דלג לתוכן
היפרליפידמיה קשה לטיפול
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 26/09/2009
3 דקות קריאה
שאלה:

אני בן 69. לפני כשלוש וחצי שנים חוויתי אירוע מוחי ושותקתי בחצי הגוף הימני. השתקמתי בצורה טובה יחסית. רמות השומנים ולחץ הדם היו גבוהות מאוד. לחץ הדם התאזן והוא סביב 140/90. השומנים הם צרה. טופלתי בסימבאסטאטין ורמת ה- CPK עלתה לערכים גבוהים מ-320. התרופה הוחלפה ב- Lipitor והחלו כאבי שרירים איומים ברגליים עד כדי אי-יכולת ללכת. עברתי ל- Crestor ועדיין יש לי כאבים. קיבלתי Ezetrol עם הנחיה לקחת את התרופה בבוקר ולקחת סימבאסטאטין במינון 20 מ"ג בערב. כאבי השרירים לא חדלו, אבל הופיעה הרגשת עייפות נוראה, חוסר יכולת לעשות דברים והרגשה כאילו אני רותח בתוך תוכי. המצב עתה גרוע הרבה יותר. אני גם נכה צה"ל פגוע עמוד שדרה עם עבר של 3 ניתוחי גב עם קיבועים ולפני ניתוח רביעי מסובך יותר. עם זה אני חי, אבל תופעות הלוואי לסימבאסטאטין ול- Ezetrol בלתי אפשריות. אנא עוצו עצה!

תשובה:
מידע ממחקרים רבים הוכיח כי טיפול בהיפרכולסטרולמיה יכול להפחית טרשת עורקים ולהפחית את הסיבוכים של המחלה בלב ובמוח. הורדת רמת השומנים בדם מצריכה תוכנית טיפולית הכוללת דיאטה, פעילות גופנית, ירידה במשקל ולעיתים אף טיפול תרופתי. דיאטה - יש להפחית את כמות השומן בדיאטה. בעיקר יש להפחית מהתזונה שומן רווי, ולהפחית את כמות הכולסטרול. יש להחליף את השומן הרווי בשומן בלתי רווי. להרחבה לגבי מזונות מומלצים והתאמת דיאטה, אני ממליצה לפנות להדרכת דיאטנית. זהו הטיפול הבטוח ביותר להיפרליפידמיה, עם מינימום תופעות לוואי. פעילות גופנית וירידה במשקל - אלה מרכיבים חשובים המצטרפים לדיאטה. ידוע כי פעילות גופנית וירידה במשקל עוזרים לא רק בתיקון השומנים בדם, אלא גם מטפלים בגורמי סיכון נוספים של טרשת עורקים. פעילות גופנית מעלה את את רמת ה- HDL כולסטרול ("הכולסטרול הטוב"), מורידה את לחץ הדם, משפרת את החמצון לרקמות, וירידה במשקל מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת, ומפחיתה את המאמץ של הלב. לא ציינת מהם ערכי הכולסטרול הנוכחיים שלך, אם אתה עושה פעילות גופנית ומפחית את המשקל, ואם עולות אלה עזרו. לאור תופעות הלוואי הרבות, אני ממליצה לנסות למצות טיפולים אלה, שהם בטוחים וכמעט אין להם תופעות לוואי. עם זאת, לפי הרקע הרפואי שלך, אתה חולה בסיכון גבוה, ולכן אם לא אין ירידה ברמת השומנים בתגובה לדיאטה ולפעילות גופנית, יש לטפל ברמת השומנים הגבוהה בסיוע טיפול תרופתי מתאים. ישנן כמה קבוצות של תרופות הנהוגות היום כטיפול בהיפרליפידמיה (רמת שומנים גבוהה בדם). התרופות שאתה נטלת - סימבאסטאטין, ליפיטור, קרסטור - שייכות לקבוצת הסטאטינים. תופעות הלוואי המוכרות שלהן הן הפרעה בתפקודי הכבד, הפרעה באנזימי השריר כגון CPK וכאבי שרירים ברגליים. ציינת כי התרופה סימבאסטאטין הופסקה עקב עליה ברמת ה- CPK לערך סביב 320, ולא ציינת כי סבלת מכאבי שרירים כתוצאה משימוש בתרופה זו. לפי הספרות, עלייה של רמת ה- CPK עד פי 10 מהגבול העליון של הנורמה (פי 10 מ-170) מותרת ולא מצריכה שום פעולה ולא מצריכה החלפת התרופה כל עוד האדם א-סימפטומטי, זאת אומרת אינו סובל מכאבי שרירים. לכן, אם באמת לא סבלת מכאבי שרירים בעת הטיפול בסימבאסטאטין, לא היה צורך בהחלפת התרופה, אלא יש צורך רק במעקב שגרתי אחר ערכי CPK. כמו כן לא ציינת אם אתה נוטל תרופות נוספות, כגון תרופות להורדת לחץ דם, בנוסף לתרופות להורדת רמת השומנים. ידוע כי ישנן תרופות העשויות להשפיע על רמת השומנים בדם. לדוגמה, תרופות משתנות מקבוצת התיאזידים הניתנות כטיפול ביתר לחץ דם עלולות להעלות את רמת ה- LDL כולסטרול בדם, ותרופות להורדת לחץ דם מקבוצת חוסמי בטא עשויות להעלות את רמת הטריגליצרידים. לאור העובדה שאתה סובל מתופעות לוואי רבות מהתרופות המקובלות להורדת שומנים, יש לשקול אם הפסקת תרופה אחרת שאתה לוקח תשפר את רמת השומנים בדם. עקב מורכבות המקרה שלך, אני ממליצה על המשך ייעוץ ותוכנית טיפול אצל רופא פנימאי מומחה להורדת רמת השומנים בדם. בהצלחה ד"ר שרון בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר עומרי זידאן
ד"ר עומרי זידאן עור ומין
רופא עור מומחה בתחום אבחון מוקדם של סרטן העור בבית החולים בילינסון
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
4.9
( 23 חוות דעת )
"חוויה מצויינת. תודה רבה."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו