תסמונת סטיבנס-ג'ונסון (Stevens-Johnson syndrome)

ראשי
מניעה וטיפול

תאור

תסמונת סטיבנס-ג'ונסון (Stevens-Johnson syndrome), ו-Toxic epidermal necrolysis, הן תגובות עור נדירות ומסכנות חיים הקורות כתוצאה מנטילת תרופות. 

המונח טוקסיק אפידרמל נקרוליזיס, מציין תגובת עור עם דרגת היפרדות נרחבת, מעל 30% של שטח עור. תגובה עם דרגת היפרדות קטנה מ-10% של שטח עור, קרויה תסמונת סטיבנס-ג'ונסון. קיימת דרגת ביניים, המייצגת חפיפה בין תסמונת סטיבנס-ג'ונסון ובין טוקסיק אפידרמל נקרוליזיס, ובה דרגת ההיפרדות היא 30%-10% של שטח העור.

היארעות תגובות נדירות אלו, באוכלוסייה הכללית היא כ-1 למיליון אנשים בשנה. ההיארעות בקרב חולי איידס גדולה פי 1,000 מאשר באוכלוסייה הכללית.

היפרדות העור והופעת השלפוחיות בתסמונת סטיבנס-ג'ונסון וטוקסיק אפידרמל נקרוליזיס, קורית עקב נמק תאי השכבה העליונה של העור (האפידרמיס). נמק זה נגרם עקב תהליכים מורכבים הקורים בתיווכה של המערכת החיסונית.

הגורמים העיקריים הקובעים את הפרוגנוזה בתגובות אלו, הם דרגת ההיפרדות של העור וגיל החולה. נמצא כי הפסקה מיידית, של נטילת התרופות החשודות בגרימת תסמונת סטיבנס-ג'ונסון וטוקסיק אפידרמל נקרוליזיס, עשויה להקטין את התמותה.

פרופ' סימה הלוי


סימפטומים


תגובות אלו, מופיעות באופן חד ומתבטאות בהיפרדות חלקו העליון של העור (האפידרמיס), עקב נמק (נקרוליזיס) של האפידרמיס. כתוצאה מכך, נוצרות שלפוחיות וגלעים (ארוזיות) בעור ובריריות המצויות באזור הפה והלוע, האף, פי הטבעת, איבר המין והעיניים. עלולה להיות גם מעורבות של דרכי הנשימה ומערכת העיכול. תגובות אלו, עלולות לגרום לתחלואה גבוהה ואף לתמותה.

תסמונת סטיבנס-ג'ונסון וטוקסיק אפידרמל נקרוליזיס, מתבטאות בתחילה בדרך כלל ככתמים אדומים עם מרכז כהה יותר (נגעים דמויי מטרה) הנוטים להתמזג. לאחר פרק זמן של שעות או ימים מופיעות שלפוחיות והיפרדות יריעות של העור (אפידרמיס). מעורבות ריריות קיימת כמעט בכל החולים, ולעיתים מקדימה את הנגעים בעור. בניגוד למה שסברו בעבר, תגובות אלו, הן יחידה נפרדת מאריתמה מולטיפורמה (Erythema multiforme), מחלה המראה דמיון מסוים לתסמונת סטיבנס-ג'ונסון וטוקסיק אפידרמל נקרוליזיס.

סיבות וגורמי סיכון

התרופות העיקריות שגורמות לתסמונת סטיבנס-ג'ונסון וטוקסיק אפידרמל נקרוליזיס, הן אלופורינול (תרופה להורדת הריכוז של חומצת שתן), תרופות נוגדות כיפיון (תרופות אנטי-קונבולסנטיות), סולפונאמידים (אנטי-חיידקיים), סוגים מסוימים של תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים, תרופות אנטיביוטיות מסוימות ואחרים. מחקרים עדכניים הדגימו כי לגבי תרופות הניטלות לתקופה ממושכת, הסיכון לפתח תגובות אלו, קיים בעיקר בחודשיים הראשונים לטיפול.




פורום אקנה – פצעי בגרות

ד"ר שמואל יורב

ד"ר שמואל יורב מומחה למחלות עור, אקנה וטיפול בקמטים
ד"ר שמואל יורב הוא רופא עור בכיר במרפאת עור פרטית בתל אביב ובבית החולים שיבא. תחומי התמחותו של עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • ציסטות
  • אבירם
  • 27/03/2015 13:25
  • אקנה וציסטות בשחלות
  • יעל
  • 26/03/2015 21:43
  • שלום ד"ר שמואל, אני בת 22 סובלת מאקנה בפנים בגב ובחזה, יש לי גם פצעי אקנה ונקודות חומות משנתיים ועוד לא נעלמו. לפני חצי שנה לפי בדיקות ה- CT יצא שיש לי ציסטות בשחלות ומאז לפי חיפושים באינטרנט ידעתי שאולי כל האקנה והפצעים הם על רקע הורמונלי למרות שאף פעם לא קבלתי תרופות הורמונליות. ניסיתי הכל וכבר התחלתי להתייאש מהמצב הזה, הגב שלי לא נראה בכלל! כל הגב נקודות חומות וגם בחזה וקצת בבטן... זה ממש מייאש וכל פעם שאני בלחץ האקנה מתפרץ. מה אפשר לעשות במצב הזה? והאם ראוקוטן יעזור לי? או תרופות למניעת הריון?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אדפרין קרם
  • בת-אל
  • 02/03/2015 06:40
  • בוקר טוב ד"ר שמואל יורב, אני בת-אל בת 23 ולצערי אני סובלת מאקנה מגיל 13 בערך.. זה נורא מדכא ומבייש אותי.. אני ממש מיואשת. אני לא יוצאת מהבית בלי איפור. ניסיתי המון תכשירים ומשחות והאמת שהמצב השתפר משמעותית לפני שנתיים בערך שעשיתי טיפולים אצל קוסמטיקאית.. אבל נאלצתי להפסיק עקב העלויות המוגזמות, לא היה לי כבר איך לשלם מחירים כאלה. היה לי ממש המון דלקת מתחת לעור היה לי גושים אדומים בפנים של דלקת בלי ראשים. תודה לה' המצב עכשיו מעולה לעומת מה שהיה.. יוצאים לי 3 4 פצעים אבל יש לי המון כתמים אדומים מפצעים שהיו. אבל עדיין הייתי רוצה שהסיוט יגמר.. זה גורם לי לדכאון ולחוסר בטחון. הרופא עור נתן לי רואקוטן אבל פחדתי לקחת. אז אחרי כמעט חצי שנה של התלבטויות שאלתי אותו אם יש משהו כמו רואקוטן רק במשחה והוא נתן לי אדפרין קרם.. זה לא באמת כמו רואקוטן נכון? והוא אמר שזה אמור לעשות יובש בעור.. ושזה עוזר לכתמים. בהתחלה בשבוע הראשון היה קצת יובש וזהו.. מה זה אומר? הפנים שלי ממש שומניות. כדאי לשלב עם זה כדורים או עוד משחה ? מה אתה ממליץ לעשות?? בבקשה אני כבר ממש ממש מיואשת.. סליחה על החפירה אני פשוט כבר ממש ממש מיואשת. תודה מראש

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בדרכ ממליץ ללכת למומחה אם יש בעיה . כלומר חבל טיפול פנים עושים אצל קוסמטיקאית טיפול במחלת עור אצל רופא עור.בהסתייגות שלא ראיתי מצב פניך אומר כי, המשחה היא חיצונית בלבד ואם הומלץ על טיפול תרופתי לא בטוח שתעזור .מעבר לכך יש אופציה של פוטותרפיה .אין צורך להיות מיואשת אם לא מנסים את כל האפשרויות האם נערך לך פרופיל הורמונלי ואולטראסאונד שחלות?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אדפרין
  • בת-אל
  • 02/03/2015 23:29
  • לא נראה לי.. ובקשר לאדפרין.. הרופא אמר שזה יעשה יובש בעור.. וזה רק בשבוע הראשון עשה קצת יובש.. העור שלי ממש שומני וגם ככה בטבעי הוא שומני. מה אפשר לעשות?? איך אפשר לקבוע אלייך תור?? ואיפה אתה נמצא ?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אדפרין
  • בת-אל
  • 02/03/2015 23:33
  • ושוב.. אין לי הרבה פצעים.. כל פעם יוצאים לי איזה 3 4 אבל יש לי המון סימנים אדומים מפצעים שהיו ומעט צלקות חורים בפנים קרוב לשיער.. וזה ממש מפריע לי.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אדפרין
  • בת-אל
  • 04/03/2015 02:02
  • אה באסה זה רחוק לי.. ולא ענית לי על השאלה.. אני כבר חודש וחצי בערך משתמשת באדפרין קרם והעור שלי לא יבש ולא מתקלף כמו שהרופא עור אמר.. להפך העור שלי שומני.. מה זה אומר ??

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
לעמוד הפורום






רופאים/מטפלים בתחום
פרופ' חיים ראובני פרופ' חיים ראובני
רופא עור המתמחה באסת...קרא עוד
פרופ' אסתר עזיזי פרופ' אסתר עזיזי
מומחית לרפואת עור ומ...קרא עוד

יש לך שאלה?

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל