מרפק טניס (Tennis elbow)

ראשי

תאור

מרפק טניס היא אחת הפגיעות הנגרמות כתוצאה משימוש יתר במרפק. כפי שניתן להבין מהשם, משחק טניס הוא אחד הגורמים של מרפק טניס, אך קיימות סיבות נפוצות רבות אחרות למרפק טניס.

הכאב מופיע בעיקר במקום שבו הגידים של שרירי הזרוע מתחברים אל הבליטה הגרמית בצד החיצוני של המרפק. הכאב עלול להתפשט גם אל הזרוע ואל פרק כף היד.

אין צורך להימנע מפעילות מהנה בעקבות הכאב הנגרם ממרפק טניס. מנוחה ומשככי כאבים ללא מרשם לעתים קרובות עוזרים. במקרים נדירים יש צורך בניתוח.


סימפטומים


התסמינים של מרפק טניס כוללים בין היתר:

·          כאב שמקרין מהחלק החיצוני של המרפק אל הזרוע ואל מפרק כף היד.
·          כאב בזמן שמותחים את פרק כף היד.
·          חולשה בזרוע.
·          כאב שהולך ומחמיר במשך שבועות וחודשים.
·          תחושה של לפיתה מכאיבה בזמן ביצוע פעולות מסוימות, כגון לחיצת יד או סיבוב ידית של דלת.
·          חוסר יכולת להחזיק חפצים מסוימים, כמו ספל קפה.

הכאב הנגרם כתוצאה ממרפק טניס זהה לכאב הנגרם כתוצאה ממרפק גולף. אלא שמרפק גולף גורם לכאב בצד הפנימי של המרפק ולא בצד החיצוני שלו.

סיבות וגורמי סיכון

מרפק טניס היא פגיעה שנגרמת כתוצאה משימוש יתר. הגורם לכך היא התכווצות חוזרת ונשנית של שריר הזרוע, המשמש לישור והרמת היד ופרק כף היד. התנועות והמתיחות החוזרות ונשנות של הרקמה עלולות להוביל לדלקת, או לסדרה של קרעים זעירים בגידים המחברים את שריר הזרוע אל העצם, בצד החיצוני של המרפק.

כפי שמרמז השם מרפק טניס, משחק טניס – ובמיוחד שימוש חוזר ונשנה בחבטת גב כף היד, בטכניקה לא טובה – היא אחד הגורמים האפשריים של מרפק טניס. יחד עם זאת תנועות רבות אחרות שמבצעים עם הזרוע לעתים קרובות, כולל שימוש בכלים של שרברבות, צביעה, גירוף ואריגה עלולות לגרום למרפק טניס.

מרפק טניס נפוץ בעיקר בקרב מבוגרים בגילאים 30 עד 50, אך הוא יכול לתקוף כל אדם שמותח את פרק כף היד באופן חוזר ונשנה.

כל אדם שחוזר על אותן התנועות, לפרק זמן של שעתיים ביום לכל הפחות, נמצא בסיכון גבוה יותר. גם מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחות של מרפק טניס.

תופעות נלוות וסיבוכים

מרפק טניס לא מטופל עלול להוביל לכאב כרוני – במיוחד בזמן הרמת חפצים או גרירתם. אימוץ הזרוע יתר על המידה לפני שהמרפק מחלים לחלוטין עלולה להחמיר את הבעיה.

אבחון ובדיקות

אבחון ובדיקות

אורטופד יכול בדרך כלל לאבחן מרפק טניס באמצעות בדיקה של המרפק ובהתבסס על ההיסטוריה הרפואית של הנבדק. על מנת להעריך את מידת הכאב והקשיות, הרופא מפעיל לחץ על האזור הפגוע, או מבקש מהנבדק להזיז את המרפק, את פרק כף היד ואת האצבעות באופנים שונים.

צילום רנטגן עשוי לסייע בשלילת סיבות אחרות הגורמות לכאבים במרפק, כמו שבר או דלקת פרקים. לעתים נדירות מבצעים בדיקות הדמיה מקיפות יותר – כמו אולטרסאונד, או סריקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI).

מניעה וטיפול

טיפולים ותרופות

במידה והכאב אינו פוגע ביכולת התפקוד, ניתן לנקוט בגישה של "נחכה ונראה" לגבי הטיפול במרפק טניס. לעתים קרובות, מרפק טניס משתפר בכוחות עצמו, תוך תקופה של ששה חודשים עד שנה.

במקרים של כאב חמור מאד, או במקרים בהם הכאב פוגע ביכולת התפקוד, טיפול ראשוני נגד מרפק טניס כרוך על פי רב בשיטות לטיפול עצמי, ביניהן מנוחה, קירור האזור שימוש בפראצטמול (אקמול ואחרים) או בתרופות נוגדות דלקת ללא מרשם, כמו איבופרופן (אדוויל, מוטרין ואחרים), או נאפרוקסן (אלווה ואחרים). תרופות אלו אינן מומלצות לשימוש ארוך טווח, משום שהן עלולות לגרום לבעיות חמורות במערכת העיכול.

אם הצעדים המפורטים לעיל אינם מועילים, הכאב נמשך והתנועה מוגבלת, הרופא עשוי להציע דרכים אחרות לטיפול בבעיה, ביניהן:

·          בדיקה וניתוח של האופן בו משתמשים בזרוע.
·          התעמלות.
·          אורטוטיקה.
·          קורטיקוסטרואידים.
·          ניתוח.

את הניתוח ניתן לבצע במרפאה מחוץ לבית החולים, והמנותח יכול לחזור לביתו ביום הניתוח עצמו. במסגרת הניתוח קוטמים את הגיד הלוקה בדלקת, או שמשחררים את הגיד באופן כירורגי ואז מחברים אותו מחדש, על מנת להקל על הכאב.

קיימים מחקרים שבודקים שיטות נוספות לטיפול נגד מרפק טניס. בין הטיפולים הנחקרים ניתן למצוא טיפול באמצעות הזרקות של טסית דם בודדת עשירה בפלזמה, דיקור, רעלן בוטולינום וטיפול מקומי בתחמוצת הפחמן.

מניעה

נקיטה של הצעדים הבאים עשויה לסייע במניעה של מרפק טניס:

·          בחינת הטכניקה.
·          חיזוק הגוף.
·          הקפדה על כך שפרק כף היד יהיה במצב ישר.
·          ביצוע תרגילי חימום כראוי.
·          שימוש בקרח.

 





פורומים פציעות ספורט

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
יד שבורה-איך להמשיך? ravit 25/12/2013 14:11
  • היי, שמי רוית, בת 24 מהדרום, מדריכת עיצוב,אירובי וכושר. שברתי את היד לפני ארבעה ימים, יד ימין לצערי. אני צריכה להיות עם גבס חודש וחצי. קצת רקע-שגרת האימונים האישית שלי הייתה אימוני HIIT, קטלבל, curcit traning, insanity-למי שמכיר,קיקבוקס ועוד. אני ממש בדיכאון מכל עניין היד ומההשלכות. כמה שאלות: 1. האם ניתן להמשיך עם הקטלבל ביד שמאל? 2. מה אני כן יכולה לעשות ע"מ שלא להרוס לחלוטין את כל הסיבולת וטונוס השרירים שלי, כמו כן כמובן לא לעלות במשקל? 3. האם אני יכולה לעשות אימון משולב על בוסו-cardio and sculpt? האם אם היד מגובסת ועם מתלה הקפיצות עם פלג גוף תחתון יכולות להזיק לה? 4. ניתן לצאת לריצה עם גבס במתלה או לעשות אימון מדרגה רק לרגליים? אני ממש ממש בלחץ מכל המצב הזה ואודה לך כ"כ לתשובה מהירה! :)

  • + הוסף תגובה
אימונים עם יד שבורה. דר' נועם רשף 29/12/2013 23:03
  • שלום רוית. אני מבין את הלחץ והתסכול אבל לא כדאי לעשות צעדים נמהרים ולא כדאי לקחת את זה כל כך קשה. ניתן להמשיך לעשות ספורט גם עם יד שבורה. ראשית - חשוב לדעת היכן בדיוק קרה השבר ומה מצבו - האם היה צריך לשחזר אותו או שמדובר בשבר ללא תזוזה. ישנם גבסים קלים - מחומרים פלסטיים שניתן להתאמן איתם ואם לשחות איתם אם כי צריך ליבש אותם בקפדנות. כל עוד אינך מעמיסה משקל על היד השבורה, אין מניעה לרוץ, לעבוד על פלג גוף תחתון, ובטן. לא הייתי מציע אימון בוסו עקב בעיית שיווי משקל וסיכון גבוה יותר לנפילה(גם אצל המיומנים) אבל אין מניעה אמיתית לכך. בשום מקרה לא כדאי להעמיס משקולות על היד. נסי להסיט את האימון לאימוני נפח רגועים יותר והעמסה על פלג גוף תחתון ובטן. כך תשמרי על הכושר האירובי והמשקל, וכשתשלימי הטיפול תוכלי לחזור בהדרגה לפעילות גפיים עליונות. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
הבן ספורטאי תחרותי יוסי 22/10/2020 21:39
  • שבר את כף היד, טניסאי, מתאמן הרבה שעות ברמת כושר גבוהה, האם יכול לרוץ עם הגבס , מה קורה עם זיעה מתחת לגבס,

  • + הוסף תגובה
פעילות ספורטיבית עם גבס. ד"ר נועם רשף 23/10/2020 12:34
  • יוסי שלום אין בעיה לרוץ עם גבס ליד. לגבי זיעה - זו אכן בעיה וזה יכול להציק, להסריח וכו - אבל הוא לא הראשון.. אפשרות אחרת היא להחליף לגבס קל - גבס פלסטי ואז ניתן להתרחץ איתו והנושא של זיעה נוח יותר.

  • + הוסף תגובה
כאבי ברכיים בזמן ריצה רוני 21/10/2020 02:36
  • ערב טוב ד"ר אני בת 22 , מתאמנת ורצה (מרחקים של 9-12 קילומטר כ שלוש פעמים בשבוע + אימוני כח בעיקר לחיזוק שרירי ליבה ורגליים כפעמיים שלוש בשבוע). בשבוע שעבר הופיע אצלי בזמן הריצה בקילומטר השישי כאב בברך ימין בחלק הקדמי\ חיצוני של הברך בצידו הימני. התעלמתי ממנו כי חשבתי שזה יפסיק אבל זה רק החמיר ואחרי שרצתי איתו 3 קילומטר עברתי להליכה והפסקתי. המשיך לכאוב לי בכל תנועה של הרגל גם ביום שאחרי. אז הייתי במנוחה מוחלטת ארבעה ימים וכשניסיתי לחזור לרוץ שוב הופיע הכאב בברך אחרי קילומטר והשבית אותי לגמרי... למחרת ניסיתי שוב- זה שוב קרה. מה יכולה להיות הבעיה ומה עלי לעשות על מנת לפתור את זה? אני מרגישה שאני מאבדת את הכושר שהשגתי במנוחה המאולצת הו וחבל לי.. האם כדאי לרסס איזה קטוספריי או משהו ולנסו להמשיך לרוץ? אודה לעזרתך, שנה טובה:)

  • + הוסף תגובה
כאבי ברכיים בזמן ריצה. ד"ר נועם רשף 21/10/2020 05:55
  • שלום רוני. כאב בברך מעיד על כך ש"משהו לא בסדר" אין בעיה לרסס קטו ספריי - זה יכול לעזור. במקביל ממליץ לעשות הערכה של תכנית האימונים שלך - האם העמסת יותר בריצה או באימונים הפונקציונאלים? מתי החלפת נעלי ריצה לאחרונה? וכדומה) .לפי התיאור שלך זה נשמע כמו תסמונת ITB. אני מציע מנוחה של שבוע, חזרה לריצה בנפחים של 50% לשבועיים והגברה הדרגתית לאחר מכן. במקביל התייעצות עם פיזיותרפיסט ספורט. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
כאבי ברכיים בזמן ריצה רוני 21/10/2020 02:38
  • ערב טוב ד"ר אני בת 22 , מתאמנת ורצה (מרחקים של 9-12 קילומטר כ שלוש פעמים בשבוע + אימוני כח בעיקר לחיזוק שרירי ליבה ורגליים כפעמיים שלוש בשבוע). בשבוע שעבר הופיע אצלי בזמן הריצה בקילומטר השישי כאב בברך ימין בחלק הקדמי\ חיצוני של הברך בצידו הימני. התעלמתי ממנו כי חשבתי שזה יפסיק אבל זה רק החמיר ואחרי שרצתי איתו 3 קילומטר עברתי להליכה והפסקתי. המשיך לכאוב לי בכל תנועה של הרגל גם ביום שאחרי. אז הייתי במנוחה מוחלטת ארבעה ימים וכשניסיתי לחזור לרוץ שוב הופיע הכאב בברך אחרי קילומטר והשבית אותי לגמרי... למחרת ניסיתי שוב- זה שוב קרה. מה יכולה להיות הבעיה ומה עלי לעשות על מנת לפתור את זה? אני מרגישה שאני מאבדת את הכושר שהשגתי במנוחה המאולצת הו וחבל לי.. האם כדאי לרסס איזה קטוספריי או משהו ולנסו להמשיך לרוץ? אודה לעזרתך, שנה טובה:)

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!