דלג לתוכן
הסבר לתוצאות מיפוי לב
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/11/2007
2 דקות קריאה
שאלה:

עברתי שני צנתורים בשנה שעברה, שכללו סטנטים הן ב LAD והן ב RCA. להלן תוצאות מיפוי תליום לב ספקט במאמץ, בדיקה אותה עברתי לפני כמה ימים: LAD - ספטום תקין אפקס פגם מילוי קטן הפיך חלקי קדמי פגם מילוי בינוני הפיך חלקי קדמי צדדי תקין RCA סרעפתי תקין פוסטרבזלי תקין LCX פוסטרולטרלי תקין חדר שמאלי מורחב במקצת לאחר מאמץ ריאות - קליטה מוגברת במידה קלה. ההערות שצורפו לתוצאות היו: הממצאים מצביעים על אוטם בינוני בדפנות קדמי ואפיקלי עם איסכמיה שארית קלה לאחר מאמץ ניכר ובדופק מירבי לגילו. בנוסף הודגם פגם מילוי קטן בדופן סרעפתי, נראה כארטיפקט סרעפתי. הפרפוזיה ליתר דפנות חדר שמאל תקינה. המאמץ במשך 12.3 דקות שלב 5 90% מהדופק המירבי. האם יש צורך בפעולה נוספת? על מה מעידים הממצאים בשפה פשוטה?

תשובה:
אתה מתאר תוצאה של מיפוי לב. שאלה חשובה היא מדוע עברת את מיפוי הלב הזה כעת? האם אתה סובל מכאבים בחזה בזמן מאמצים? האם סבלת מכאבים בחזה או מקוצר נשימה במנוחה? האם אושפזת לאחרונה? הרי לפני שנה עברת צנתור. שאלה חשובה נוספת היא אם אתה נוטל את תרופותיך כראוי. האם נטלת פלאויקס למשך 9 חודשים לפחות לאחר הצנתור האחרון בו הושתל סטנט? אוטם שריר הלב (התקף לב) הוא מצב בו חלק של שריר הלב לא מקבל דם ועובר נמק. צורת ההחלמה של שריר הלב לאחר אוטם הוא יצירת צלקת. צלקת היא רקמה שאינה שריר ואינה מתכווצת, ולכן, ככל שהיא גדולה יותר כך הנזק גדול יותר, ומצב זה עלול להוביל לפגיעה בתפקוד הלב. לעיתים אנשים עוברים התקף לב גם בלי ידיעתם, אולם המיפוי ובדיקות האקו, אולטרסאונד של הלב, אינם טועים, ובמרבית המקרים מזהים אזורים שעברו אוטם, גם אם האדם אינו מודע לכך שעבר התקף לב. תוצאת המיפוי שלך מראה שיש אזור בשריר הלב שלך שעבר אוטם, כלומר מתישהו בעברך עברת התקף לב. "פגם מילוי" הוא אזור בו אספקת הדם היא לקויה. פגם מילוי הפיך מעיד על כך שניתן יהיה לחדש את אספקת הדם לאזור זה על ידי פתיחת ההיצרות בעורק המספק את האזור, כלומר על ידי צנתור. פגם מילוי בלתי הפיך מציין אזור אשר אליו לא ניתן יהיה לחדש את אספקת הדם. לרוב מדובר באזור של צלקת מאוטם שריר לב קודם. באופן עקרוני, במצב בו פגמי המילוי אינם הפיכים, לא מומלץ כלל לבצע צנתור, ובפגמי מילוי הפיכים יש מקום לשקול צנתור בהתאם לסימפטומים של המטופל, גודל פגם המילוי, מיקום פגם המילוי, תפקוד הלב של המטופל (כלומר עד כמה תוספת של האזור המסויים תשפר את התפקוד הכולל של הלב), ועוד. כאשר המטופל אינו סובל מסימפטומים, כאשר פגם המילוי קטן או כשהוא הפיך חלקית בלבד, ההמלצה במרבית המקרים היא לא לצנתר. במקרה שלך, ישנם פגמי מילוי בינוני וקטן שהינם הפיכים חלקית בלבד. כלומר, פתיחת העורק (ה-LAD) המספק להם דם עשויה להוביל לשיפור חלקי בזרימת הדם לאזור זה. מאידך, אין הכרח שזה כך. כפי שהסברתי לעיל, בכל מקרה צריך לדון לגופו בהתאם לסימפטומים, לתפקוד הלב, לרצון המטופל ועוד. מובן שעם תוצאה זו עליך לפנות לקרדיולוג המטפל בך וביחד אתו להגיע להחלטה. רפואה שלמה ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
ד"ר אסתר גנלין - כהן
ד"ר אסתר גנלין - כהן נוירולוגיה
5.0
( 6 חוות דעת )
"ד"ר גנלין מדהימה, אמפטית, סבלנית, מקצועית, מצאנו אוזן קשבת לאתגרים שלנו עם ילדנו"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו