טיפול הרפיה ( relaxation therapy ) 


טכניקות הרגעה עצמית הנן שיטות טיפול התנהגותיות אשר פותחו כדי לעזור למטופלים בהתמודדות עם מצבים מעוררי חרדה ופחד. טכניקות ההרגעה מבוססות על ההנחה כי לא ניתן לחוות בו זמנית סימפטומים של חרדה ו"סימפטומים" של רגיעה. בהתאם לכך, מטרתן של טכניקות אלו הינה ליצור בגוף אפקטים פיזיולוגים ההפוכים לאלו הנוצרים בתגובה למצבי לחץ: קצב לב איטי, שרירים רפויים, נשימה איטית, לחץ דם נמוך וזרימת דם מוגברת לאצבעות.

ישנן מספר טכניקות הרגעה כאשר הותיקות שבהן הן זן ויוגה. רוב שיטות ההרגעה מתבססות על השיטה שפותחה ע"י הפסיכיאטר אדמונד ג'ייקובסון, אשר מניחה כי על-מנת להירגע יש לחדד את התחושה בשרירים. בשיטה זו מרגיעים המטופלים בכל פעם קבוצת שרירים אחרת על-פי סדר קבוע, כאשר הקבוצה הראשונה היא קבוצת השרירים הקטנה ברגליים. כך לדוגמא, מנסים המטופלים להרפות את הזרוע, בזמן שהמטפל מחזיק את הזרוע של המטופל בצורה אשר יוצרת מתח. ברגע שהושגה תחושת המתח, יבקש המטפל מהנבדק להרפות את הזרוע. בזמן ההרפיה נאמר למטופלים שוב ושוב שעל-מנת להירגע אין צורך להתאמץ, כי אם להפך, מאמץ דווקא יוצר את תחושת המתח. ככל שמתקדם התהליך מורים לנבדקים להמשיך ולהרפות, גם אם נדמה להם שהגיעו למצב בו האבר רפוי לחלוטין.

ישנם מטפלים המשתמשים בהיפנוזה על-מנת להקל על הרגיעה וישנם כאלה המעניקים למטופלים קלטות לאימון ביתי.

במסגרת טיפולים פסיכולוגים נעשה שימוש בשיטה זו על-מנת לעזור למטופלים להתמודד עם מצבים של עלייה ברמות החרדה. לדוגמא, אנשים הסובלים מגמגום לומדים להשתמש בטכניקות ההרגעה באופן המסייע להם לשלוט בגמגום. בנוסף לכך, השימוש בטכניקות ההרגעה מהווה תנאי מקדים להצלחת שיטות טיפוליות פסיכולוגיות אחרות, כגון ביופידבק ודסנסיטיזציה שיטתית.

רופאים ומכונים בפוקוס





רופאים בתחום
ד"ר גבריאל גרינברג ד"ר גבריאל גרינברג
מנהל יחידת צינטורי לב בבי"ח השרון . קרדיולוג... קרא עוד
ד"ר ניר נתנזון ד"ר ניר נתנזון
מיפוי שומות- גילוי מוקדם של סרטן העור קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ