דלג לתוכן
הסבר למונחים הקשורים לגידול שפיר מסוג קרניופריגיומה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/12/2008 תאריך עדכון: 18/09/2013
1 דקות קריאה
שאלה:

אבקש "תרגום" של מונחים שהופיעו בתוצאות בדיקת MRI שעברתי: קרניופרינגיומה לאחר ניתוח והקרנות. ניתוח טמפורלי, שינויים פיברוטיים, אזור התהליך בסופרה סלרי.

תשובה:
קרניופרינגיומה, זהו גידול שפיר המופיע במוח באזור הקרוי האוכף התורכי. אזור זה נמצא ממש בבסיס המוח ובו נמצאת בלוטת ההיפופיזה, יותרת המוח. למרות היותו של גידול זה שפיר (אינו שולח גרורות), הוא עלול לגדול באופן מקומי וליצור לחץ על בלוטת ההיפופיזה ועל מבנים נוספים באזור האוכף התורכי, כגון עצבי הראיה, ולכן מטפלים בו על ידי הסרה בניתוח, ואם צריך, גם בהקרנות כדי למנוע חזרה שלו. ניתוח טמפורלי הוא ניתוח שבוצע באונה הטמפורלית, אחת מארבע אונות המוח. אונה זו נמצאת באזור שמעל לאוזן (יש שתיים כאלו, אחת מכל צד). שינויים פיברוטיים הם למעשה צלקות. לאחר כל ניתוח מוח, האזורים שבהם בוצע חיתוך הופכים לצלקת, בדומה למתרחש בעורנו לאחר חתך או פצע. האוכף התורכי נקרא Sella Turcia בלטינית, נהוג לכנות גידולים באזור זה כגידולים סופרסלרים (suprasellar) כלומר הנמצאים מעל לאוכף התורכי. "התהליך" הוא כינוי לגידול עצמו. איחולי בריאות ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' מיכל קרמר
פרופ' מיכל קרמר עיניים
מנהלת שרות אוביאיטיס, כולל מרפאת אוביאיטיס ילדים בשניידר, מחלקת עיניים, מרכז רפואי רבין
ד"ר מיקי הר-גיל
ד"ר מיקי הר-גיל נוירולוגיה
5.0
( 4 חוות דעת )
"ד"ר הר-גיל מקצועי מאוד, רגיש לסיטואציה, אמפתי ויסודי."
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו