מנינגיומה (Meningioma)

ראשי
מניעה וטיפול
שאלות ותשובות

תאור

מנינגיומות הן גידולים הנוצרים ממעטפות המקיפות את המוח ואת חוט השדרה, ומהוות כ-20% מגידולי המוח הראשוניים. המנינגיומות מופיעות בכל גיל אך שכיחותן גבוהה ביותר בעשורים 7-6 לחיים.
השכיחות אצל נשים בהשוואה לגברים היא ביחס של 3 ל-2. ברוב המקרים הופעת מנינגיומה היא אקראית,
אך קיימת שכיחות גבוהה של מנינגיומות ממקור תורשתי כמו נירופיברומטוזיס 2, או אחרי הקרנות לגולגולת ולקרקפת (הקרנות כנגד גזזת).
אצל כ-90% מהמקרים המנינגיומות הן שפירות, אך לעיתים הן תוקפניות יותר עם נטייה להישנות מקומית. אלה מכונות איטיפיות ואפילו ממאירות. מיקומים שכיחים הם פרהסגיטליים (בצמוד לסינוס הסגיטלי),
גומה אחורית ובסיס הגולגולת. קיימות גם מנינגיומות בעמוד השדרה.
המנינגיומה השפירה השכיחה מאופיינת בגדילה איטית, ולכן יכולה להגיע לממדים גדולים לפני שמופיעים לראשונה תסמינים ברורים. ההפרעות הן תוצאה של לחץ על רקמת המוח הסמוכה לגידול.


ד"ר מרגלית נבו

סימפטומים


ההסתמנות הקלינית של המנינגיומות תלויה במיקומן.
שכיחים כאבי ראש, פרכוסים, חולשת פלג גוף, שינויים באישיות, בלבול, הפרעות בראייה
ולעיתים סימני עלייה בלחץ התוך-גולגולתי.




פורום אפילפסיה

דר' דליה שכטר-עמיר

דר' דליה שכטר-עמיר
ד"ר דליה שכטר-עמיר, נוירולוגית במרכז הרפואי וולפסון בחולון וכן במרפאה פרטית, עוסקת בתחום של רפואת שינה.בין השנים 2006-2014 ניהלה את המכון לרפואת שינה ועייפות במרכז רפואי שיבא, תל השומר.ד"ר דליה עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • תופעות לוואי
  • Staralis1
  • 20/09/2016 15:34
  • אני מטופלת כיום בטרילפטין 300X3 ובווימפאט בוקר וצהריים 100 מג וערב 150 בנוסף אני מושתלת קוצב VNS במהלך החודשיים האחרונים סוף סוף יש לי שקט מהתקפים לאחר תקופות ארוכות של התקפים בממוצע של אחד לשבוע, אך לצערי תופעות הלוואי מהתרופות משפיעות על התיפקוד היומיומי (כפל ראייה,סחרחורות,כאבי ראש) כרגע איני מצליחה ליצור קשר עם הניורולוג שלי ואני אובדת עצות, כי כול התרופות האפשריות נוסו עליי, כמו כן אני תוהה לגבי קנביס רפואי.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • האם התופעות אותן את מתארת הופיעו בצורה פתאומית? - אם כן פני לרופא המשפחה ואולי נחוצה הפניה דחופה לייעוץ בחדר מיון. האם הופיעו בהדרגה עם העלייה במינון התרופות? האם קשורות לעלייה במינון הוימפאט? הטרילפטין? מאחר שמדובר באיזון מורכב ועדין רק הנוירולוג שמטפל בך ומכיר את ההיסטוריה הרפואית שלך יוכל לתת עצה. תרגישי טוב!

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שלום יש לי כמה שאלות בנוגע לתרופות של אפליפסיה!
  • שלומי דותן
  • 18/09/2016 02:23
  • המצב שלי הוא כזה:אני לא גדלתי עם אפליפסיה אבל חטפתי כמה התקפים כתוצאה מלקיחת מינון מוגזם ביותר של ריטלין וקונצרטה אלו תרופות לקשב וריכוז והיפראקטיביות וקיבלתי 4 התקפים מ 2006 היה ההתקף הראשון שלי והאחרון התרחש ב 2014,2015 משהו כזה בקיצור אני משתמש בדפאלפט כרונו כדי לא לפתח רגישות להתקפים הללו והנירולוג שבדק אותי אמר לי שאני יכול להמשיך להשתמש בריטלין כל עוד זה עושה לי טוב אם זה לא נוגד את התרופות האחרות שאני לוקח שכחתי להזכיר אני סובל מסכיזופרניה פרנואידית חוץ מהבעיית קשב וריכוז והיפראקטיביות ברמה נמוכה אז לפי מה שהוא אמר אני יכול לקחת כל יום 4 כדורים במינון של 10 מ"ג של ריטלין וכל עוד אני לוקח את הריטלין אני אצטרך לקחת דפאלפט כרונו שני כדורים כל כדור 500 מ"ג ביחד 1000 מ"ג.עכשיו הבעיה שלי היא כזאת בעבר דפאלפט כרונו ממש הרפה לי את השרירים והרדים אותי גרם לי להרגיש ממש נעים בגוף וגם בנפש אולם לאחרונה אני מרגיש עדיין תפוס בשרירים ואי שקט ניכר וגם עצירויות.השאלה שלי היא כזאת:אילו עוד תרופות יש כיום ב 2016 או עומדות לצאת בקרוב שאין להם התנגשות עם ריטלין או תרופות נגד פסיכוזה או סכיזופרניה פרנואידית כי פשוט הבנתי ממישהו שנולד עם אפליפסיה שהוא פשוט קיבל לפחות 10 תרופות שונות עד שהאחרונה ממש עזרה לו אז במקרה שלי אני צריך אחת אחרת רק בלי התופעות לוואי שהזכרתי בבקשה אם מישהו מכיר גם פסיכיאטר מומחה או בית חולים טוב שמתמחה בזה באזור השרון עדיף אז אני אשמח מאוד לקבל בתגובה כאן בפורום,גם אפשר להשיג אותי דרך כתובת ה email שלי:shlomy223@gmail.com, ומספר הנייד שלי:0528576071 מקווה לטוב ומי שיכול לעזור אפילו קצת לא משנה רק שיהיה רלוונטי כלומר בהתאם למה ששאלתי אני אשמח מאוד.בתודה.שלומי.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אינני בטוחה שדווקא הדפלפט כרונו "אשם" בזה שהשרירים תפוסים, אתה מרגיש אי שקט ויש לך עצירויות. לקחת את זה בעבר ולא היו תופעות כאלו! אני מציעה לך להתייעץ עם הנוירולוג המטפל והפסיכיאטר המטפל - רק הם יוכלו לקבוע מה הסיבה לתופעות שתיארת ואיך למנוע אותן. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • פניטואין וחניכיים
  • שיר
  • 11/09/2016 22:54
  • שלום, יש משהו שאיני מבינה, כאשר נוטלים פניטואין, יש סיכוי להגדלת חניכיים בגלל חוסר בחומצה פולית. האם אני מבינה נכון כאשר אני משערת שבמידה ויש לי נסיגת חניכיים, אני צריכה להוריד את החומצה הפלית בגוף שלי? (נשמע לי מוזר... ואם כן - אז איך?) ושאלה נוספת - חולה אילפסיה, שנוטל את התרופה, מדוע שהחניכיים שלו יגדלו, הוא יכול לקחת תוספים של החומצה לא? תודה, התשובה חשובה לי, בעיקר בנושא נסיגת החניכיים. יום נעים

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • לא מוכר לי הקשר בין נסיגת חניכיים לבין רמה של חומצה פולית. כאשר יש היפרפלזיה (גדילת יתר) של החניכיים כתופעת לוואי של פניטואין מומלץ להחליף את הפניטואין בתרופה אחרת. בברכה,

  • + הוסף תגובה
  • הדפס






רופאים בתחום
ד"ר גבי וינשטיין ד"ר גבי וינשטיין
מומחה בנוירולוגיה קרא עוד
פרופ' רחל שטראוסברג פרופ' רחל שטראוסברג
מומחית לנוירולוגיית והתפתחות ילדים קרא עוד
הכי נצפים
מתאפקים לשירותים? 8 טעויות שעושים בעבודה - ועולות בבריאות

מתאפקים לשירותים? 8 טעויות שעושים בעבודה - ועולות בבריאות

להמשך קריאה >>
"רוצה בן? תאכלי אבוקדו": כל האמת על קביעת מין הילוד

"רוצה בן? תאכלי אבוקדו": כל האמת על קביעת מין הילוד

להמשך קריאה >>
מה אוכלת חלי ממן בבוקר? תפריטי התזונאיות המובילות בישראל

מה אוכלת חלי ממן בבוקר? תפריטי התזונאיות המובילות בישראל

להמשך קריאה >>

יש לך שאלה?

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל