ויטמין C

סוג: ויטמין סיכון מנת יתר שמות נוספים: חומצה אסקורבית
כללי

ויטמין C מצוי ברוב הפירות והירקות הטריים. פרי הדר, עגבניות, תפוחי אדמה וירקות עם עלים ירוקים הם מקורות טובים לויטמין זה. גם תות שדה ומלון עשירים בויטמין C. בני האדם זקוקים לאספקה חיצונית שלו. אין ביכולתנו להפיקו.

כללי: ויטמין  C הוא ויטמין מסיס מים. זהו ויטמין החיוני ברקמות החיבור בגוף שכן נחוץ ביצירת קולגן. בעל תפקידים רבים וחשובים במערכות הגוף השונות: מסייע בריפוי פצעים, מאט תהליכי הזדקנות, משפר ספיגת ברזל. נחשב נוגד חמצון חזק, ובכך מסייע להפחית נזקי רדיקלים חופשיים המניעים מחלות רבות.

קיווי, תפוז, שקדים וסוגי מזון נוספים המכילים ויטמין C

שמו נקשר פעמים רבות למניעת הצטננות ו"מחלות חורף". אבל, נמצא שלויטמין אין השפעה על פרוץ ההתקררות. יחד עם זאת נמצא שלוויטמין השפעה מתונה על משך ההתקררות. אצל ילדים, נמצאה השפעה חיובית גם על חומרת התסמינים.

במקרים של חשיפה קצרה למאמץ גופני קיצוני, נטילת ויטמין C נמצאה בעלת השפעה חיובית על פרוץ ההתקררות, 

משום היותו ויטמין מסיס מים, ורגיש לחום, פעולות אחסון ממושך ובישול יפחיתו מתכולתו במזון.


מקורות תזונתיים וטבעיים

ירקות ירוקים, גויאבה, פלפל צהוב, פטרוזיליה, קיווי, ליצ'י, ברוקולי, תפוז, כרובית, מלון ועוד.


תכשירים רפואיים

ניתן להשיג ויטמין C ללא מרשם רפואי, לבד או במגוון של תכשירי ויטמינים ומינרלים. סודיום אסקורבאט ניתן רק בהזרקה תחת השגחה רפואית . 

ויטמין c הוא חומצי ולכן קיימות מגוון צורות שנועדו לנטרל חומציות זו, לשם הקלה בשימוש.

ויטמין C במינונים גבוהים יכול להפחית מיעילות תרופות ועל כן יש לעדכן רופא/רוקח באשר לנטילתו.


סוגי אוכל המכילים את הויטמין

.


חיוני לטיפול ב:

חסר בויטמין C, כוויות קשות, התמכרות לאלכוהול.

כמות יומית מומלצת

גברים:בגיל 9-13: 45 מ"ג/יממה. בגיל 14-18: 75 מ"ג/יממה. ב מ"ג/יממה

נשים:בגיל 9-13: 45 מ"ג/יממה. בגיל 14-18: 65 מ"ג/יממה. ב מ"ג/יממה

בזמן הריון:80-85 מ"ג/יממה, כתלות בגיל האשה.בהנקה: 115 מ"ג/יממה

פירוט: ילדים בגיל 1-3 שנים: 15 מ"ג/יממה. בגיל 4-8: 25 מ"ג/יממה. &

מינון לטיפול בחסר
בצפדינה מטפלים עם ויטמין C ב- 300 מ"ג ליום במשך כמה שבועות. מומלץ גם על תוספת ממקור תזונתי עשיר בויטמין זה, כגון כוס מיץ תפוזים ליום.

תסמיני חסר
מחסור בוויטמין עלול לגרום להחלמה איטית של פצעים, דלקות ודימומים בחניכיים, עייפות, אנמיה. מתח נפשי ועישון עלולים לפגוע בפעילותו וזמינותו של הוויטמין.בצפדינה מטפלים עם ויטמין C ב- 300 מ"ג ליום במשך כמה שבועות. מומלץ גם על תוספת ממקור תזונתי עשיר בויטמין זה, כגון כוס מיץ תפוזים ליום.







הצטרפו לאינדקס הרופאים!