טיפול קוגניטיבי התנהגותי ( Cognitive behaviour therapy ) 


טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא טכניקת טיפול קצרת מועד המבוססת על שילוב של עקרונות טיפול קוגניטיביים והתנהגותיים. הטכניקה מיועדת לטיפול בתסמינים של חרדה ושל דיכאון, לשינוי הרגלים בלתי רצויים וללמידת מיומנויות התמודדות ופתרון בעיות.

טיפולים התנהגותיים החלו להתפתח כבר בשנות ה-60' של המאה הקודמת, ותוך שנים ספורות צורפו להם טכניקות טיפול קוגניטיביות. בשנות ה-70' החלו להתפתח טיפולים שהתבססו על טכניקות קוגניטיביות "טהורות", אך כיום מקובל להשתמש בטיפולים המשלבים טכניקות קוגניטיביות והתנהגותיות אשר הוכיחו עצמם כיעילים במיוחד.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על ההנחה כי קשיים רגשיים והתנהגותיים נגרמים מלמידה ואימוץ של התנהגויות לא אדפטיביות ושל דפוסי חשיבה מגבילים, אשר מצמצמים את טווח התנסויותיו של האדם. לפיכך, הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים דרך תרגול, התנסויות, רכישת מיומנות ותוך שיתוף פעולה אקטיבי של המטפל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים לילדים ולמבוגרים, וניתן לקבל אותו במסגרת פרטנית או קבוצתית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי "קלאסי" מתבסס על מספר עקרונות:

• הגדרת הבעיה: הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מתאפיין בשקיפות ובהדדיות - המטופל מגדיר את מצוקתו ואת ההתנהגויות/רגשות/מחשבות המגבילים אותו, ולאחר מכן, המטפל והמטופל מגדירים ביחד את מטרות הטיפול ואת תכנית הפעולה (לדוגמה, עבודה על אסרטיביות, התגברות על התקפי פאניקה, הפחתת חשיבה והתנהגות אובססיבית וכו').

• חשיפה: טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים מבוססים על חשיפה לסיטואציות בהן האדם מתקשה לתפקד, מתוך הנחה שרק שיחה על הקשיים לא תביא לשינוי ההתנהגותי או הרגשי הרצוי. קיימות מספר טכניקות של חשיפה, כמו הצפה (חשיפה ישירה למושא החרדה הקשה ביותר), חשיפה הדרגתית (דירוג הסיטואציות המאיימות והתנסות הדרגתית), חשיפה בדמיון ועוד.

• טכניקות הרגעה ושליטה עצמית: בהתחשב בעובדה שהשימוש בטכניקות החשיפה כרוך בחרדה רבה, מטפלים רבים מלמדים את המטופלים טכניקות הרגעה עצמית טרם החשיפה. טכניקות אלו עושות שימוש בשיטות התנהגותיות, כמו הרפיה, היפנוזה וביופידבק, כמו גם בשיטות קוגניטיביות, כמו זיהוי סכמות ואמונות בלתי יעילות ("בטח יקרה משהו רע אם אתקרב לכלב", "אם יהיה לי עוד התקף פאניקה אני עלול להשתגע") והמרתן באמונות יעילות יותר ("זה יהיה לא נעים, אבל זה יעבור").

על אף יעילותו הרבה של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בטיפול במגוון רחב של הפרעות וקשיים, מספר תתי סוגים של טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים פותחו, והם מתמקדים בטיפול בהפרעות או בבעיות ספציפיות, כמו למשל, טיפול בחשיפה ממושכת לאנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית וטיפול דיאלקטי לאנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. בנוסף, ישנן טכניקות ייחודיות שפותחו תוך התבססות על עקרונות קוגניטיביים התנהגותיים, כמו ביו-פידבק, EMDR וטיפול רציונלי אמוטיבי.

השימוש בטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים נפוץ ביותר לטיפול בילדים הסובלים מחרדה. במקרים אלו, הטיפול כולל פעמים רבות גם הדרכת הורים או הנחייתם כיצד ללוות ולעזור לילד במטלות ההתנהגותיות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - למי ומתי?

טיפול CBT מתאים לטיפול במגוון רחב של קשיים רגשיים, כגון:

• דיכאון
• מצבי חרדה שונים: התקפי פאניקה, פוביות, חרדה חברתית, התנהגות אובסיסית-כפייתית ודאגנות כרונית.
• התקפי זלילה
• הפרעות פוסט טראומטיות: שיטות ייחודיות לטיפול בפוסט טראומה פותחו על בסיס טיפול ה-CBT הקלאסי.
שיטות אלו מערבות אלמנטים של טיפול CBT עם אלמנטים הייחודיים להתמודדות עם פלשבקים, סיוטים, תחושות גופניות וזיכרונות חודרניים. בין שיטות אלו: SEE-FAR-CBT, חשיפה ממושכת
• קשיים במיומנויות חברתיות, למשל, היעדר אסרטיביות.

בנוסף, שימוש באלמנטים של טיפול CBT נפוץ גם במסגרת טיפולים פסיכולוגיים "רגילים" באנשים המתמודדים עם קשיים בתחום הבין אישי, עם הפרעות אישיות ועם דימוי עצמי נמוך.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - יתרונות

יתרונו המרכזי של טיפול CBT הוא היותו טיפול קצר מועד וממוקד, אשר שם דגש רב על נטרול התסמינים. זאת הסיבה לכך שבמקרים רבים, הטיפול מביא להקלה משמעותית תוך זמן קצר. התוצאה המהירה תורמת רבות לעיתים קרובות גם לחוויית ההצלחה והיכולת, ובכך מחזקת את הביטחון והדימוי העצמי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - חסרונות

חסרונו המרכזי של טיפול CBT הוא היותו טיפול אשר שם דגש על התסמינים ופחות מתמקד בגורמי העומק להופעתם ובמשמעותם הייחודית עבור הסובל מהם. כך, טיפול CBT יכול להביא להקלה משמעותית בתסמינים, אך לא לכלול עיבוד של רגשות ואירועים משמעותיים הקשורים בתסמינים אלו. לדוגמא, טיפול CBT עשוי להביא לירידה משמעותית בתסמינים של חרדה חברתית, כמו הזעת יתר והימנעות מדיבור בפני קהל, אך לא להביא לשינוי משמעותי בדימוי העצמי. הוא יכול להביא לירידה בהתקפי זלילה מבלי שיינתן מענה לתפיסה העצמית השלילית, לבושה ולצורך המוגבר בשליטה המלווים אותם.

חשוב לציין, כי למרות שההתבוננות בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נעשתה דרך קטגוריות של יתרונות וחסרונות, ההבדלים בין טיפול CBT לטיפול פסיכולוגי בגישה דינמית הם לא בהכרח חד משמעיים, ובכל אחת משיטות הטיפול נעשה שימוש בטכניקות משני הסוגים. בהתאם, גם היתרונות והחסרונות האופייניים לכל טיפול אינם חד משמעיים.

רופאים ומכונים בפוקוס





רופאים בתחום
פרופ' אייל גור פרופ' אייל גור
מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים איכילוב. קרא עוד
ד"ר ניר נתנזון ד"ר ניר נתנזון
מיפוי שומות- גילוי מוקדם של סרטן העור קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ