דלג לתוכן
כיצד ומתי מודדים לחץ דם?
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/11/2007
1 דקות קריאה
שאלה:

רופא משפחה ביקש שאמדוד לחץ דם פעמיים ביום. לפעמים אני מוצא הפרש גדול בין הלחץ הסיסטולי לדיאסטולי, כמו 66/130 או 75/140. האם זה מעיד על בעיה? האם נדרשת מנוחה מלאה לפני המדידה? אם כן, מדוע? הלוא רוב היום אנחנו בתנועה. האם אפשר למדוד את לחץ הדם בשכיבה עוד לפני הקימה בבוקר?

תשובה:
מדידת לחץ דם בודקת את לחץ הדם הנוצר במערכת כתוצאה מהתכווצות והתרחבות חדרי הלב, ומספקת שני ערכים: הערך הסיסטולי, המבטא את לחץ הדם בזמן התכווצות חדרי הלב. זהו הערך הגבוה יותר; והערך הדיאסטולי, המבטא את לחץ הדם בזמן התרחבות חדרי הלב, וזהו הערך הנמוך יותר. בגילך (64) הערכים הנורמלים צריכים להיות מתחת ל-130/85, אך זה לא מוחלט - לחץ הדם הרצוי עבורך תלוי בהיסטוריה הרפואית שלך ובתרופות שאתה נוטל באופן קבוע. קשה להתייחס לתוצאות שציינת, מכיוון שבנוסף לכך שאיני מכירה את ההיסטוריה שלך, לא ברור אם התוצאות האלו חוזרות על עצמן. בכל אופן, הלחץ הדיאסטולי במדידות שלך נמוך מעט, אך לרוב זו תופעה אסימפטומטית. ערכי הלחץ הסיסטולי, לעומת זאת, מעט גבוהים, ודורשים התייחסות אם מדובר בתופעה חוזרת. מדידת לחץ דם אידיאלית צריכה להיעשות בישיבה, לאחר מנוחה של 5 עד 20 דקות, בהתאם לפעילות שנעשתה לפני המדידה. מכיוון שערכי הייחוס מתייחסים למדידת לחץ דם בתנאים אלה, רק אם עורכים את הבדיוקות כך ניתן להעריך נכונה את התוצאות ולהשוות ביניהן. ניתן למדוד לחץ דם גם בשכיבה, אך זהו לא המצב האידיאלי. הרעיון הוא למדוד את כל המדידות במצב דומה ככל האפשר, על מנת שניתן יהיה להשוות בין התוצאות המתקבלות. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר אולגה גורגולה גלפרין
ד"ר אולגה גורגולה גלפרין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחית ברפואת נשים, ילוד ופוריות
ד"ר הילטון קנגיסר
ד"ר הילטון קנגיסר רפואת שיניים
4.9
( 25 חוות דעת )
"דר הילטון קנגיסר מקצועי, סבלני, מסביר ,ועדין ואכן ההרגשה היא לא טראומטית. הטיפול נעשה באווירה נינוחה. ההרגשה היא שהמטופל נמצא בידיים מיומנות…. ממליצה בחום…."
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו