שאלה - תסמונת החוסר האנדרוגני אחרי כריתת שחלות ורחם, והטיפול בה

השאלה:
אני בת 44. בעקבות ניתוח להסרת שחלות וחצוצרות לפני כ-4 שנים, יש לי יובש תמידי בנרתיק ואין לי חשק לקיים יחסי מין. מידי פעם אני משתמשת בריפלס. רציתי לדעת האם ישנו תכשיר שאפשר לקחת באופן קבוע על מנת לא להרגיש יובש וכן כדי להרגיש חשק לקיים יחסי מין, אך לא


תשובה:


לאחר כריתת השחלות ישנה ירידה משמעותית ברמות האסטרוגן בגוף. כמו כן ישנה ירידה של כ-30% בייצור הטסטוסטרון. בעקבות כך, נשים רבות סובלות מירידה כללית באיכות החיים הבאה לידי ביטוי בירידה באנרגיות, עייפות, ירידה בחשק המיני (ליבידו) ועוד. תופעות אלו קיבלו לאחרונה שם כולל הנקרא "תסמונת החוסר האנדרוגני".

לאחרונה נערכו מספר מחקרים, ונכתבו לא מעט מאמרים, בשבחו של הטסטוסטרון. אמנם טסטוסטרון נחשב ל"הורמון גברי", ונשים רבות פוחדות להשתמש בו מחשש שיצמיחו זקן ושפם, אך חשוב לזכור שכשההורמון ניתן לאישה, המינון נמוך מאוד והתוצאות נהדרות.

הטסטוסטרון ניתן כג'ל אותו מורחים על הירך פעם ביום, במדבקה, או בגלולה פומית (לנטילה דרך הפה) הנקראת ליויאל ("פרו-הורמון", חומר שרק בתוך הגוף מתפרק להורמונים). במקביל, כדאי תמיד לבדוק את רמות האסטרוגן בגוף, שכן ירידה ברמות האסטרוגן בהחלט משפיעה על החשק המיני.

לגבי היובש בנרתיק, רצוי ומומלץ להשתמש בחומרים מלחלחים על בסיס מים. חומרים אלה נועדו לשימוש מקומי. הם מקלים על החדירה ומונעים את הכאב הכרוך בקיום יחסים כשהנרתיק יבש. כמו כן, שימוש סיסטמי באסטרוגן עשוי לעזור.

אני מבינה את החשש ליטול הורמונים, ואכן חשוב מאוד לדעת מהי הסיבה שבגינה עברת כריתת שחלות. אם מדובר בכריתה מניעתית, למשל על רקע BCRA, הדעות לגבי השימוש ההורמונלי חלוקות. אך במרבית המקרים, נמצא שכל חלופה אחרת אינה יעילה דיה וטומנת בחובה תופעות לוואי לא מעטות.

אני ממליצה לך לפנות לייעוץ ולנסות למצוא את הפתרון האידיאלי עבורך, אין כל סיבה שכבר בגיל כזה תפסיקי להנות מיחסי מין.

להלן ידיעה שפורסמה בפורטל שלנו על השימוש בטסטוסטרון לאחר כריתת שחלות:

http://www.infomed.co.il/news/n_053005_1.htm




רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!