דלג לתוכן
שהות במקום גבוה (הרי פרו) בזמן הריון
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/03/2005
2 דקות קריאה
שאלה:

אני בשבוע החמישי להריוני ומתכננת לנסוע בתחילת אוקטובר לחודש לפרו (לימה ומשם לקוסקו בטיסה). כיוון שקוסקו ממוקמת בגובה 3,360 מטר, ברצוני לברר האם עדיף להגיע אליה בטיסה ישירה או לנסוע באוטובוסים במשך כמה ימים, וכל זאת על מנת לא לקבל מחלת גבהים. כמו כן, האם מחלת גבהים מסוכנת בהריון? איך להימנע מכך, והאם יש תרופות כנגד מחלת גבהים שניתן לקחת בשליש הראשון של ההריון?

תשובה:
מחלת גבהים מתבטאת בצורתה השכיחה ביותר בכאבי ראש מלווים בחוסר שינה, חוסר תיאבון, עייפות, בחילות והקאות. השיטה הטובה ביותר להימנע היא עליה איטית, לא יותר מ - 1,000 רגל ליום בגבהים של 2,400 מ' ומעלה, להגביל פעילות גופנית בגבהים, לשתות הרבה. במידה וקיימים סימפטומים כלשהם כמו כאבי ראש, יש להשתמש במשככי כאבים. במידה ולא מסוגלים לשתות ומקיאים כל הזמן - יש להימנע מלעלות, ואף לרדת אם יש צורך בכך. לגבי תרופות - יש הממליצים על אצטאזולאמיד וסטרואידים שנמצאו, בחלק מהמחקרים, כמסייעים במניעה של מחלת גבהים. לגבי עלייה לגבהים בזמן הריון: את נמצאת בשלבים מוקדמים של ההריון שבהם העובר שלך מתפתח והופך להיות אט אט אדם שלם. כל הפרעה בשלב זה עלולה לגרום נזק. עליה לגבהים פירושה לחץ חמצן נמוך יותר, פחות חמצן יגיע לעובר דרך השליה. היעדר חמצן יכול לגרום נזק לעובר. מחלת גבהים יכולה להתבטא בסימפטומים קלים כמו אלה שציינתי למעלה, אך באחוז קטן של המקרים קיימים סיבוכים כמו: בצקת ריאות, בצקת מוחית, דימום ברשתית, וחלק מהם עלול להביא למוות במידה ולא מטופל כראוי, וקשה לי להאמין שקיימים אמצעי טיפול ולו הבסיסיים ביותר,בעת טיפוס לגובה. כמובן שנסיעה באוטובוס עם עליה הדרגתית בגבהים עדיפה על פני טיסה. מומלץ לשהות כמה ימים באותו גובה על מנת להתאקלם ללחץ החמצן הנמוך. באשר לתרופות - הן אצטאזולאמיד (דיאמוקס) והן דקסאמתאזון (סטרואידים) שייכים לקבוצה C, כלומר מחקרים על בעל חיים הראו השפעה לא טובה על העוברים, אך לא בוצעו מחקרים מבוקרים בקרב נשים בהריון, ויש להשתמש בהם רק אם התועלת לאם עולה על הסיכון לעובר. האם התייעצת עם רופא/ת הנשים שלך לפי החלטה על הנסיעה? אני מתארת לעצמי שהנסיעה תוכננה כבר זמן רב, אך הריון הוא סיבה מספיק טובה לדחות אותה. חזרי והתייעצי עם הרופא/ה לפני נסיעתך.
רופאים בתחום
ד"ר ירון ברין
ד"ר ירון ברין אורתופדיה
5.0
( 9 חוות דעת )
"טיפול מצוין.אדיבות.מאוד מומלצת.תודה"
ד"ר רפאל אלון
ד"ר רפאל אלון כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"הגעתי אל ד״ר אלון אחרי חודשים לא קלים ועם כאבים חמורים בגלל פיסורה שלא הגיבה לטיפול המסורתי, בהמלצת פרקטולוג שאצלו טופלתי ושאינו מנתח עוד. דר׳ אלון ברגישותו הרבה הבין את סבלי ודאג לי לשיבוץ מהיר לניתוח. באווירה נעימה, בביטחון ובחיוך, ענה על שאלותי ונסך בי בטחון לקראת הניתוח. ממליצה מאד!"
ד"ר משה מלכין
ד"ר משה מלכין עיניים
מנתח עיניים בכיר ב"אסותא" ת"א
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו