דלג לתוכן
בדיקות לאבחון מחלת פאג'ט
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/11/2005
1 דקות קריאה
שאלה:

אילו שמות רפואיים-מקצועיים נוספים יש למחלת פאג'ט? מהן כל בדיקות השתן והדם שיש לעשות לאיתור מחלת פאג'ט? מאיזה תחום מומחיות באים הרופאים המטפלים במחלה ובזיהויה?

תשובה:
מחלת פאג'ט של העצם נקראת גם osteitis deformans. המחלה היא נגע מקומי של השלד, המתבטאת בקצב מוגבר של ייצור ופירוק עצם. קשה להעריך את שכיחות המחלה, כי רוב החולים בה הם אסימפטומטיים - כלומר, אין להם שום תלונות. מסיבה זו, האבחנה מתבצעת בדרך כלל במקרה, לאחר שבבדיקת דם נראתה עליה של פוספטאז בסיסי (alkaline phosphatase) או שהתמונה הרנטגנית האופיינית מודגמת בצילום שבוצע לצורך אחר. הסימפטומים תלויים בהיקף המחלה ובמיקומן של העצמות הפגועות. הפגיעה האופיינית היא בעצמות האגן, עמוד השדרה, הגולגולת ועצמות ארוכות. כאשר עולה חשד למחלה - יש לבצע בדיקת כימיה בדם. ברוב החולים תהיה עליה של פוספטאז בסיסי בדם, כביטוי לייצור עצם מוגבר, ועליה ברמות הידרוקסיפרולין (hydroxyproline) בשתן, כביטוי להרס עצם מוגבר. שתי בדיקות אלו מהוות מדד אמין להערכת היקף המחלה, חומרתה ומידת הפעילות שלה, וכן ליעילות הטיפול, אם יש צורך בכזה. בדיקת השתן שהוזכרה יעילה, אך אינה זמינה, ולכן אינה מתבצעת ברוב המקרים. כאשר רמות הפוספטאז הבסיסי מוגברות ורמות הסידן תקינות באדם מבוגר - קיים סיכוי גבוה כי אכן מדובר במחלת פאג'ט. טרם ביצוע האבחנה יש לשלול כי העליה בפוספטאז הבסיסי מקורה במחלה בכבד או במרה. אבחנה סופית מתבצעת בעזרת מיפוי עצמות - הבדיקה הרגישה ביותר לזיהוי הנגעים. לעיתים נעזרים גם בצילומי רנטגן. לאבחנה והמשך בירור תוכלי לפנות לאנדוקרינולוג המתמחה במחלות של עצמות.
רופאים בתחום
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 16 חוות דעת )
"He is an excellent and very professional dentist.I have no hesitation recommending him for all issues concerning teeth. Dr.Janette Segal"
ד"ר גיל נרדיני
ד"ר גיל נרדיני כירורגיה פלסטית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הייתי אצל מלא רופאים לפני הניתוח הזה ורק אצלו הרגשתי הרגשה טובה ובטוחה לעבור את הניתוח הזה , הוא הקדיש לי את כל הזמן בעולם"
ד"ר יזהר ארז
ד"ר יזהר ארז יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 74 חוות דעת )
"דר ארז יזהר יסודי, סבלני ומסביר כמו שצריך. ממליצים בחום"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו