דלג לתוכן

ליקויים בהבנת חשבון

Dyscalculia
המומחים של Infomed מסבירים:

ליקויים בלימוד והבנת חשבון כלולים בקבוצת ליקויי הלמידה. קשיים אלו נלווים לעיתים לליקויי למידה אחרים (כגון ליקויים בקריאה ו/או ליקויים בכתיבה), ולעיתים מופיעים בפני עצמם ונובעים מהפרעה ספציפית ביכולות החשיבה הכמותית.

תסמינים קליניים

בגיל צעיר (בסביבות כיתה א') ניתן לאתר קושי שאינו תואם גיל במיומנויות בסיסיות של ספירה והוספה של מספרים בעלי ספרה אחת. כאשר ישנם ליקויים בהבנת חשבון הילד יוכל לשנן פתרון של בעיות מתמטיות, אך כשיידרש לחשב בעצמו, יתגלה קושי בהבחנה בין פעולות חשבוניות ובהבנה של יחסים בין מספרים. לעיתים הפרעה בתפיסה חזותית או שמיעתית פוגמת בהבנה ובזיכרון של מספרים, ולעיתים ההפרעה קשורה יותר לקושי בהתמצאות מרחבית, וחוסר הבנה של מושגים מרחביים כמו "לפני ואחרי", "למטה ולמעלה". ניתן לחלק את הקשיים עלפי סוג המיומנות הפגועה: קושי בהבנת המשמעות הכמותית של מספרים, קושי בהפעלת חישובים ופעולות מתמטיות, או קושי בתפיסה והבנה של רצף, של סדרתיות או של קיבוץ לקבוצות.

שכיחות

ליקויים בהבנת חשבון לא נחקרו רבות, אולם קיימת הערכה לא מדויקת של כ- 5% מהילדים בגיל בית הספר, כאשר רובם מגלים גם קשיים שפתיים ומתקשים בתחומי לימוד נוספים. הזיהוי נעשה בכיתות המוקדמות של בית הספר היסודי (בד"כ בכיתה ג'-ד'). הפרעות התנהגות והפרעות קשב וריכוז מלוות לעיתים ללקות בהבנת חשבון. לעיתים ילדים בעלי פיגור קל יאובחנו גם כלוקים בדיס-קלקוליה, כשהישגיהם המתמטיים מתחת למצופה, גם כשאבחנתם כסובלים מפיגור נלקחת בחשבון.

אבחנה על-פי ה- DSM

ליקוי בהבנת חשבון מאובחן כאשר מתקיימים התנאים הבאים:

• יכולות מתמטיות (כפי שנמדדו ע"י מבחנים תקניים, המועברים בצורה יחידנית) הינן באופן מהותי מתחת למצופה בהתחשב בגיל הכרונולוגי, מדד האינטליגנציה וחינוך תואם-גיל.

• ההפרעה המוזכרת בסעיף 1 משבשת בצורה משמעותית את ההישגים האקדמאיים, או פעילויות יומיומיות הדורשות יכולות חישוביות.

• אם קיים ליקוי חושי, ההפרעות ביכולות המתמטיות הינן חלק מהקשיים שבד"כ מתלווים למצב.

גורמים לליקויים בהבנת חשבון

גורמים ספציפיים לליקויים בהבנת חשבון לא נחקרו דיים, אך ידוע שטיב ודרך ההוראה משפיעים במיוחד על היכולות המתמטיות. ישנן הנחות בדבר פגיעה בתפקודי ההמיספרה השמאלית של המוח, אך כרגע אין להן תמיכה מחקרית מספקת. בנוסף לחוסר ההתאמה של שיטת ההוראה, כנראה שגם כאן מדובר בשילוב של מגוון גורמים אפשריים כגון גורמים נוירולוגיים-קוגניטיביים, תורשתיים והתפתחותיים, בדומה לגורמים ללקויי קריאה (שנחקרו יותר מאשר ליקויים בהבנת חשבון).

    המומחים שלנו לילדים וטיפול במשחק

    ילדים
    פרופ' מרים דוידוביץ מנהלת המכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים.
    קראו עליי עוד
    ילדים
    ד"ר סימון אושרוביץ
    קראו עליי עוד
    נוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד
    ד"ר קרן גבע מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מנהלת את היחידה לנוירולוגית ילדים בבית החולים מאיר, כפר-סבא
    קראו עליי עוד
    לכל המומחים שלנו לילדים וטיפול במשחק>
    באנר הצטרפות

    רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

    שווה לך להצטרף!
    youtube ערוץ הוידאו של
    Infomed
    הפייסבוק
    שלנו
    instagram האינסטגרם
    שלנו