דלג לתוכן
הקשר בין גלולות למניעת הריון ותת-פעילות של בלוטת התריס
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 21/10/2006
1 דקות קריאה
שאלה:

כתינוקת אובחנתי כמקרה חמור של תת- פעילות בלוטת התריס וקיבלתי תרופות שגרמו לפעילות מוגברת מדי של הבלוטה. מאז הופסק הטיפול ופעילות בלוטת התריס התאזנה. כבר יותר משלוש שנים אני לוקחת גלולות למניעת הריון (יסמין) לשם הסדרת המחזור לאחר שהתעכב פעם אחת. לאחרונה בדיקות הדם שלי הראו רמה גבוה של TSH - 6.25 ו FT4 בטווח התקין. האם יש השפעה של הגלולות על האיזון בפעולת בלוטת התריס? האם שילוב של גלולות ותת- פעילות בלוטת התריס לאורך זמן יכול לגרום לאי פוריות? האם העובדה שסבלתי כתינוקת מתת- פעילות בלוטת התריס אומרת שאלחם בתופעה כל החיים?

תשובה:
מצב שבו יש תת-פעילות מעבדתית קלה של בלוטת התריס ללא תופעות קליניות מוגדר כתת- פעילות בלוטת התריס (הפותירואידיזם) תת-קליני. מצב זה נפוץ אצל נשים. גלולות למניעת הריון מכילות אסטרוגנים המעלים את הרמות הכוללות של הורמון בלוטת התריס בדם (TT4) מכיוון שהן גורמות להגברה בייצור החלבון הקושר את הורמון בלוטת התריס (Thyroid binding globulin) אבל רמות ההורמון החופשי בדם (FT4) לא משתנות ולא צפויה עליה ברמות ה-TSH. השילוב לאורך זמן לא גורם לאי- פוריות. כאשר קיימים נוגדנים עצמיים נגד מרכיבי בלוטת התריס בדם (anti TPO) הסיכוי השנתי להתקדם מהיפותירואידיזם תת-קליני להיפותירואידיזם קליני הוא 4%. במצב זה ישנה אפשרות לטפל בהורמון בלוטת התריס (אלטרוקסין) במינונים נמוכים על מנת לאזן את רמות ה- TSH. אפשרות נוספת היא לבצע מעקב תקופתי בלבד אחר הורמוני בלוטת התריס ולהתחיל טיפול רק אם וכאשר תתפתח תת-פעילות יותר משמעותית וקלינית. מומלץ שתפני לרופא אנדוקרינולוג לייעוץ. ד"ר שירה ארד - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר אנה וסילביצקי
ד"ר אנה וסילביצקי רפואה אסתטית
4.9
( 99 חוות דעת )
"דוקטור אנה מדהימה נעימה ומקצועית ממליצה מכל הלב אני וכל משפחתי אצלה ומרוצות"
פרופ' אמנון זיסמן
פרופ' אמנון זיסמן אורולוגיה
אורולוג מנתח, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
ד"ר הילטון קנגיסר
ד"ר הילטון קנגיסר רפואת שיניים
4.9
( 25 חוות דעת )
"דר הילטון קנגיסר מקצועי, סבלני, מסביר ,ועדין ואכן ההרגשה היא לא טראומטית. הטיפול נעשה באווירה נינוחה. ההרגשה היא שהמטופל נמצא בידיים מיומנות…. ממליצה בחום…."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו