שתייה של קפה אינה מגבירה
את הסיכון לחלות במחלת העורקים
הכליליים,
כך על-פי מחקר המתפרסם בגיליון דצמבר האחרון של ה Archives of
Internal Medicine.
מחקרים קודמים בנושא הראו קשר בין שתיית קפה וסיכון לחלות במחלת
העורקים
הכליליים, אולם מחקרים אלו היו שנויים במחלוקת לאור תוצאות
סותרות.
במחקר זה נבדק הקשר בין שתיית קפה לבין מיקרי מוות
ומיקרים אשר לא
גרמו למוות
כתוצאה ממחלת העורקים
הכליליים. החוקרים אספו מידע אודות
20,179 גברים ונשים פיניים בגילאי 30 עד 59 אשר נבחרו בצורה אקראית,
ואשר השתתפו בשנים קודמות בסקרים לבדיקת גורמי
סיכון למחלות לב.
החוקרים בדקו גורמים בסיסיים אצל המשתתפים כגון: הרגלי שתיית קפה,
ניהול אורח חיים בריא, גורמי
סיכון למחלות לב,
והיסטוריה רפואית.
החוקרים עקבו אחר תיקי החולים, אשפוזים ומיקרי מוות
במשך 10 שנים
לאחר שנערכו הסקרים.
נמצא כי בגברים, הסיכון ללקות באוטם
שריר הלב שאינו גורם למוות
לא
היה קשור לשתיית קפה. התמותה הגבוהה ביותר כתוצאה ממחלת העורקים
הכליליים נמצאה בקרב אלו אשר לא שתו קפה כלל. כמו כן נמצא כי בנשים
כל גורמי התמותה פחתו עם שתייה מוגברת של קפה. שכיחות העישון ורמת
הכולסטרול
הממוצעת היו גבוהים ככל שגברה רמת שתיית הקפה. אלו אשר
אינם שותים קפה דיווחו לעיתים קרובות יותר על היסטוריה של מחלות
שונות, וכן השתמשו בד"כ ביותר תרופות בהשוואה לאלו אשר שותים קפה.
החוקרים מציעים כי בגברים, תמותה מעט גבוהה כתוצאה ממחלת העורקים
הכליליים וכל שאר הגורמים אצל שותי קפה כבדים מוסברת בחלקה הגדול
על-ידי השפעת העישון ורמות כולסטרול
גבוהות.
[16/12/2000]
|