ברזל

סוג: מינרל סיכון מנת יתר שמות נוספים:
כללי
הברזל הוא מרכיב חיוני בצבען (פיגמנט) הנושא חמצן - המוגלובין. ברזל מעורב ביצירת מיוגלובין - צבען המאחסן חמצן בשרירים לשימוש בזמן מאמץ. כמו כן מהווה הברזל מרכיב חשוב באנזימים רבים, והוא מעורב בקליטת חמצן על-ידי התאים ובהפיכת הסוכר בדם לאנרגיה.

מקורות תזונתיים וטבעיים
כבד הוא המקור התזונתי הטוב ביותר לברזל. בשר (במיוחד מוח, כליות וכיוצא בזה), ביצים, עוף, דגים, ירקות עם עלים ירוקים, פירות מיובשים, דגנים מלאים או מועשרים, לחם ומיני מאפה, אגוזים וקטניות מיובשות, הם מקורות עשירים בברזל. ברזל שמקורו בבשר, ביצים, עוף ודגים נספג טוב יותר מברזל שמקורו בירקות.

תכשירים רפואיים
גופרת הברזל, פומאראט הברזל, גלוקונאט הברזל וקומפלקס ברזל-פוליסכריד ניתן להשיג ללא מרשם רפואי בתכשירי ויטמינים ומינרלים. ברזל דקסטראן הניתן בהזרקה אפשר לקבל רק על-פי מרשם רפואי ובאשפוז.

סוגי אוכל המכילים את הויטמין
בשר אדום,עוף,כבד,ביצים,דגים,לחם ודגנים,ירקות ירוקים,

חיוני לטיפול ב:
הריון
וסת מרובת דם
כיב עיכולי




צורך בתוספות מהמינרל/ויטמין

רוב סוגי התזונה מספקים את כמות הברזל הדרושה. עם זאת, דרושות כמויות גדולות יותר של ברזל בתקופת ההריון. תוספות ניתנות במשך כל תקופות ההריון וכן 2 - 3 חודשים לאחר הלידה, כדי למלא את מאגרי הברזל של היולדת.



מינון לטיפול בחסר

המינון נקבע באופן אינדיבידואלי על-פי אופי וחומרת המצב. אצל מבוגרים מטפלים באנמיה בדרך-כלל עם 30 - 100 מ"ג ברזל, 2 - 3 פעמים ביום. לילדים יש צורך בהפחתת המינון לפי הגיל והמשקל. בהריון נותנים תוספות ברזל במינון 30 - 60 מ"ג ליום.



תסמיני חסר

מחסור בברזל גורם אנמיה, אשר תסמיניה כוללים חיוורון, עייפות, קוצר נשימה ודפיקות-לב. כמו - כן עלולים להופיע אדישות, גריות וירידה בתנגודת הגוף לזיהומים.



תסמינים וסיכונים בנטילת כמות עודפת

הרעלת ברזל היא מסוכנת ביותר. התסמינים הם כאב בטן, בחילה והקאה, המלווים בחום, התנפחות הבטן, התייבשות וירידה מסוכנת בלחץ הדם. טיפול רפואי מיידי הוא חיוני.&









הצטרפו לאינדקס הרופאים!