דלג לתוכן
ההשפעות של התרופה המעוררת פרוויגיל
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/04/2006
1 דקות קריאה
שאלה:

בלעתי כדור מסוג פרוויגיל (מודפיניל) 100מ"ג. בעייתי שאני לא ישן סדיר, מרגיש מנומנם ולא מצליח להתרכז. מה המאפיין של הכדור הזה וההשלכות שלו? אני הלום קרב.

תשובה:
Modafinil שייך לקבוצה הפרמקולוגית של הסטימולנטים (מעוררים). הוא משמש להגברת העירנות בחולים הנוטים לישנוניות בשעות היום, בעיקר בגלל הפרעה בשם נרקולפסיה (הפרעה של מערכת העצבים המרכזית, הגורמת לישנוניות), הפרעות בשינה בגלל עבודה במשמרות וכן כטיפול משלים במקרים של דום נשימה חסימתי בשינה. שימושים נסיוניים הם במקרים של ADHD וטיפול בעייפות עקב טרשת נפוצה והפרעות נוספות. תופעות הלוואי השכיחות של התרופה הן כאבי ראש ובחילה. תופעות לוואי נדירות הן כאבים בחזה, עליה בלחץ הדם, דפיקות לב, בצקות, עצבנות, סחרחורות, דיכאון, חרדה, קשיי שינה, אי שקט, בלבול, שלשולים, ירידה בתיאבון, עצירות, שינויים בחוש הטעם, הפרעה בתפקודי כבד, כאבי גב, נימול, רעד, הפרעות ראיה, כאבים בעיניים, נזלת, אסתמה והזעה. קיימים תיאורי מקרה של מאניה, פסיכוזה ופגיעה ביכולת הייצור של מוח העצם. הרשימה נשמעת ארוכה ומפחידה, אבל אני חייבת להזכיר לך שמדובר בתופעות לוואי נדירות, ושלמעשה כמעט לכל תרופה יש רשימת תופעות לוואי באורך דומה. יש להימנע משימוש באלכוהול בזמן נטילת התרופה, או לצמצם את השימוש למינימום.
רופאים בתחום
ד"ר קלוד מסיקה
ד"ר קלוד מסיקה עיניים
רופא עיניים בכיר במרכז הרפואי שערי צדק
פרופ' משה פפא
פרופ' משה פפא כירורגיה
מנהל (בדימוס) המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ומרכז "מירב" לבריאות השד, כירורג בכיר באסותא בתחום השד וכירורגיה של מחלות ממאירות
ד"ר בת אל בר אלומה
ד"ר בת אל בר אלומה ריאות
מומחית ברפואת ילדים ורפואת ריאות ילדים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו