מחקר חדש מגלה כי פרופראנולול,
תרופה ממשפחת חוסמי
בטא המיועדת
לטיפול במחלות לב וביתר לחץ
דם, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון
לשברים בעצמות, בין אם היא נלקחת לבדה או בשילוב עם משתן
ממשפחת
התיאזידים (לדוגמה הידרוכלורותיאזיד).
תוצאות המחקר מתפרסמות
בגיליון האחרון של ה Journal of the American Medical Association.
מחקרים שנעשו בעבר במשתנים ממשפחת התיאזידים הראו כי לתרופות אלו,
המיועדות להפחתת לחץ דם, יש תופעת
לוואי חיובית, המתבטאת בחיזוק
העצם ובשמירה על הצפיפות המינרלית שלה. מחקרים בחיות מעבדה הראו כי
גם לפרופראנולול יש השפעה חיובית על העצם, והוא מגביר את היווצרותה.
לנוכח עובדות אלו החוקרים ביקשו לבדוק את השפעת הפרופראנולול בבני
אדם, בין אם הוא ניתן לבד או בשילוב עם משתן. האופן שבו פרופראנולול
משפיע בצורה חיובית על העצם עדיין אינו ברור לחלוטין.
קבוצה בינלאומית של חוקרים בדקה נתונים אודות 30,601 חולים בריטים
בני 30 עד 79 שאובחנו עם שברים בעצמות בין השנים 1993 ל .1999
משתתפים אלה נחלקו לשלוש קבוצות על-פי הטיפול התרופתי שניתן להם:
כאלה שקיבלו פרופראנולול בלבד, משתן תיאזידי בלבד, או את שתי
התרופות ביחד. קבוצת הביקורת של המחקר כללה 120,819 משתתפים שלא
קיבלו את התרופות הללו.
השברים הנפוצים ביותר היו בידיים ובזרועות ,(42%) וכן ברגליים
(15%). בהשוואה לקבוצת הביקורת, הסיכון לשברים פחת בצורה משמעותית
בשיעור של 23% אצל אלה שטופלו בפרופראנולול בלבד, ב 20% אצל אלה
שטופלו במשתן תיאזידי בלבד, ובשיעור של 29% אצל אלה שטופלו בשתי
התרופות.
התוצאות מפתיעות מאוד, ונראה כי חולים רבים אשר סובלים מבעיות לב
ומיתר
לחץ
דם ואשר נמצאים גם בסיכון לפתח דלדול
עצמות יכולים
להרוויח מטיפול משולב בפרופראנולול
ובמשתן
תיאזידי.
JAMA. 2004;292:1326-32
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/292/11/1326
[26/09/2004]
|