ויטמין A

סוג: ויטמין סיכון מנת יתר שמות נוספים: בטא-קרוטן,אטרטינאט,איזוטרטינואין,חומצה רטינואית,רטינול,טרטינואין,

מקורות תזונתיים וטבעיים
כבד, שמן דגים, ביצים, חלב ומוצריו, תפוזים, ירקות ופירות צהובים (גזר, משמש ואפרסק) וירקות בעלי עלים ירוקים כהים (תרד, ברוקולי) הם מקורות עשירים של ויטמין זה. כמו כן מוסיפים ויטמין A למרגרינה.

תכשירים רפואיים
רטינול ובטא-קרוטן ניתן להשיג ללא מרשם רפואי, לבד או בתכשירים רבים של ויטמינים ומינרלים. חומצה רטינואית, אטרטינאט, טרטינואין ואיזוטרטינואין הם נגזרות של ויטמין A וניתן להשיגם רק על-פי מרשם רפואי לטיפול בבעיות עור, כגון פצעי בגרות (אקנה) וספחת (פסוריאזיס).

סוגי אוכל המכילים את הויטמין
כבד,חלב,גבינה,חמאה/מרגרינה,ביצים,ירקות ירוקים,אגוזים,פירות,

חיוני לטיפול ב:
ציסטיק פיברוזיס
סוכרת
פעילות יתר של בלוטת התריס


כמות יומית מומלצת

גברים:750 מיקרוגרם

נשים:750 מיקרוגרם

בזמן הריון:750-1200 מיקרוגרם

פירוט: המנה היומית המומלצת היא: 450 מיקרוגרם (מלידה עד גיל שנה), 300 מיקרוגרם (1 - 6 שנים), 400 מיקרוגרם (7 - 8 שנים), 575 - 750 מיקרוגרם (9 - 17 שנים), 750 מיקרוגרם (מבוגרים מעל גיל 17), 1 - 1.1 מ"ג (נשים מיניקות).&




מינון לטיפול בחסר

במצבים של מחסור קשה אצל מבוגרים וילדים מעל גיל 8 מטפלים עם 50,000 יחידות, עד שרמת הויטמין בדם חוזרת לתיקנה.










רופאים בתחום
פרופ' חנן גוזנר-גור פרופ' חנן גוזנר-גור
מומחה בראומטולוגיה וברפואה פנימית קרא עוד
פרופ' (PhD) בנימין ברטוב פרופ' (PhD) בנימין ברטוב
מומחה בפריון ומורפולוגיה של תאי הזרע. קרא עוד

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל