דלג לתוכן
בעיות אפשריות אחרי כריתת חלק מהלבלב אצל נער בן 12
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/03/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

נכדי בן 12.5 נפצע בנפילה בחצר ביה"ס והלבלב שלו נקטע בערך במחצית הגוף (זנב הלבלב וחלק מגופו נקטעו קטיעה מלאה). הילד עבר ניתוח מסובך ואושפז שבועיים וחצי בבית חולים (מהם שלושה ימים בטיפול נמרץ). שאלתי: מה סיכוייו של הילד להחלים החלמה מלאה, או שיהיה מוגבל במהלך חייו ויסבול מנכות בדרגה כלשהי?

תשובה:
נכדך עבר ניתוח מוצלח והחלים מטראומה משמעותית קשה ומסכנת חיים, ועל כך מגיעה מלוא ההערכה לצוות הרפואי שטיפל בו. בפגיעה מסוג זה בה נכרת חלק משמעותי מהלבלב, לא אחת יש צורך גם לכרות את הטחול, לא ציינת באם הטחול אכן נכרת ולכן אתייחס גם לאפשרות זו. כל ניתוח בטן משאיר אחריו פגיעות מסוגים שונים. צלקת נרחבת בעור, אפשרות לחולשת דופן הבטן וליצירת בקע בצלקת הניתוח, הידבקויות בחלל הבטן העלולות להפריע בעתיד ולגרום לחסימות מעיים הן הבעיות העיקריות העלולות להפריע בעתיד, כולל בעתיד הרחוק. כריתת חלק משמעותי מהלבלב עשויה לגרום להפחתה בהפרשת מיצי הלבלב המסייעים בעיכול האוכל, ולעיתים יש צורך בתוספי אנזימים תרופתיים. בעיה נוספת היא האפשרות להופעת סוכרת עקב הפרשה מופחתת של אינסולין מהלבלב שנותר. שתי בעיות אלו לא חייבות להופיע בכל מקרה, ובוודאי לא כאשר נותר חלק לא קטן מהלבלב, אולם כתשובה לשאלתך- הן עלולות להופיע בין אם במוקדם או במאוחר. באם בוצעה כריתת הטחול, יש צורך בחיסון פנאומווקס (חיסון נגד דלקת ריאות ודלקת קרום המוח) מדי מספר שנים נגד חיידקים מסוג הפנוימוקוקוס, ייתכן ונכדך כבר קיבל חיסון ראשון טרם שחרורו מאשפוז. לעיתים, לאחר כריתת טחול מופיעה עליה משמעותית במספר טסיות הדם, תרומבוציטים, ואם מספרן עולה על מיליון נהוג לטפל בתרופות מונעות אגרגציה של כדוריות למניעת קרישי דם. נשמע כאילו הבעיות משמעותיות מאד ואף מפחידות, ולא כך. זוהי רשימה בה מוזכרות הבעיות העיקריות לאחר סוג זה של ניתוח, אולם לא כל הבעיות, ולרוב אף לא אחת, חייבות להופיע, ורוב הסיכויים שהילד ימשיך בחיים רגילים, וכך צריך להתייחס אליו, כאל ילד בריא שעבר תאונה קשה והחלים. בברכה ד"ר נחום ורבין מומחה לכירורגיה כללית
רופאים בתחום
ד"ר יובל בן אמנון
ד"ר יובל בן אמנון פסיכיאטריה
פסיכיאטר מומחה
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו