דלג לתוכן
איך מבחינים אם סרטן ריאות הוא מקומי או מפושט
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/02/2005
1 דקות קריאה
שאלה:

האם לפי CT ריאות בלבד ניתן להסיק אם מחלת סרטן ריאות של תאים קטנים (שאובחנה בביופסיה) הינה מקומית או מפושטת, והאם מיפויים מסוג אלה ששאלתי לגביהם הכרחיים לקביעת אופן הטיפול? אם כן, האם נכון לבצע מיפוי בין שני טיפולים כימותרפיים עוקבים ולפני טיפול קרינתי המיועד לכשלושה שבועות לאחר הטיפול הכימותרפי העוקב?

תשובה:
כאשר מעריכים אם מחלה סרטנית היא מקומית או מפושטת - יש לבדוק את האתרים אליהם הגידול שולח גרורות בשכיחות גבוהה. בסרטן ריאות מסוג small cell הבירור המומלץ הוא בדיקה גופנית, צילום חזה, CT של החזה והבטן (יש לבדוק במיוחד את הכבד ואת בלוטות האדרנל), CT או MRI של המוח ומיפוי עצמות. ה- PET הוא שיטה לא פולשנית להערכת פיזור המחלה, משום שהוא סורק את הגוף כולו, ומאתר איזורים בהם יש פעילות מטבולית מוגברת האופיינית לגידולים סרטניים. ה- PET נקרא למעשה CT-PET משום שבמקביל למיפוי ה- PET מתבצע CT של כל הגוף. ההערכה האם המחלה מקומית או מפושטת הכרחית לתכנון הטיפול. בשני המקרים ניתן טיפול כמותרפי, אך אם מדובר במחלה מקומית - מוסיפים קרינה בכמות גדולה לבית החזה, שכן הכמותרפיה משפיעה על מוקדי הגידול בכל הגוף, וההקרנות הן טיפול מקומי, ומתאימות רק כאשר יש מחלה מקומית. מומלץ לבצע את הבירור לפני תחילת הטיפולים, אך לאור העובדה כי את הטיפולים הכמותרפיים יש לעבור בכל מקרה - ניתן לבצע את הבדיקה בשלב זה אם לא בוצעה עדיין, לצורך החלטה באשר לטיפול הקרינתי - במקרה זה כדאי לעשות את הבדיקה ממש לפני מחזור טיפול חדש.
רופאים בתחום
אורתוטיסט שמואל להב
אורתוטיסט שמואל להב אורתופדיה
אורתוטיסט ומנהל את מכון אורתופדי ברזילי-להב
פרופ' פרנסיס סרור
פרופ' פרנסיס סרור כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"פרופ׳ סרור דאג להסביר לנו על המצב של הילד שלנו, ענה על כל השאלות וחששות שלנו. הוא התייחס לילד בגובה העיניים, היה נעים ומקצועי ביותר. יצאנו מהייעוץ כשכל השאלות שלנו נענו ומרוצים מאוד. בהחלט נמליץ עליו!"
פרופ' סמי ניטצקי
פרופ' סמי ניטצקי כירורגיה
סגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי הדם והשתלות ברמב"ם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו