההסבר לכך נעוץ "באפקט הבצק"

נתפס לכם הגב? אולי ההסבר לכך נעוץ "באפקט הבצק"

להמשך קריאה >>
"בדיקת זרע אחת פשוטה העניקה לנו משפחה"

"בדיקת זרע אחת פשוטה העניקה לנו משפחה"

להמשך קריאה >>

יש לך שאלה?

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל