דלג לתוכן
קראטינין גבוה שמעיד על בעיה בתפקוד כלייתי
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/08/2007
2 דקות קריאה
שאלה:

אני בת 22.5, בריאה בדרך כלל, ללא מחלות רקע כרוניות, לא נוטלת תרופות באופן קבוע. בבדיקות דם שגרתיות שעשיתי לאחרונה התגלה קראטינין גבוה בשני אחוזים מהנורמה. לאחר שהרופא המטפל ביקש לעשות איסוף שתן של 24 שעות, שהיה 2,700 cc, התגלה בשתן חלבון שחורג מעט מהנורמה, ובבדיקת דם נוספת (לאחר איסוף השתן) התגלתה עלייה נוספת בקראטינין. מה ההשלכות? על מה זה יכול להצביע?

תשובה:
רמת קראטינין בבדיקת הדם היא מדד לתפקוד הכליות. משאלתך לא ברור מה ערך הקראטינין המדוייק שלך (לא ברור למה הכוונה ב- "שני אחוזים גבוה מהנורמה"). בכל אופן, רמת קראטינין גבוהה מהנורמה מעידה על פגיעה בתפקוד הכלייתי. יכולות להיות סיבות רבות לפגיעה בכליות, החל ממחלות גנטיות, זיהומים כרוניים של הכליות, חזרת שתן משלפוחית השתן לכליות (ריפלוקס), מחלות אוטואימוניות, יתר לחץ דם, סוכרת, תרופות ורעלים שונים וסיבות רבות נוספות. הכליות הן איבר מאד חשוב, וחשוב מאד לבדוק את הסיבה לפגיעה בתפקודן. חשוב לדעת, האם קיימת מחלת כליות במשפחה? האם קיימות מחלות אוטואימוניות (מחלות של פריחות עוריות ודלקות מפרקים) במשפחה או אצלך? האם נטלת תרופות חדשות לאחרונה? המצאות חלבון בשתן היא גם סממן פתולוגי, כלומר אינו תקין, והוא אכן מעיד על פגיעה בכליות. הפרטים אותם תיארת בשאלתך אינם מספיקים כלל לצורך אבחנה של סיבת הפגיעה הכלייתית. לשם כך יש צורך בתשאול רפואי מלא, בבדיקה גופנית, בבדיקות דם ושתן נוספות, ובבדיקות הדמייה. לעיתים יש גם צורך בביופסיה כלייתית. חשוב לדעת שישנם מקרים רבים של פגיעה כלייתית שהיא הפיכה. קיימות מחלות כלייתיות רבות אשר קצב ההתקדמות שלהן מאד איטי, ועם טיפול נכון ניתן להאט אותו עוד יותר. מאידך גיסא, צריך להבין את חשיבות הכליות ואת הצורך הדחוף לברר את הסיבה לפגיעה בתפקודן ולהתחיל בטיפול מתאים. לאחר סיום סדרת הבדיקות על ידי רופא המשפחה, יש מקום להתייעצות עם נפרולוג, רופא המומחה במחלות כליות. רפואה שלמה ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 16 חוות דעת )
"He is an excellent and very professional dentist.I have no hesitation recommending him for all issues concerning teeth. Dr.Janette Segal"
ד"ר משה מלכין
ד"ר משה מלכין עיניים
מנתח עיניים בכיר ב"אסותא" ת"א
ד"ר עמנואל סגייה
ד"ר עמנואל סגייה כירורגיה
5.0
( 8 חוות דעת )
"dr sagiya was sensitive to the child's age, medical history and needed treatment. she explained treatment and surgery to a good understanding. most important for me as a mother is to say: i was confident that i leave my daughter in trustworthy and capable hands"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו