10 מיתוסים בנושא סיבים תזונתיים

"סיבים תזונתיים גורמים לבעיות במערכת העיכול" הוא רק מיתוס אחד מיני רבים בנושא תזונה.
כתבה פרסומית כתבת חסות


"סיבים תזונתיים גורמים לבעיות במערכת העיכול" הוא רק מיתוס אחד מיני רבים בנושא תזונה.

מיתוס
סובין הוא חומר דמוי-נסורת שבני אדם אינם מסוגלים לפרק ושאינו מכיל רכיבי תזונה חיוניים.
עובדה
סובין אכן מכיל בעיקר סיבים תזונתיים, אך גם ויטמינים מקבוצת B, מגנזיום, אבץ, סלניום ותרכובות פנוליות.


מיתוס
סיבים בכלל - וסובין בפרט - חשובים לתזונה רק אצל מי שסובל מעצירות.
עובדה
מחקרים רבים מוכיחים כי צריכת דגנים מלאים, למשל ברנפלקס, המהווים את המקור המרכזי לסיבים, מפחיתה באופן משמעותי בעיות שיניים וחניכיים, מפחיתה סיכון לסינדרום X וסוגים מסוימים של סרטן (פה, גרון, קיבה, מעי הגס).


מיתוס
אכילת ארוחת בוקר גורמת ל"פתיחת תיאבון" לכל היום – "כשאני לא אוכל בבוקר אני יכול להחזיק מעמד שעות רבות ללא אכילה. אבל אם אני אוכל משהו בבוקר – אני רעב כל היום".
עובדה
אנשים המקפידים על אכילת ארוחת בוקר, אוכלים באופן משמעותי פחות בשעות הערב והלילה. אנשים המקפידים על ארוחת בוקר אוכלים ארוחה קטנה יותר בצהריים. אנשים שלא רגילים לאכול בשעות הבוקר ומאמצים הרגל זה – עלולים לחוש בהתחלה יותר צורך או תחושה של רעב בשעות הבוקר – אך הקפדה על הרגל זה, בהחלט כדאי מאחר ובחשבון הסופי (אצל רוב האנשים) – קטן מאוד הצורך באכילת לילה, במסגרתה צורכים את רוב הקלוריות המיותרת – מומלץ מאוד לאנשים ששומרים על משקל או מנסים להפחיתו!


מיתוס
כל דבר "בריא" – הוא בדרך כלל גם ממש לא טעים.
עובדה
בשנים אחרונות חלה עלייה מתמדת בצריכת מזון עם מאפיינים של מזון בריא, על חשבון גרסאות פחות בריאות של אותם המזונות. ישנה דרישה גוברת מצד הצרכנים למזון יותר בריא ומזין.


מיתוס
פחמימות זה מזון משמין – מי שרוצה לרדת במשקל עדיף להימנע מאכילת פחמימות.
עובדה
פחמימות, בעיקר אלו שמקורן בדגנים מלאים וקטניות, מהוות מרכיב מזין וחשוב בתזונה, חיוניות לשמירה על מצב הרוח, מניעת כאבי ראש, שמירה על הריכוז והזיכרון, מסייעות בשינה רגוע בלילה ומניעת תחושות חרדה ודיכאון. השפעתן על המשקל, אם קיימת, הנה בדרך כלל חיובית. פחמימות מורכבות מרגיעות את תחושת הרעב לשעות רבות וחוסכות במקרים רבים את הצורך בנשנושים עתירי קלוריות.


מיתוס
ככל שהלחם כהה יותר, כך הוא בריא יותר כי הוא עשוי מחיטה מלאה ועשיר בסיבים.
עובדה
לא בהכרח. הדרך הנכונה לבדוק את הרכבו של כל מזון היא ע"י קריאת תוויות מזון. במוצר העשוי מחיטה מלאה, המרכיב הראשון ברשימת הרכיבים יהיה חיטה מלאה או קמח חיטה מלא.

מיתוס
מזון עשיר בסיבים גורם לתופעות לא רצויות במערכת העיכול, כמו נפיחות וגזים.
עובדה
עבור רוב בני האדם, תוספת סיבים תזונתיים למזון דווקא משפרת מאוד את פעולת מערכת העיכול. תוספת מזון עשיר בסיבים עשויה לחייב גם תוספת נוזלים לתפריט היומי ואז ייחסכו ברוב המקרים גם תופעות הלוואי.


מיתוס
פחמימות משמינות יותר מחלבונים.
עובדה
לא נכון. 1 גרם פחמימה תורם לנו 4 קלוריות – בדיוק כמו גם גרם חלבון.


מיתוס
דיאטה טובה ומהירה תכיל כמה שפחות קלוריות.
עובדה
לא נכון. דיאטה שתכיל מעט קלוריות תגרום למשבר תוך זמן קצר ועלולה להסתיים לבסוף בבולמוס אכילה של ממש ולזלילה לא מרוסנת, בעיקר של מזון בעל ערך תזונתי ירוד. דיאטה טובה באמת היא כזו היכולה להפוך בסוף התהליך לאורח חיים קבוע. לשם כך היא חייבת להיות מאוזנת מבחינת רכיבי המזון, להתאים לסגנון החיים ולהעדפות האישיות.


מיתוס
הסיבים התזונתיים בפירות ובירקות נמצאים רק בקליפה, לכן אין לוותר עליה.
עובדה
הויטמינים והסיבים התזונתיים נמצאים בכל מקום בפרי ובירק. הקליפה עשירה יותר בסיבים, אבל הם גם נמצאים בשאר החלקים. על הקליפה עשויים להיות חומרי ריסוס והדברה ולכן חשוב לשטוף אותה היטב, אך לא לוותר עליה.


הצטרפו לאינדקס הרופאים!