דלג לתוכן

תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת תעלת שורש היד , תסמונת מנהרת שורש כף היד | Carpal tunnel syndrome
המומחים של Infomed מסבירים:

תסמונת התעלה הקרפלית (CTS), המכונה גם תסמונת תעלת שורש היד, היא מצב המשפיע על אחד העצבים העיקריים באזור שורש כף היד. התעלה הקרפלית היא מעבר צר ונוקשה של רצועות ועצמות בבסיס היד, המכוסה באמצעות רצועה עבה הנקראת רצועה קרפלית. בנוסף, גידים האחראיים לכיפוף האצבעות והאגודל והעצב המדיאני עוברים דרך התעלה, כאשר העצב המדיאני מספק תחושה לאזורים רבים בכף היד[1].

תסמונת תעלת שורש היד אינה בהכרח נגרמת בגלל דלקת בתעלה הקרפלית . זוהי למעשה בעיה בעצב המדיאני, שעובר מהאמה לתוך כף היד - העצב נדחס או נלחץ בתעלה. לעיתים, התעבות של גיד מגורה או נפיחות אחרת מצמצמים את חלל התעלה ודוחסים את העצב המדיאני. התוצאה יכולה להיות חוסר תחושה, חולשה, כאב ביד ובשורש כף היד (יש אנשים שיחושו את הכאב בזרוע)[2].

אישה אוחזת בידה השנייה מעל לפטופ בגלל כאב ועקצוץ בשורש כף היד, תסמונת התעלה הקרפלית
צילום: shutterstock | siam.pukkato

כמה עובדות על תסמונת התעלה הקרפלית[3]:
 

  • תסמונת התעלה הקרפלית הוא אחד ממצבי היד הנפוצים ביותר הדורשים ניתוח.
  • נשים סובלות מתסמונת התעלה הקרפלית פי שלושה מגברים.
  • תסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית מתרחשים לעיתים קרובות במהלך ההיריון ומשתפרים לאחר הלידה. חולות אלו נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח תסמונת תעלת שורש היד בשלב מאוחר יותר בחיים.
  • תסמונת התעלה הקרפלית תסמינים

    תסמינים של תסמונת תעלת שורש היד מתחילים בדרך כלל בהדרגה וכוללים:

    עקצוץ או חוסר תחושה - ייתכן שיופיעו באצבעות או ביד. בדרך כלל האגודל, האצבע האמה או הקמיצה מושפעות מכך, אך לא הזרת. התחושה באצבעות אלה דומה לזרם חשמלי. תסמינים אלו יכולים לנוע משורש כף היד ועד לזרוע, והם מתרחשים לעתים קרובות בזמן נהיגה, שיחה בטלפון, קריאה, ואף עלולים להעיר משינה. אנשים רבים מנערים את היד כדי לנסות להקל על סימפטומים אלו, וחוסר התחושה עלולה להפוך להיות כרוני עם הזמן[4].  

    חולשה - חולשה ביד והפלת חפצים. ייתכן שהסיבה לכך היא בגלל חוסר התחושה ביד או חולשה של השרירים של האגודל, הנשלטים על ידי העצב המדיאני[4].

    מכיוון שחלק מהאנשים ישנים עם פרקי הידיים מעוקלים, הופעת התסמינים בלילה שכיחה יותר ויכולה להעיר משינה[5].

    אם התסמינים מתונים, הם יכולים להופיע ולהיעלם במשך חודשים או אפילו שנים מבלי להחמיר. התסמינים נוטים להשתנות בהתאם לשעה ביום, לפעילות או למנח שורש כף היד. לפעמים האצבעות חסרות תחושה, בעוד שבפעמים אחרות יש תחושה נורמלית. מהירות החמרת הסימפטומים יכולה להשתנות מהדרגתית מאוד להופעה פתאומית[1].

    חשוב לפנות לרופאה או לרופא אורתופד כף יד במידה ותסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית מפריעים לפעילויות השגרתיות ולשינה. ללא טיפול, עלול להופיע נזק עצבי קבוע[4].

המומחים שלנו לאורתופדיה

רפואת שיניים
ד"ר אריאל יודלב
5.0
( 14 חוות דעת )
"לאחר שעברתי רופאים רבים עם טיפולים לא פשוטים החוויה הייתה שונה לגמרי מקצועית ורגישה. גם התוצאה לאורך זמן הייתה מצויינת."
קראו עליי עוד
אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
ד"ר זאב הורוביץ כירורג אף אוזן גרון, ראש-צוואר, אוזן תיכונה, שקדים אדנואידים
קראו עליי עוד
ילדים
ד"ר גיל באר
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
קראו עליי עוד
לכל המומחים שלנו לאורתופדיה>

המומחים של Infomed עונים על שאלות:

מאמרים בנושא תסמונת התעלה הקרפלית

מחלה בפוקוס: תסמונת התעלה הקרפאלית
מחלה בפוקוס: תסמונת התעלה הקרפאלית
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 09/10/2012

נימול, כאבים והירדמות של כף היד הם חלק מהתסמינים של תסמונת התעלה הקרפאלית. מהי התסמונת ואיך מתמודדים? לכתבה המלאה

באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו