דלג לתוכן
מה תפקידו של הטחול ומה יכול להיות כאשר יש נפיחות בטחול ?
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/01/0001
1 דקות קריאה
שאלה:

מה תפקידו של הטחול ומה יכול להיות כאשר יש נפיחות בטחול ?

תשובה:
הטחול הוא איבר הקשור למערכת החיסון. תפקידיו הם: בקרת איכות לתאי הדם האדומים - מפנה תאים פגומים או זקנים ממחזור הדם. ייצור נוגדנים. פינוי חיידקים ממחזור הדם. ביתם של תאי דם לבנים הקשורים למערכת החיסון ושל טסיות הקשורות בקרישת הדם. הטחול בנוי מחומר אדום ומחומר לבן. החומר האדום מלא בצינורות דקיקים המלאים בדם והלבן מכיל תאי דם לבנים. הדם זורם דרך החומר האדום בטחול באיטיות ומערכת הצינוריות שבו מסננת את התאים הפגומים והחיידקים מהדם. משקלו התקין של הטחול הוא כ 250 גרם ואורכו כ 13 ס"מ. הוא נח מתחת לצלעות בצד השמאלי העליון של הבטן. כאשר הוא מוגדל הוא יכול להגיע למשקל של 1 ק"ג ויותר. נפיחות של הטחול יכולה לנבוע מסיבות רבות, ויש שורה ארוכה של מחלות ומצבים הגורמים לכך. עקרונית הגדלת הטחול נובעת מאחד מהבאים: מחלות כמו תלסמיה או ספרוציטוזיס שבהן יש פגם בייצור תאי הדם האדומים. הרבה מהתאים שנוצרים הם פגומים וצריכים להתפנות באמצעות הטחול שגדל ומתנפח בהתאם. מצבים זיהומיים מסוימים, כמו מחלת הנשיקה, או מחלות של מערכת החיסון כמו זאבת. במצבים אלה האלמנט הלבן בטחול הקשור למערכת החיסון פעיל מאוד וכתוצאה מכך הטחול גדל. במחלות כבד ובמצב של אי ספיקת לב הדם זורם באיטיות דרך הטחול ומציף אותו ולכן הוא גדל. ישנן מחלות שגורמות באופן טיפוסי להגדלה מאסיבית של הטחול כמו סרטן הדם (לויקמיה ו/או לימפומה), כשל במח העצם, מחלת גושה ומחלות נוספות.
רופאים בתחום
ד"ר רפאל אלון
ד"ר רפאל אלון כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"הגעתי אל ד״ר אלון אחרי חודשים לא קלים ועם כאבים חמורים בגלל פיסורה שלא הגיבה לטיפול המסורתי, בהמלצת פרקטולוג שאצלו טופלתי ושאינו מנתח עוד. דר׳ אלון ברגישותו הרבה הבין את סבלי ודאג לי לשיבוץ מהיר לניתוח. באווירה נעימה, בביטחון ובחיוך, ענה על שאלותי ונסך בי בטחון לקראת הניתוח. ממליצה מאד!"
ד"ר גיל נרדיני
ד"ר גיל נרדיני כירורגיה פלסטית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הייתי אצל מלא רופאים לפני הניתוח הזה ורק אצלו הרגשתי הרגשה טובה ובטוחה לעבור את הניתוח הזה , הוא הקדיש לי את כל הזמן בעולם"
ד"ר יעל מוזר גלזברג
ד"ר יעל מוזר גלזברג ילדים
5.0
( 9 חוות דעת )
"יעל הייתה קשובה סבלנית, היא נהדרת עם ילדים והקדישה לנו תשומת לב מלאה והסבירה הכל לעומק ולעניין."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו