דלג לתוכן
גידול מסוג GBM .
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/11/2006
3 דקות קריאה
שאלה:

לאבי גידול מסוג GBM . אבחון וניתוח היו לפני 46 שבועות, הוא עבר ניתוח, הקרנות ושישה מחזורי טמודל. בהשוואה עם MRI שבוצע לפני שלושה חודשים הגידול גדל ב- ס"מ כלפי פנים המוח. לטענת האונקולוג לטמודל אין השפעה ואין טעם ליטול אותו יותר. למעט האופציה של ניתוח נוסף, האם ידועות דרכי טיפול נוספות או נסיוניות אשר יכולות לתת לנו תקווה קטנה ביותר?

תשובה:
גליובלסטומה מולטיפורמה (GBM) הוא אחד הגידולים הממאירים ביותר, עם פרוגנוזה גרועה למרות טיפול מקסימלי. משך ההישרדות הממוצע לאחר ניתוח בלבד הוא 20 שבועות, 36 שבועות לאחר ניתוח והקרנות ו-40-50 שבועות לאחר הוספה של כמותרפיה (הטמודל שקיבל אביך) לניתוח ולהקרנות. במרבית החולים חלה הישנות של הגידול לאחר הטיפול. הטיפול האופטימלי בחולים עם הישנות של GBM אינו ברור. בין האופציות הטיפוליות ניתן לציין ניתוח חוזר, הקרנות חוזרות, טיפולים כמותרפיים וטיפולים נסיוניים. חלק מן המומחים סבורים כי לאחר הישנות המחלה אין מקום למתן טיפול נוסף, משום שלאור העובדה כי מטרת הטיפול בשלב זה היא הקלה סימפטומטית, יש לשקול את התועלת שבטיפול אל מול הנזק שהוא עשוי לגרום, והשפעתו על איכות החיים. לא קיימים ניסויים רפואיים המשווים בין מתן טיפול אונקולוגי למתן טיפול תומך בלבד בחולים עם הישנות של GBM, ולא קיימים מחקרים המשווים את יעילותן של שיטות הטיפול השונות. אחת האופציות היא של ניתוח נוסף. ע"פ מחקרים נמצא כי ניתוח מתאים לאוכלוסיה קטנה של חולים - במצב גופני טוב, בגיל צעיר וכאשר קיים פרק זמן ממושך יחסית בין שני הניתוחים. קיימים ניסויים בהם מחדירים במהלך הניתוח מכשיר המביא לשחרור איטי של כמותרפיה. טיפול נוסף בקרינה בדרך כלל אינו אפשרי בחולים עם הישנות של GBM, משום שלאחר הניתוח ניתנה מנה מקסימלית, וטיפולים נוספים עשויים לגרום לרעילות משמעותית. אופציות אפשריות הן רדיוכירורגיה סטריאוטקטית - קרינה בעוצמה גבוהה, הממוקדת בגידול או רדיותרפיה סטריאוטקטית - מתן קרינה ממוקדת בעוצמה נמוכה יותר, המפחיתה את הרעילות. מחקר שבדק הוספת כמותרפיה (טאקסול) לקרינה הסטראוטקטית הדגים כי בחלק קטן מן החולים השילוב עשוי לשפר את הפרוגנוזה. היעילות של כמותרפיה בחולי GBM לאחר הישנות - מוגבלת. קיימים ניסויים בתרופות כמותרפיות רבות, כשהיעילות ביותר שנמצאו הן carmustine ו-temozolomide (טמודל) - אותה קיבל אביך. לאור העובדה כי תחת טיפול בטמודל חלה התקדמות של הגידול - אין טעם להמשיך בטיפול זה. למרות הניסויים המרובים, אף תרופה לא נמצאה כמאריכה את משך ההישרדות בחולים עם הישנות של GBM, ואף תרופה לא נמצאה יעילה באופן משמעותי יותר מאחרת. כמו כן, לא נמצא יתרון בשילוב של תרופות כמותרפיות בהשוואה לתרופה אחת. בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות ניכרת בהבנה של הגנטיקה והבסיס המולקולרי של התקדמות המחלה. בהתבסס על נתונים אלה, החל פיתוח של גישות טיפוליות שונות. רבות מן התרופות הנסיוניות האלה נמצאות כעת במחקרים קליניים, וכדאי לברר עם האונקולוג של אביך אם המרכז הרפואי בו אביך מטופל משתתף במחקר כלשהו או האם וכיצד ניתן להשתתף במחקר כזה. בין כיווני המחקר הקיימים - טיפולים ביולוגיים (אינטרפרון, חיסונים, אימונותרפיה ווירוסים אונקוליטיים), השפעה על תהליכי העברת מסרים תאיים (signal transduction) והפרעה לתהליכי התרגום של ה- DNA בגידולים, gene therapy (כמו למשל ביצוע "תיקון" גנטי של תאי הגידול, הפיכת תאי הגידול רגישים לכמותרפיה, ייצור תגובה של מערכת החיסון כנגד תאי הגידול ועוד), תרופות המדכאות את התהליך המואץ של ייצור כלי דם המאפיין גידולים (מעכבי אנגיוגנזיס) ותרופות המעודדות דיפרנציאציה (הפיכת תאי הגידול לתאים בשלים ותקינים). ברשת קיימים אינסוף אתרים ותיעוד מחקרים בנושא, אני שולחת לך מספר לינקים המתארים מחקרים וגישות טיפוליות: http://www.aans.org/education/journal/neurosurgical/Apr06/20-4-nsf-toc.asp
רופאים בתחום
ד"ר שרון דמול אליעז
ד"ר שרון דמול אליעז אנדוקרינולוגיה ילדים
5.0
( 15 חוות דעת )
"אחרי הרבה ביקורות טובות שקיבלתי מחברות שלי על ד"ר דימול הגעתי אליה עם הבת שלי, והבנתי במה מדובר ... מקצועית, יסודית, לא מפספסת אף בדיקה, מסבירה כל פרט בתהליך וזמינה לכל שאלה.. הבת שלי ממש הרגישה בנוח איתה לדבר ולשתף בתהליך .. לא מובן מאליו"
ד"ר ולדימיר וייסרטרייגר
ד"ר ולדימיר וייסרטרייגר רפואה אסתטית
ד"ר גבי לביא
ד"ר גבי לביא רפואת שיניים
רופא שיניים, מומחה לרפואת הפה, מוסמך לביצוע היפנוזה רפואית וכן לשימוש בגז צחוק
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו