כתבה פרסומית 5 טיפים שיסייעו לכם ולילדכם להסתגל לשעון הקיץ

המעבר לשעון קיץ הוא המסמן הרשמי של תחילת העונה החמה, אך בקרב ההורים שבנינו הזזת השעון עשויה לגרור שינויים בשנתם של הילדים שיחייבו תקופת הסתגלות ומעבר. הרכבנו לכם 5 טיפים שיסייעו לכם ולילדכם לצלוח את הזזת השעון

מאת: שרון רייטמן, מערכת אינפומד


שבתות משפחתיות בים, טיולים ברחבי הארץ ומגוון חופשות משפחתיות הן רק חלק מהתכניות שנרקמות עם המעבר לשעון קיץ. אך המשמעות האמתית של הזזת השעון היא אינה הפתיחה הרשמית של עונת הרחצה, אלא שעות אור רבות יותר בכל יממה. 


היום בלילה (יום ה' ה-23.3.17) בשעה 02:00,   נזיז את השעון שעה קדימה ונפסיד שעת שינה אחת. אמנם, ההפסד אינו משמעותי עבורנו המבוגרים, אך שינוי הזמנים עשוי לדרוש הסתגלות מסוימת מצד הילדים.


למעשה, נוכל להבחין בהשפעת שינוי השעון על שנת הילדים כאשר התינוק או הילד יקום בבוקר עייף יותר מהרגיל כי ישן פחות שעת שינה. בנוסף, בשעת ההשכבה הרגילה התינוק עשוי להיות ערני ולהראות סימני עייפות רק שעה לאחר מכן. 


שינויים בשינה אינם מתרחשים רק במועדי הזזת השעון והם דורשים תקופת הסתגלות ומעבר, הן לנו ההורים או לילדים. אספנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם שינויים בשינה: לגזור ולשמור. 



1. תשתפו את הילדים שלכם בשינויים הצפויים 

לנו, המבוגרים, מאוד קל לראות את סדר היום שלנו ורוב הפעמים אנחנו גם מחליטים על סדר היום של הילדים שלנו. דבר אחד אנחנו שוכחים – לשתף אותם. יש דברים שאין באפשרותנו לשנות כמו מעבר לשעון קיץ אבל אנחנו כן יכולים לעזור לילדים שלנו בכך שנכין אותם לשינוי. כמובן שנעשה זאת בהתאם לגיל וליכולת ההבנה של הילד. כך לדוגמה, אם ילדכם הוא בן שש, ניתן לספר לו על מעבר השעון ועל השלכות השינוי- מדובר בשעות אור רבות יותר ביממה, וסביר להניח כשיקום עייף יותר בבוקר שלאחר מכן. 



2. התאזרו בסבלנות 

 אחד הדברים המאתגרים כהורים הוא חוסר בשינה, אך קשיים בשינה בקרב ילדים דורשים סבלנות ועקביות. הימנעו מפירושים שלילים לגבי התנהגות הילד, כמו שחוסר היכולת שלו להירדם נובעת מעקשנות או "נודניקיות". מחשבות אלה אינן מרגיעות את המצב ואף עשויות לגרום להמשכיותו. תנו לאירועים השונים פרשנות חיובית כמו, "הילד עבר לגן חדש ולכן קשה לו להירדם" או "יוצאות לו שיניים וצמיחתם מפריעה לשנתו". פרשנות חיובית תעזור לכם לגייס סבלנות ורוב הסיכויים שתוך כמה ימים המצב יחזור לשגרה.




תשתפו את הילדים בשינויים הקרבים והתאזרו בסבלנות כלפי קשיים בשינה 



3. תישארו איתם בתחושה 

מכירים את זה שהתינוק שלנו לומד ללכת ונופל נפילה רכה ולא רצינית.  מרצון לעזור לתינוק ולמנוע ממנו לבכות או שיחשוב שקרה לו משהו נורא נגיב ונאמר לו -  " לא קרה כלום מתוק". בפועל כן קרה משהו, הוא נפל.  תגובה אחרת לאותה נפילה יכולה להיות " ראיתי שנפלת חמוד, תנסה לקום".  תגובה זו אינה מתעלמת ממה שקרה אך גם מעודדת אותו לקום. למרות הקושי שלנו כהורים לראות את הילדים שלנו עצובים, לא להתעלם או לנסות "להעביר" את התחושה הרעה. ניתן לומר לילד " אני רואה שאתה עייף וקשה לך להרדם"  או " אני רואה שאתה עצוב כי נפל לך הארטיק".  זה ילמד אותו שרגשותיו נראים ואת  ושמותר לו להביע אותם בפניכם ההורים. 



4. שימרו על עקביות 

עבורנו, ההורים כל שינוי בהתנהגות ילדנו עשוי להוות גורם לחץ משמעותי וליצור מעין תחושה שמשהו אינו כשורה. כך לדוגמה, אם תינוק מתעורר באמצע הלילה, אנו נשתמש בכל האמצעים הקיימים ברשותנו כדי להרדים אותו: ידיים, עגלה, מוצץ, אוכל ועוד. התוצאה המתקבלת היא בלבול רב מצד התינוק, ובפעם הבאה שיתעורר, הוא יצפה שנעשה הכול כדי לסייע לו לשוב לשינה עמוקה. בדומה לכך, אם ננהג בחוסר עקביות בכל הנוגע לאיסורים השונים שאנו מטילים על הילד, יוצר בלבול רב. החליטו על דרך מסוימת והיו עקביים ואחידים. כדי לבחון האם הפתרון בו בחרתם הוא נכון, תידרש תקופת הסתגלות מסוימת. 



5. ערכו שינויים הדרגתיים

לאחר המעבר לשעון הקיץ יש  צורך להחזיר את שעת ההשכבה שזזה שעה קדימה. לכן השכיבו את התינוק בשעה החדשה ( תשע בערב לדוגמה)  ובכל יום הקדימו את שעת ההשכבה ב- 10-15 דקות. כך שתוך כמה ימים שעת ההשכבה תחזור להיות השעה המקורית. 


מכיוון שמחשיך מאוחר יחסית אז אפשר לצפות מהילדים ותינוקות שירצו ללכת לישון מאוחר יותר. למרות הרצון שלהם, יתכן ושעת ההשכבה תהיה מאוד מאוחרת וכך תמצאו את עצמכם עם ילדים  עייפים ועצבניים. בכדי למנוע מצב זה חשוב להקפיד על טקס שינה מסודר כך שהם ידעו  מתי הגיע הזמן ללכת לישון. אם יש אור מאוד חזק עדיין בחוץ אפשר לסגור את החלונות בבית בכדי לתת אוירה יותר חשוכה אשר תעודד את הפרשת המלטונין (הורומון שינה). 



הכותבת היא יועצת שינה מוסמכת. אתר אינטרנט - www.sleepingbaby.co.il



פורום הפרעות שינה בתינוקות וילדים

ד"ר שי מרקו

ד"ר שי מרקו
http://neurokid.co.ilד"ר שי מרקו, נוירולוג ילדים. מומחה לרפואת ילדים. עוסק ברפואת שינה ומורשה לטפל בהיפנוזה. מקבל מטופלים ברמת גן וחיפה.ד"ר שי מרקו הינו נוירולוג ילדים עצמאי ובמחוז צפון של קופת חולים עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • קושי בשינה אצל בת שנה ותשעה חודשים
  • דפנה
  • 27/03/2018 13:23
  • שלום רב, בתי היא אחת מתאומות זהות. היא מתקשה לישון בערך מגיל שנה. היא ישנה מזה כחודשיים אצלי במיטה לאחר לילות רבים של ניסיון להחזירה למיטתה .ניסיונות שלוו בבכי רב של מס שעות גם כשאנו לצידה.היא נוהגת להתסובב פעמים רבות במהלך השינה ושנתה אינה רגועה. כמו כן, אינה ישנה מספיק כלל בערך באחת עשרה בלילה עד שש ושנת צהריים רק לעיתים . היא מתעוררת פעמים רבות מבוהלת ודוחפת עם רגליה ומכה. זקוקה כעת תמיד לדעת שאני לידה. אני מוטרדת גם מהקושי שלנו בחיים עמה כך וגם מהקושי המוחי שעלול להיות שהרי הילדים מתפתחים במהלך השינה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • קורטיזול נמוך
  • אור
  • 04/03/2018 06:48
  • עשיתי לבני בן ה 9 חודשים בדיקת דם שנייה לפני שבועיים ככה והקורטיזול שלו עדיין נמוך. מה זה הדבר הזה? מה הוא גורם? והאם אפשר לטפל בזה? אני לא מוצאת הרבה אינפורמציה על תינוקות וזה ממש מטריד. אפשר לציין שהבייבי שלי די גדול לגילו וביחס לשאר הילדים בגילו- הכוונה במשקל. רוצה להבין מה זה הדבר הזה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שינה לא רציפה
  • סיון
  • 02/03/2018 00:04
  • הבת שלי בת 4 חודשים. אנחנו מקפידים על טקס שינה כל יום...מקלחת, אוכל ולישון. הבעיה שהיא מתעוררת הרבה פעמים וחוזרת לישון, לרוב גם כל שעה. זה מעיד על איזשהי בעיה?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
פרופ' אברהם אביטל פרופ' אברהם אביטל
מומחה במחלות ריאה בילדים קרא עוד
ד"ר דפנה מרום ד"ר דפנה מרום
רופאת ילדים קרא עוד
בדיקות קשורות

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל