פורטל "קליניקה"- הבית של הרפואה המשלימה המוסמכת
מאמרים
639
0
 


משבר גיל ה-40 התזונתי: כל הסיבות- והפתרונות

יעל מצליח
02/02/2017
משבר גיל המעבר הוא אינו רק תופעה נפשית אלא גם שינוי פיזי מהותי, שעלול להוביל לבעיות עודף משקל שונות. מהן הסיבות להשמנה אחרי גיל 40 ומדוע נשים עשויות לסבול מבעיית השמנה בגיל זה יותר מגברים? כל התשובות
משבר גיל ה-40, הידוע גם כמשבר גיל המעבר, הינה תופעה נפשית המתאפיינת בדכדוך, תחושת חרטה ולעיתים אף דיכאון על ההחלטות והדרכים עליהן ויתרנו במרוץ השנים. מאידך, לא מדובר בשינוי נפשי בלבד, אלא גם בשינוי פיזי. נשים וגברים בגיל זה עשויים לסבול מבעיות עודף משקל: אצל גברים מבצבצת לה כרס קטנה ונשים מבחינות בהתעבות אזור המותניים והירכיים. מאידך גם בגיל ארבעים ניתן לשמור על המשקל ולחיות אורך חיים בריא ומאוזן. מדוע קיימת נטייה להשמנה בגיל המעבר ומהם הפתרונות לבעיה הנפוצה? מומחית מסבירה. 

 


מהן הסיבות להשמנה אחרי גיל 40?

 

למעשה, ישנן שתי סיבות עיקריות להשמנה לאחר גיל 40:

 

1.  קצב חילוף החומרים בגוף
מערכת חילוף החומרים בגוף, אמונה על קביעת כמות האנרגיה לה הגוף זקוק כדי להתקיים, לבנות רקמות ולחדש תאים. בשנים הראשונות לחיים, קצב חילוף החומרים בגוף מהיר מאד, ובתקופה זו פעוטות משלשים את משקל גופם. בגילאי העשרה, כמות התאים המתחדשים זהה למספר התאים המתים, עובדה אשר גורמת למערכת הפיזית לצרוך ולהוציא אנרגיה רבה. בגיל המעבר לעומת זאת, מספר התאים שנהרסים עולה על מספר התאים המתחדשים ובשל כך חילוף החומרים מואט.

אחת הסיבות לנטייה להשמנה בגיל המעבר קשורה גם לירידה  ברמת הורמון הגדילה: הורמון זה אחראי בין היתר, להאטת קצב ההזדקנות, לחידוש תאים, ולהאצת חילוף החומרים. כמו כן, הוא מחזק את המערכת החיסונית, העצמות והשרירים. הפרשה מופחתת של הורמון הגדילה מתבטאת בירידה ברקמת השריר, ובשינוי ברקמת השומן. זאת הסיבה לכך, שגם מי שמעולם לא סבל מבעית כרס עלול לגלות עם השנים בטן קטנה. ההשמנה הבטנית היא המסוכנת ביותר, מאחר שהיא מכבידה על הנשימה, העיכול והלב. ככל שריכוז השומן בבטן גדול יותר, כך הסכנה לפתח מחלות לב וסוכרת  גבוהה יותר.

 


 

 

2. ריבוי דיאטות במהלך השנים 

הדיאטות ובעיקר הקיצוניות שבהן, מאטות את קצב חילוף החומרים הבסיסי הנדרש לפעולות פשוטות כמו נשימה, דיבור והפעלת המערכות השונות של הגוף, וזה כמעט בלתי הפיך.
אלא אם כן מזעזעים את המנגנון ו''מתכנתים'' אותו מחדש לעבוד בקצב אחר ומהיר יותר.

 


מדוע יש הבדל בשינוי הפיזי בין גברים לנשים?

הגברים לעומת הנשים ביצעו פחות דיאטות במהלך חייהם, לכן קצב חילוף החומרים גבוה יותר. נוסף על כך, גברים נולדים עם מסת שריר גבוהה יותר, ומשכך קצב חילוף החומרים מואץ בהשוואה לנשים.

ההשמנה אצל נשים נובעת מהסימנים הנלווים לגיל המעבר כמו מתח, הפרעות שינה, גלי חום ודיכאון. כל אלה גורמים לחלק גדול מהנשים לוותר על פעילות גופנית ולהגדיל את צריכת המזון.



מהם הפתרונות להשמנה בגיל זה?


תזונה נכונה

כאמור, עם ההתבגרות, קצב חילוף החומרים בגופנו יורד. מאידך קיימים מספר מזונות שעשויים לסייע בהאצת התהליך:

1. מזונות עשירים בסידן

 צריכה יומית של סידן באמצעות מוצרי חלב דלי שומן, מסייעת בשריפת השומן בצורה יעילה יותר. יוגורט דל שומן (1.5%-3%) לדוגמה, מהווה מקור עשיר של סידן, ומספק כ-450 מ"ג סידן ואף 12 גרם חלבון. 

בקרב נשים, כדאי ליטול תוספת סידן בשל השינויים ההורמונליים. חוסר ממושך בהורמון האסטרוגן מגביר את הסיכון לאוסטאופורוזיס. למעשה, בקרב נשים בגיל המעבר מומלץ לצרוך כ-1200 מ"ג סידן ביום. סביר להניח כי שיטת תזונה ללא תוספי מזון לא תספק את רמות הסידן הנדרשות ועל כן כדאי לצרוך תוספי סידן שונים.

2. ברוקולי 

הירק הירוק העשיר בסידן ובוויטמין C אשר מגביר את ספיגת הסידן שבו ובזכות כך גם מאיץ את קצב חילוף החומרים בגוף.

3. דגי ים צפוניים 

דגים מכילים כמויות גדולות של אומגה שלוש, חומצת שומן בריאה מאוד בעלת השפעה ניכרת על חילוף החומרים. כדאי לצרוך דגים כשלוש פעמים בשבוע.

4. חלבון רזה

מזונות כמו, פילה בקר או הודו, מסייעים בשמירה על מסת שריר בזמן הירידה במשקל וגם בהאצת קצב חילוף החומרים. 
    

5. תה ירוק 

תה ירוק מכיל בתוכו מרכיב הנקרא ECGC המגביר את קצב חילוף החומרים בגוף. כמו כן הוא מאיץ את הפעילות ומשפר את תפקוד מערכת העצבים. בנוסף, התה הירוק מכיל קפאין שמסייע לגוף בשריפת קלוריות בזמן מנוחה, מאיץ את קצב פעימות הלב ומשחרר חומצות שומן המאוחסנות בגוף לצורך הפיכתן לאנרגיה. 

6. מים 

מאיצים את קצב חילוף החומרים ומסייעים לגוף להיפטר מרעלים ומכימיקלים.

7. פירות אדומים 

פירות אדומים, כמו תותים, אוכמניות ופטל שחור, עשירים בסיבים תזונתיים השומרים על תחושת שובע ומאיצים את קצב חילוף החומרים. 

8. קינמון 

כפית קינמון ביום מורידה את רמת הסוכר בדם, וכתוצאה מכך גם את רמת השומן בגוף. 

9. פלפל חריף

פלפל חריף מכיל חומר שנקרא קפסאיצין המגביר מטבוליזם תוך יצירת חום פנימי בגוף.

10. ביצים

ביצים הינן חלבון אידיאלי לצורך השגת תחושת שובע ולהגברת קצב חילוף החומרים 
   

11. שקדים

השקדים מכילים חומצות שומן המזרזות חילוף חומרים.
 

12. פחמימות מורכבות

תפריט מאוזן ומותאם אישית מבוסס על פחמימות מורכבות: אורז מלא, לחם מחיטה מלאה, קוואקר מלא, תורמים לעלייה מתונה של רמות הסרוטונין אשר יוצרים תחושת רוגע ושלווה ומונעים אכילה רגשית.

13. זרעי פשתן 

אלה מכילים חומצות שומן חיוניות המסייעות לאיזון ההורמונאלי בגיל המעבר ושומרות על אלסטיות העור. יש לאכול כשתי כפות של זרעי פשתן ביום, אותם ניתן להוסיף ליוגורט או לסלט.

14. נטילת מולטי ויטמין לנשים בגיל המעבר 

תוסף זה עשיר באיזופלבונואידים ,רכיב הנמצא בסויה המכילה אסטרוגן צמחי וקוהוש שחור אשר נמצא יעיל במניעת תסמיני גיל המעבר. לשיפור הספיגה מומלץ ליטול את התוסף יחד עם ויטמין C .

15. הימנעות מאלכוהול

מומלץ להימנע מאלכוהול בכמויות גדולות (מעבר לכוס אחת ביום) האלכוהול פוגע בתפקוד הכבד ובתאים שמייצרים את הטסטוסטרון.


פעילות גופנית

ביצוע פעילות גופנית שגרתית, הינה הדרך היעילה ביותר להעלאת קצב חילוף החומרים בגוף, זאת עקב כך שהיא מעלה את מסת השריר. בשונה מרקמת השומן, רקמת השריר צורכת אנרגיה לשם קיומה וכתוצאה מכך עולה גם קצב חילוף החומרים.

פעילות גופנית תתרום לאיזון ההורמונים בגוף ולשינה טובה יותר, בתנאי שתבצעו אותה שעתיים שלוש לפני השינה. אם התזונה שלכם לא תהיה מאוזנת לפני ואחרי האימון הגוף עשוי לפרק את השרירים כדי למלא את מאגרי הגליקוגן (פחמימות שמאוחסנות בשריר ומתפרקות.

כדאי לדעת:
קצב חילוף החומרים גבוה יחסית בזמן הפעילות הגופנית ועד שעה וחצי אחריה, לאחר מכן הוא יורד. 



טיפול בדיקור- אקופונקטורה

הדיקור מסייע להאצת תהליך חילוף החומרים בגוף, להורדת התשוקה לפחמימות ולמתוקים, לאיזון הקיבה, לניקוי פסולת מהמעיים, להפחתת סטרס אשר ידוע כאחד הגורמים להשמנה ולאיזון מנגנוני הרעב והשובע.
יעל מצליח
מטפלת ברפואה סינית ואקופונקטורה ונטרופתית.




הוספת תגובה הדפס חזרה
את דרכי אל המקצוע שלי, שאותו אני מגדירה כשליחות הרוחנית שלי, התחלתי בב...

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"

 

 

יש לך שאלה?