דלג לתוכן
רעד סחרחורת ונימול אחרי שימוש בטאקסול
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/09/2006
1 דקות קריאה
שאלה:

מדובר ברעד, סחרחורות ונימול בחולה אונקולוגית בת 57 עם small cell lung cancer. טופלה בכמותרפיה מסוג Taxol. כעת הסרטן התפשט לראש והיא סובלת מכאבים בגפיים ובידיים, סחרחורות ונימול. האונקולוג אומר שזה כתוצאה מהתפשטות הסרטן. האם ישנה תרופה היכולה להקל על הכאבים ועל תחושת הנימול והרעד?

תשובה:
התלונות שאתה מתאר מתאימות למצב הנקרא נוירופתיה - כלומר, פגיעה בעצבים פריפריים. בחולים עם סרטן ריאות מסוג small cell הנוירופתיה עשויה להיגרם מהשפעת הגידול עצמו (מה שנקרא - תסמונת פארא-ניאופלסטית, שאופיינית מאוד לגידולי ריאה בשלב מתקדם, ומופיעה ב-10%-15% מן החולים), מהשפעת הטיפול הכימותרפי ומגורמים שאינם קשורים לסרטן, כמו חוסר של ויטמין B12. גם הפרעות אלקטרוליטיות (הפרעה במאזן המלחים בגוף) עשויות לתרום לתמונה. טאקסול גורם לנוירופתיה פריפרית באחוז ניכר מן החולים. התופעה היא תלויית מינון, כך ש-60% מן החולים שקבלו מעל 250 מ"ג של התרופה למטר גוף רבוע - יפתחו נוירופתיה. הנוירופתיה מתאפיינת בתחושת צריבה ונימול בידיים ובכפות הרגליים. כמו כן, עשוי הטאקסול לגרום לכאבי שרירים ופרקים. לא קיים טיפול יעיל לנוירופתיה (תחושת הנימול והרעד) הנובעת מן הרעילות של הטקסול. לכאבים שמקורם נוירופתי ניתן לנסות אלטרול או טגרטול (ההשפעה צפויה תוך מספר שבועות), נוסף על הטיפול נוגד הכאב אותו היא מקבלת (על פי עוצמת הכאבים). לאחרונה נכנסה לשוק תרופה בשם סימבלטה, שאושרה לשימוש בנוירופתיה בחולי סוכרת, וניתן לנסות לבדוק את השפעתה. כדי לשלול גורמים אחרים כדאי לבצע בדיקות דם, כולל כימיה בדם ורמות ויטמין B12. ושוב, לכאבים בגפיים - להתייעץ עם האונקולוג או עם מרפאת כאב בקשר לטיפול נוגד כאב שיהלום את אופי ואת רמת הכאבים שלה.
רופאים בתחום
ד"ר חוסאם עמאשה
ד"ר חוסאם עמאשה רפואת שיניים
4.6
( 12 חוות דעת )
"הגעתי לטיפול בהרגשה מפוחדת, יצאתי בהרגשה טובה, שעברתי את זה בלי פחד ובצורה נעימה..."
פרופ' בנימין מילר
פרופ' בנימין מילר עיניים
רופא עיניים בכיר בביה"ח איכילוב. מומחה במחלות רשתית וגלאוקומה
פרופסור חן הופמן
פרופסור חן הופמן דימות
ד"ר חן הופמן מנהל שירות לנוירורדיולוגיה לא פולשנית, אחראי הדמיית מוח בילדים ובעוברים במחלקת הדימות, מרכז רפואי ע"ש שיבא, בית חולים תל השומר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו