חלב עיזים

חלב עיזים היווה לאורך השנים "תרופת סבתא" ובשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים אשר מראים עד כמה הוא תורם לשמירה על הבריאות.

כתבה פרסומית כתבת חסות

תאריך עדכון: 13/12/2011
חלב עיזים היווה לאורך השנים "תרופת סבתא" ובשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים אשר מראים עד כמה הוא תורם לשמירה על הבריאותמחקר חדש, שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת אוסקה שביפן קבע לאחרונה כי חלב עיזים מפוסטר מסייע בהגנה מפני דלקות וזיהומים. המחקר בחן את הקשר שבין רכיבים ייחודיים הקיימים בחלב העיזים לבין השפעתם על המערכת החיסונית בגוף האדם. מדובר ברכיבים שומניים ייחודיים, הנקראים גנגליאוזידים, המצויים בסוגי חלב שונים וידועים בתרומתם לחיזוק המערכת החיסונית, הודות ליכולתם לנטרל את ההשפעה המזיקה של חיידקים ולהגן מפני דלקות וזיהומים.

רכיבים ייחודיים אלו נקשרים לקולטנים של רעלנים, המופרשים מהחיידקים ועל ידי כך מנטרלים את פעילותם המזיקה על מערכות שונות בגוף האדם.

במהלך המחקר, אשר התנהל במעבדה כימית, נבדק לראשונה הריכוז של רכיבים שומניים אלו בדגימות של חלב עיזים, חלב אם וחלב פרה ונבחנה יכולתם והשפעתם על נטרול פעילות הרעלנים, של חיידקים מזן ויבריו - כולירה ובוטולינום, העלולים לפגוע במערכות שונות בגוף (כגון מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית), וכתוצאה מכך לגרום לנזקים נוירולוגים קשים, אשר עשויים להביא לזיהום, הרעלה ובמקרים קשים אף לשיתוק ומוות.

מניתוח תוצאות הבדיקות שנערכו, נמצא כי חלב העיזים הינו היחיד מבין סוגי החלב שנבדקו, שהיה בעל יכולת השפעה המנטרלת את חיידק הבוטלינום. מעבר לכך, חלב העיזים הראה יעילות של 100% בנטרול חיידק הויבריו כולירה, לעומת חלב האם שגילה יעילות של 93% בלבד.

מסקנת החוקרים היא, כי לחלב עיזים תרומה משמעותית ביותר נגד חיידקים העלולים לגרום לנזק עצבי, לדלקות ולזיהומים, בהשוואה לחלב אם וחלב פרה..

חלב עיזים שימש בעבר כמקור תזונה משמעותי באזור המזרח התיכון, אולם נראה כי בשל המודרניזציה נשכחה תרומתו המשמעותית כמקור תזונתי חשוב ובסיסי בתזונה הים תיכונית, הידועה כתורמת לבריאות ואריכות ימים.

חלב עיזים היה ידוע ברפואה העממית כמרפא פצעים בפה (אפטות), במיוחד בקרב תינוקות וילדים. תכונה זו גם אומתה על ידי מחקר שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי בילינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל אביב. החוקרים לקחו תאים אנושיים והדגירו אותם יחד עם הווירוס, הגורם לפצעים. לאחר מכן, הם חשפו את התאים הנגועים לחלב עיזים מפוסטר, במטרה לבדוק האם הוא משפיע על התרבות הווירוס או גורם להרס שלו. על פי התוצאות כ–60% מהווירוס נהרס על ידי חלב העיזים. החומר הפעיל בחלב תוקף את הווירוס באופן שחוסם אותו מלעבור לתאים אחרים.

במקביל התגלה כי חלב עיזים גם מעורר את המערכת החיסונית. החוקרים חשפו לימפוציטים (תאי דם לבנים) של בני אדם לחלב עיזים ומצאו כי הוא גורם לתאים אלו להפריש חומרים המשפיעים על מערכת החיסון.

מדובר במחקר ראשוני והתחלתי, אשר שופך אור על ההיבט הבריאותי של חלב העיזים.

חלב עיזים וסידן
חלב עיזים גם תורם משמעותית לעליה בסידן ולבניית העצמות בקרב ילדים, ולמנוע הידלדלות של העצמות (אוסטיאופורוזיס) בקרב מבוגרים, שכן חלב עיזים מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה.
כוס חלב עיזים מספקת כ- 30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. מנתונים של מחקרים ראשוניים חדשים נמצא, כי יעילות ספיגת הסידן (ומינרלים נוספים) בחלב עיזים טובה יותר לעומת חלב פרה.

חלב עיזים ותהליך העיכול
חלב עיזים משפיע לטובה על תהליך העיכול. לחלב עיזים מבנה כדוריות שומן קטנות יותר, המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה ולכן העיכול מתנהל בצורה קלה יותר.

חלב העיזים מהווה מקור מיטבי לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. בכל תזונה מאוזנת חשוב לכלול מקור חלבון בכל ארוחה ומוצרי חלב עיזים יכולים כאמור להוות גיוון טעים ובריא בבחירת מוצרי החלבון לארוחות השונות.

חלב עיזים ואי-סבילות ללקטוז
וכמובן איך אפשר לדבר על חלב עיזים ללא התייחסות לאי סבילות ללקטוז. בעיה זו תלויה ברמות הלקטאז, שהינו האנזים המפרק את הלקטוז במעיים. חלב עיזים מכיל פחות לקטוז מאשר בחלב פרה ועל כן במקרים מסוימים, יתכן והוא יעזור לאלו הסובלים מרגישות ללקטוז. ואכן מבוגרים וכן אימהות לילדים, מדווחים על תגובה טובה יותר לחלב עיזים מאשר לחלב פרה במובן זה.

מוצרי חלב עיזים ואחוזי שומן

מוצרי חלב וגבינות עיזים היו ידועים כמזון אנין אך גם בעלי ערך קלורי ואחוזי שומן גבוהים. כיום ישנם בנמצא מוצרי חלב עיזים בעלי כמויות שומן ונתרן נמוכות. הדבר מאפשר גם לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם והשמנה, בעלי גורמי סיכון למחלות לב ולתמותה, להוסיף לתזונתם הקבועה מגוון מוצרי חלב עיזים שהינם דלי שומן.

לסיכום, מוצרי חלב עיזים הם מיסודות הדיאטה הים תיכונית, הידועה כיום ממחקרים, כתורמת לבריאות ואריכות חיים. חלב עיזים הוא מקור תזונתי טוב לרכיבי תזונה חיוניים כמו, חלבון, סידן, וויטמין B2, מגנזיום ועוד.
בישראל, בכל רשתות השיווק והמכולות, ניתן למצוא מגוון גדול של חלב עיזים ומוצרי עיזים של משק צוריאל, תנובה ומחלבות נוספות. מומלץ לגוון את התפריט היומי ולשלב גם מוצרים מחלב עיזים לבריאות מיטבית.

הצטרפו לאינדקס הרופאים!