כתבה פרסומית תוספי תזונה: מה מומלץ - ומה אסור? [מדריך]

ויטמינים, מינרליים ותוספי תזונה הפכו לפופולריים בקרב הציבור הרחב. בעוד שמדפי החנויות מתמלאים בכל טוב ויד הצרכנים מושטת לכיס, מומחים מזהירים: "שימוש לא נכון בתוספי מזון עלול לגרום לנזק בריאותי חמור". אילו תוספי מזון דווקא כן מומלצים ואילו עלולים לגרום לנזק של ממש? מומחים מסבירים

מאת: מיכל הלפרין, מערכת אינפומד


מדפי חנויות הטבע ובתי המרקחת עמוסים בשפע של וויטמינים, מינרליים ותוספי מזון, שהפכו למוצרים מבוקשים בשנים האחרונות. לכאורה, נראה כי לכל בעיה רפואית שלנו מסתתר פתרון בדמוי קפסולה "טבעית" או ויטמין מחולל פלאים. גם בימים אלה, כשהחורף בפתח, מי מאתנו לא מחפש קצת חיזוקים לגוף מפני אותם וירוסים וחיידקים הידועים לשמצה בעונה הקרה? הפתרון, פשוט לכאורה: מתייעצים עם מוכר או רוקח, קונים מוצר שעליו הוא ממליץ ומתחילים בשימוש.


"צריך לקחת בחשבון ששימוש לא נכון בתוספי מזון עלול להזיק", מזהירה ד"ר פזית שקד, רוקחת קלינית ומומחית בטיפול תרופתי ובעלת קליניקה. "אני חושבת שבהחלט הגיע הזמן שאנשים לא ימהרו לשלוף את הארנק ולשלם מאות שקלים על ויטמינים ומינרלים שאין להם צורך בהם, ושלא ישפרו את הבריאות שלהם או יגנו על הגוף שלהם מפני מחלות, או כפי שהוכיחו עבודות רבות שנעשו בנושא בשנים האחרונות -  לעיתים אף ההפך מכך".




מחקרים הוכיחו: שימוש בתוספי מזון אף עלול להיות מסוכן

ד"ר שקד מציינת כי מחקרים שונים שנעשו בנושא לא מצאו כל תועלת משמעותית בנטילה קבועה של מולטי ויטמינים. " ב - 2013 פרסם ה"Internal Medicine Annals of " עבודה גדולה מטעם "השירותים האמריקאים למניעת מחלות"- USPTF, שבחנה את הנושא. המחקר כלל תוצאות שנאספו מ- 24 מחקרים שונים בהם השתתפו מעל 350,000 נבדקים שנטלו מולטי ויטמינים במשך 12 שנים, בניסיון לבחון האם נטילתם לאורך זמן אכן מקטינה את הסיכון למחלות כרוניות כגון מחלות לב וסרטן".


והתוצאות? "לא הוכח כל אפקט ואין עדות מוצקה לעובדה שנטילת תוספי מזון כאלה ואחרים אכן מסייעת במטרה זו. אגב, גם מחקרים שניסו לבדוק את השפעתם של תוספי מולטי וויטמינים על הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, הראו כי אין כל שיפור במדדים לאחר שימוש זה. מעבר לכך, גם שימוש בוויטמינים בקרב חולי לב  לא הראה כל אפקט מגן מאירועי לב נוספים ".


מעבר לעובדה שלא הוכחה כל השפעה מחקרית חיובית בעניין, ד"ר שקד מעלה נקודה מדאיגה אף יותר: "נטילת תוספי מזון שלא לצורך או נטילתם מעבר לכמות הנדרשת, עלולה לגרום לנזק גופני. עודף ברזל למשל, עלול להוביל לפיברוזיס של הכבד (ופגיעה בתפקודו), לאי ספיקת לב ולבעיות הולכה חשמלית בלב. כך גם  עודף ויטמין A  המיועד לשימוש בקרב נשים הרות, עלול לגרום למומים בעובר, וצריכה מופרזת של בטא קרוטן  בקרב מעשנים מעלה את הסיכון שלהם לפתח סרטן ריאות. 


לגבי ויטמין E ד"ר שקד מציינת כי למרות מחקרים מסוימים אשר הראו קשר בין צריכה מופרזת וממושכת של ויטמין זה לבין הסיכון לפתח שבץ מוחי (על רקע דימום מוחי) ואף למוות, עדיין קיימת אי וודאות בנושא לנוכח הפערים בין שיטות המחקר השונות וטיב האוכלוסיות של הנבדקים שנכללו בהם.


"הבעיה שמתעוררת לעיתים קרובות בקרב אלה העושים שימוש קבוע במולטי ויטמינים, נובעת מכך שמדובר במצב שבו לא ניתן להפריד את רכיביהם ולטול אותם בנפרד. כך מי שעושה שימוש במוצר כוללני זה נאלץ להכניס לגופו ויטמינים שהוא לא תמיד זקוק להם,  אשר עלולים לגרום לתופעות שונות כתוצאה משימוש מופרז".


ד"ר מרינה מסקליטו, פרמקולוגית קלינית, מציינת כי גם ויטמין E  נמצא כמעלה את הסיכון לסרטן במקרים של צריכה עודפת. כמו כן היא מעלה סכנה אפשרית נוספת: "חשוב לזכור שלתוספי מזון עלולה להיות אינטראקציה לא רצויה עם תרופות רבות למחלות כרוניות".




נטילת תוספי מזון שלא לצורך או נטילתם מעבר לכמות הנדרשת, עלולה לגרום לנזק גופני




ויטמין C  - לא הוכח מחקרית כמחזק את המערכת החיסונית

כעת, כשהחורף בפתח רבים מאתנו מחפשים דרכים "טבעיות" לחיזוק מערכת החיסון. ובכן, לד"ר שקד יש חדשות מעט מאכזבות בעניין: "תוספים שונים הנמכרים למטרות חיזוק מערכת החיסון, כגון ויטמין C  או בטא קרוטן לא  הוכחו כיעילים למטרה זו. למעשה, כיום אין אף תוסף שהוכח כיעיל לשם חיזוק מערכת החיסון. הדרך היחידה להגן עליה מפני מחלות היא באמצעות חיסונים יעודים כגון חיסון השפעת הניתן לכלל האוכלוסייה וחיסונים לפי מטרות אינדיבידואליות בהתאם לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים או בעלי מערכת חיסון חלשה מהממוצע. גם תזונה מאוזנת עשויה להשפיע לטובה בנושא".


ד"ר מסקליטו מציינת בהקשר זה את חשיבותו של תפריט תזונה עשיר בסיבים תזונתיים וויטמינים: "בחורף רצוי לאכול פרות וירקות מכל הסוגים, וכן להימנע ככל שניתן ממאכלים עתירי שומן וסוכר. דבר ידוע הוא כי חיידקים נמשכים לכמויות גבוהות של סוכר בגוף".



סידן, ויטמין D וברזל: דווקא כן עשויים להועיל


למרות האמור, חשוב לציין גם את תוספי המזון שדווקא כן עשויים להועיל במצבים מסוימים:
"סידן למשל, הוא מינרל שמומלץ לכל האוכלוסייה ליטול במינון לפי גיל, מאחר שלרובנו אין מספיק ממנו בגוף, וקשה לאתר חסר שלו בבדיקת דם. מחסור במינרל זה עלול למצב שבו העצמות פגיעות יותר בגיל מבוגר וכתוצאה מכך בין היתר גם לשברים.


בדומה לסידן, גם לוויטמין D  תפקיד חשוב בשמירה על צפיפות העצמות. לאור הסיכון לסרטן העור מחשיפה לשמש זו אינה הדרך המומלצת להעלות את רמת הוויטמין בגופנו. לכן, בהחלט מומלץ היום לצרוך תוספי ויטמין D. במקרה זה. הקצובה היומית המומלצת: 400 יחידות בינלאומיות ולקשישים לפחות 800 יחידות ".


ד"ר מסקליטו דווקא חושבת שמותר ורצוי להיחשף לשמש בשעות היותר מאוחרות של היום. "עם זאת, מומלץ לבדוק את רמות ויטמין D בבדיקות דם באופן שוטף באוכלוסיות מסוימות כמו נשים בגיל המעבר, קשישים וחולים כרוניים", היא מציינת. 


מה לגביי ברזל? "במקרה שבדיקות הדם מאתרות מצב של מחסור חמור בברזל או אנמיה  (חוסר דם) על רקע מחסור במינרל זה, בהחלט רצוי להשלים את החסר על ידי תוסף חיצוני. עם זאת, חשוב לזכור כי נטילת יתר של ברזל עלולה לגרום כאמור להרעלה ולכן, רצוי להמשיך במעקב הרפואי לאורך השימוש בהתאם להנחיית הרופא",מסבירה ד"ר שקד.


"משרד הבריאות ממליץ לתת תוסף ברזל לתינוקות, כי יש להם נטייה לפתח אנמיה בשנה הראשונה לחייהם", מוסיפה ד"ר מסקליטו.


חומצה פולית: "רכיב זה נועד בעיקר לנשים בגיל הפוריות ובעיקר בטרם כניסה להריון ובמהלכו, על מנת למנוע מומים מולדים בעובר. בהקשר זה רצוי לציין כי למעט ברזל שניתן בהתאם להמלצה המקובלת ולפי הצורך האישי, אין לאישה ההרה צורך במולטי ויטמין או בכל תוסף אחר"."חומצה פולית ניתנת לעיתים גם לתינוקות ולילדים לפי הצורך", מציינת ד"ר מסקליטו.



מעבר להמלצות אלה, ד"ר שקד מזכירה מקרים נוספים שבהם נהוג להמליץ על תוסף: "כשמדובר באוכלוסייה הסובלת מ"ניוון של רשתית העין' – AMD , נהוג להמליץ על נטילת קוקטייל ייחודי של ויטמינים שנועד למנוע את התדרדרות המחלה. גם במקרים של אנמיה המלווה בחסר של חומצה פולית או ויטמין 12B, נטילה של תוספים אלה חשובה לתיקון האנמיה ולמילוי המאגרים של הוויטמינים הנחוצים בגוף".



על מה כדאי להקפיד בקניה?

"חשוב לוודא שעל האריזה של התוסף שאתם רוכשים מצוינת הקצובה היומית המומלצת לאותו ויטמין או מינרל, ומומלץ שלא לעבור ל קצובה זו אלא בהוראת רופא. כמו כן, חשוב להתייעץ עם רוקח או עם רופא עוד לפני ההחלטה על נטילת תוסף כזה או אחר".

ד"ר מסקליטו מוסיפה: "רצוי לבדוק מי החברה העומדת מאחורי המוצר, האם יש לה אישורים רגולטורים (CE) אישור אירופאי או GMP (אישור אמריקאי) ואישור מטעם משרד הבריאות".



המסקנה: פחות תוספים, יותר הקפדה על אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת

ד"ר שקד מסכמת ומסבירה כי בסופו של דבר הדרך הטובה ביותר לצרוך ויטמינים ומינרליים היא באמצעות המזון. "מולטי ויטמין הוא אינו תחליף למזון. יתרה מכך, הוכח שגם כאשר מדובר באנשים שלא אוכלים בצורה מאוזנת ואינם צורכים מגוון ירקות ופירות שכידוע חיוניים לבריאות, אין כל הוכחה שנטילת תוספי מזון תסייע להם להתגבר על המחסור החיוני, או תמנע מהם לחלות. מעבר לכך, צריך לזכור שבכל יום מתבצע מחקר חדש בתחום ומגלים ממצאים חדשים. לכן, עדיף לצמצם את השימוש במוצרים מלאכותיים שיעילותם מוטלת בספק". בשנת 2014 פרסם ה-USPTF נייר עמדה לגבי הקשר בין צריכת וויטמינים ומניעת מחלות לב, כלי דם, שבץ מוחי וסרטן. המסקנות אשר פורסמו עדיין תקפות: "אין בידינו מספיק מחקרים על מנת לדעת את המאזן בין נזק ותועלת מנטילה של תוספי מולטי ויטמינים או תכשירים של תוספים בודדים או קבוצות שלהם. אנו יודעים בוודאות שנטילה של ויטמין E או בטא קרוטן אינה מקטינה את הסיכון להתפתחות מחלות אלה.





פורום תזונה ותוספי תזונה

ד"ר דולב גילמור  (Ph.D)

ד"ר דולב גילמור (Ph.D) עוסק בתרפיה בתזונה
ד"ר דולב גילמור, עוסק בתרפיה בתזונה (R.Nu), יועץ תזונתי ויועץ לאורח חיים בריא, מומחה לרפואה אורתומולקולרית – שיטה הדוגלת בשימוש במזון איכותי וחומרים טבעיים לגוף כאמצעים לטיפול במחלות, מניעתן והשגת מצב עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • בירור על נטילת ויטמין c
  • אנונימית
  • 20/11/2017 21:33
  • שלום, קראתי מאמר שלך שרשום שם שמי שסובל מ g6pd צריך להזהר מנטילת ויטמין c בכמות גבוהה. יש לי g6pd ורציתי לדעת מה הכמות שאני יכולה לקחת? זה של אלטמן 500. תודה וערב טוב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • מולטיויטמינים בהריון וח.פולית טבעית
  • נטי
  • 16/11/2017 06:55
  • שלום וברכה אני בהריון בשבוע 3.אני לוקחת חומצה פולית FOLATE של סולגאר כי איני מעוניינת לצרוך חומצה פולית סינטטית. הבעיה היא שבכל המולטיויטמינים המכילים , כך נאמר לי, דברים חיוניים לעובר, יש חומצה פולית סינטטית. כיצד אוכל לצרוך את אותם ויטמינים אך עם חומצה פולית טבעית? תודה מראש על תשובתך

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בהמשך לתשובתך
  • נטי
  • 20/11/2017 18:19
  • ויטמין C
  • דנה
  • 19/11/2017 17:50
  • שלום רב, לקחתי במשך כמה חודשים כמה פעמים ביום ויטמין C ללעיסה, ואז התחילו לכאוב לי השיניים, האם ייתכן שיש בוימטמין סי ללעיסה חומציות שלאורך זמן אינה טובה לשיניים?(כמו למשל חומציות שבלימון) בנתיים הפסקתי עם זה בגלל הספק שזה נגרם מזה ולכן אני מחפשת דרך אחרת לנטול את הויטמין, יש ברשת ויטמין סי בכדורים במחיר זול יחסית ופשוט, האם עדיף ליטול את הויטמין הזה הפשוט ביותר (והזול?) או שכדאי לרכוש משהו יותר יקר? כמו כן ברצוני לומר שהנטילה היומית של ויטמין סי עשתה לי מאוד טוב בהרגשה כללית וכן שיפור מסויים בראייה. אבל היה לי הכי נוח לקחת את הכדורים למציצה כמה פעמים ביום וכעת אני מרגישה בחוסר.. לתשובתך אודה. דנה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • במקרה של ויטמין C, הזול ביותר הוא גם היעיל ביותר, כי הוא מכיל חומצה אסקורבית טהורה בקפסולה. אל תתני למוכרים להטות אותך ולמכור לך צורה אחרת. הסברתי את הנושא בצורה מפורטת באתר שלי.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ויטמין c
  • דנה
  • 20/11/2017 11:21
רופאים בתחום
ד"ר דולב גילמור  (Ph.D) ד"ר דולב גילמור (Ph.D)
עוסק בתרפיה בתזונה קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל