|
|
תפקיד ויטמין C במניעת הצטננות
שנוי במחלוקת מזה 60 שנה לפחות. אנשים רבים מאמינים כי ויטמין C יעיל
במניעת הצטננות, אולם האם הדבר הוכח מחקרית ?
המגזין Public Science of Medicine,
פרסם השבוע סקירה המנסה לסכם את תפקיד ויטמין C במניעת הצטננות. הסקירה
מסכמת 55 עבודות מחקר בנושא שנעשו ב- 65 השנים האחרונות. המחברים ביקשו
לגלות האם מינון
שמעל 200 מ"ג ליום מקטין את הסיכוי להצטנן, מפחית את חומרת ההצטננות
ואת משכה.
נמצא שלמינונים של ויטמין C למניעה
, החל מ 200 מ"ג ועד 2 גרם ליממה אין השפעה על הסיכון ללקות בהצטננות
באוכלוסיה הכללית.
לעומת זאת במטפסי הרים, גולשי סקי, רצי מרתון וחיילים הנחשפים לטמפרטורות
קרות מאוד , מינונים אלה של ויטמין C כן תרמו להפחתה של 50% בשיעור ההצטננויות.
כמו כן נמצא שנטילת הוויטמין
קיצרה את משך ההצטננות ב- 8% מהמבוגרים, וב- 14% מהילדים.
מסקנת המחברים היא כי לאור הממצאים יש לשקול מחדש את המנהג המקובל של
נטילת ויטמין C למניעת הצטננות, שכן למעשה ההשפעה היא מועטה בהרבה מכפי
שהאמינו עד כה.
http://medicine.plosjournals.org/perlserv/...
[30/06/2005]
|