ילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים מקשיים חברתיים בבית הספר

הורים רבים חשים (בצדק) כי אושרו של הילד ויכולתו להסתגל ולתפקד בחברה חשובים יותר מהציון במתמטיקה. למרות זאת, כאשר מאובחנת הפרעת קשב ישנה נטייה להתמקד בתחום הלימודי ולזנוח את התחום הרגשי והחברתי שהשפעתם על אושרו של הילד והתפתחותו מכרעת.
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 04/03/2014


הורים רבים חשים (בצדק) כי אושרו של הילד ויכולתו להסתגל ולתפקד בחברה חשובים יותר מהציון במתמטיקה. למרות זאת, כאשר מאובחנת הפרעת קשב ישנה נטייה להתמקד בתחום הלימודי ולזנוח את התחום הרגשי והחברתי שהשפעתם על אושרו של הילד והתפתחותו מכרעת. 


כיצד הפרעות קשב וריכוז משפיעות על התחום הרגשי? 


הפרעות קשב וריכוז הן ליקויים נוירולוגיים מולדים אשר מביאים לפגיעה ביכולות ניהוליות באופן שמתבטא בקשיי מיקוד ושימור קשב, נטייה להיסח דעת, קשיי התארגנות וניהול זמנים ופעולות ועוד.
קל לדמיין כיצד קשיים אלו משפיעים על היכולת הלימודית ועל התפקוד בבית הספר, אך כיצד הם משפיעים על התחום הרגשי?


אחת הדרכים המשמעותיות בהן הפרעות קשב וריכוז רלוונטיות לתחום הרגשי היא החוויה הבית ספרית. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ובפרט כאשר אינם מטופלים ומקבלים את הסיוע הדרוש להם, מתמודדים עם חוויות של קושי, כישלון ולמרבה הצער גם נזיפות, לעג וחוסר הבנה של מורים, עקב נטייתם להפריע בכיתה. 


חוויות אלו גורמות ליצירת דימוי עצמי שלילי: ילדים רבים עם הפרעות קשב וריכוז חווים עצמם כעצלנים, רעים, חסרי יכולת ובעייתיים.


הפרעות קשב וריכוז והתחום החברתי


היבט נוסף הוא התחום החברתי. יצירת קשרים חברתיים היא אחת המטלות המרכזיות אשר עומדות בפניו של הילד, והיא שמאפשרת לו לרכוש מיומנויות בין אישיות אשר ישרתו אותו גם בבגרותו, לחוש אהוב ומוערך וליהנות מחוויות ילדות רבות. 


ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ובפרט ילדים היפר-אקטיביים, סובלים לא פעם מקשיים בתחום החברתי והבין אישי עקב הקושי שלהם בהפנמת נורמות חברתיות, נטייתם להסתבך בעימותים ונטייתם שלא לכבד קודים בסיסיים של התנהגות בין אישית. כך, ילדים אלו סובלים לא פעם מבדידות, עימותים ואפילו חרם חברתי ואלו, באופן טבעי, משפיעים גם על דימויים העצמי ועל מצב רוחם הבסיסי. 


החוויות החברתיות והבית ספריות איתן מתמודדים ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חוברות לא פעם לקשיים ביחסים המשפחתיים: הורות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויה להיות מאתגרת ומלווה בלא מעט עימותים ותסכולים, וכך גם היחסים עם האחים אשר מלווים לא פעם בקנאה וכעס. 


טיפים להתמודדות רגשית עם הפרעות קשב וריכוז


התבוננות בחוויה הרגשית של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מסבירה מדוע ילדים אלו סובלים לא פעם מדימוי עצמי נמוך, חרדות, סימפטומים דיכאוניים ובעיות התנהגות. 


לכן, כאשר מאובחנת הפרעת קשב וריכוז יש להתמקד לא רק בטיפול אשר יסייע בהתמודדות הלימודית אלא להקדיש תשומת לב גם לתחום הרגשי והבין אישי. ניתן לסייע בתחום הרגשי באמצעות מספר דרכים:


- להסביר באופן ישיר: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ערים למגבלותיהם אך בדרך כלל נוטים להאשים את עצמם ("אני עצלן, ילד רע"). לכן, חשוב להסביר להם מהי הפרעת קשב וכיצד היא משפיעה על תפקודם, במטרה להפחית את רגשות האשמה ואת הפגיעה בערך העצמי. 


- לתמוך, לא לפצות: קשה לראות את סבלו של הילד, והורים רבים מנסים לפצות את הילד על קשייו באמצעות ויתורים על מטלות ופינוקים. אלא שפעמים רבות נמנעת באופן זה התמודדות עם אתגרים והילד אף מבין כי ההורים לא מצפים ממנו להרבה. בהתאם, חשוב לאזן בין אמפתיה והבנה לקשייו של הילד לבין דרישה לתפקוד והתנהגות הולמת.


- לשבח, לא רק לנזוף: התנהגותם של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויה להיות מרגיזה ומתסכלת, כך שפעמים רבות האינטראקציה איתם הופכת להיות מבוססת על נזיפות ולא על שבחים, חיזוקים חיוביים והבעת הערכה. דפוס זה פוגע בביטחון העצמי ומונע הפנמה של התנהגויות חיוביות ולכן חשוב לשבח התנהגויות חיוביות ("כל כך נעים לי לבלות איתך", "יפה שוויתרת לו") ולבקש גם מהצוות החינוכי בגן או בבית הספר לשים לב להתנהגויות אלו.


- ליצור חוויות הצלחה: מאחר ורבים מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז אינם נהנים מחוויית הצלחה בבית הספר, חשוב לזהות תחומים בהם הילד מוכשר ולפתח אותם: רכיבה על סוסים, נגינה אומנויות לחימה, ציור, ספורט וכן הלאה.


- לספק תיווך חברתי: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נזקקים פעמים רבות לתיווך וסיוע בתחום החברתי. יש לשים לב לדפוסי התנהגות בעייתיים של הילד (שתלטנות, פירוש כל נגיעה של ילד אחר כמכה, חוסר התחשבות), לסייע לו לזהות אותם ולהדריך אותו באופן ישיר כיצד להתנהג. בגילאים צעירים ניתן להזמין ילדים אחרים לפעילויות כיפיות בהן ההורה לוקח חלק כדי לסייע לילד בהרחבת המעגל החברתי ובתיווך מיומנויות חברתיות שטרם למד.


- לפנות לטיפול: טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז הוא טיפול נפוץ, אך בלתי מספק מאחר ואינו מסייע בהתמודדות עם אלמנטים כדימוי עצמי פגוע והיעדר מיומנויות חברתיות. 


לכן, במידה ונראה כי הילד סובל מקשיים חברתיים או מתמודד עם סימפטומים רגשיים כדיכאון, חרדה, ערך עצמי נמוך ובעיות התנהגות- חשוב לפנות להתייעצות עם איש מקצוע ולבנות תכנית טיפולית מתאימה, שתאפשר לילד ליהנות, להתחבר ולהעריך את עצמו.

 


פורומים הפרעות קשב וריכוז, ADHD

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
שילוב בין ריספרדל לריטלין רונית 19/08/2017 09:02
  • היי הבת שלי בת 6, שוקלת 30 ק"ג, גבוהה מאוד לגילה (עלתה המון בעקבות הריספרדל) עולה לכיתה א' בחינוך מיוחד. היא עם עיכוב שפתי,ויסות חושי, הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. למדה 3 שנים בחינוך מיוחד. כבר מזה שנה שלוקחת 1 מ"ג ריספרדל להרגעה כי היו התקפי זעם, חרדות וכל מיני. בחודש האחרון לקראת כיתה א' התחלנו גם ריטלין LA 20 מ"ג. והריספרדל ממשיכים לתת כמו שהיה. הריטלין עובד והיא יושבת יפה וממש ניכר שיפור בהתנהגות שלה. ועכשיו כמה שאלות אליך: 1. הוא אמור להספיק ל-8 שעות, בפועל בשעה האחרונה כבר אין השפעה... זה תקין? 2. במהלך השפעת הריטלין היא אוכלת חטיפים, גלידה ושאר שטויות (פחות במינון שהייתה רגילה לפני כן), זה תקין? הייתי בטוחה שריטלין גורם לאבדן תיאבון... 3. הריספרדל שאותו עדיין לוקחת, העברנו לערב, ואינני בטוחה שהוא בכלל עוזר. האם עדיף להעביר לצהריים כשפגה השפעת הריטלין? זה מותר? 4. האם יש תרופה במקום הריספרדל שלא גורמת להשמנה? בלי שום קשר לריטלין...כי הילדה שמנה מאוד ונראית גדולה מאוד לגילה... וגם ככה היא בחינוך מיוחד, לא רוצה להוסיף לה עוד גורם בחיים להתמודדות... סליחה על האורך ותודה לך.... רונית

  • + הוסף תגובה
ריספרדל וריטלין ד"ר בועז רפפורט 19/08/2017 09:18
  • שלום, אענה לפי הסדר: 1. משך ההשפעה של הריטלין LA אמור להיות 8 שעות אבל זה אינדבדואלי , יכול להיות גם 7 או פחות . כמובן שהטיפול כולו צריך להתעדכן לפי יעילותו וצרכיה של הילדה. 2. הריטלין מוריד את התיאבון , לא תמיד מבטל אותו. כמובן שנושא ההשמנה הופך לאישיו בפני עצמו וצריך לאזן את התרופות בהתאם (הפחתת הריספרדל או העלאת הריטלין). 3. כעיקרון אפשר לתת את הריספרדל בכל שעה. מכיוון שגם מרדים , יש היגיון לתת בערב. בכל מקרה הוא אמור להשפיע 24 שעות כך שאין צורך להתאימו לשעות השפעת הריטלין. 4. כל התרופות שעושות את מה שהריספרדל עושה, עלולות לגרום להשמנה. שני דגשים מבחינתי: א. לפי השאלות שלך אני מבין שאין לך את מי לשאול. עליך למצוא רופא/מרפאה כדי לקבל ליווי יותר צמוד וכך להגדיל את הבקרה על הטיפול. ב. חשוב מאוד ללכת להדרכה הורית אצל מאמנת המומחית להפרעות קשב וריכוז. הדרכה שלכם וליווי רפואי צמוד יותר יתנו לכם את הסיכוי המירבי להצלחה. בברכה,

  • + הוסף תגובה
כמה שאלות בקשר לתגובתך רונית 19/08/2017 09:37
  • קודם כול,תודה על המהירות. החא מטופלת במרפאת בריאות הנפש בנס ציונה, כל פעם רופאה אחרת (כי הן כל הזמן בהריון ומתחלפות), הזמן שם מאוד מוגבל בזמן הביקור בגלל העומס ולהשיג אותן בטלפון זה ממש מסובך. הלכנו להדרכה הורית משפחתית במשך שנה. אולי בהמלצה שלך אשקול שוב ללכת להדרכה הורית שמומחית לתחום זה. ושוב תודה רבה.

  • + הוסף תגובה
הפרעות קשב סיון 26/11/2020 20:51
  • היי רונית אפשר אולי לדבר איתך ? לילדה שלי יש בדיוק את מה שיש לבת שלך ואשמח פעם אחת לדבר עם מישהו במקרה דומה .הבת שלי בת 4 וחצי ואני מאוד מיואשת. ניסינו מלא טיפולים וגם טיפולים תרופתיים כמו ריטלין ונלופטיל לכלום לא עוזר .רק הנילופטיל ממש קצת . עכשיו ממש לוחצים עליי שתיקח ריספרידל ואני מאוד חוששת . אשמח לדבר איתך אפילו שאנחנו לא מכירות .רק לשמוע ולקבל עצה . תודה רבה !! 052-7761115

  • + הוסף תגובה
החלפה מאטנט לרטלין דניאל 25/11/2020 17:24
  • בן 24 מאובחן עם בעיות קשב וריכוז . רופא )נוירולוג) רשם לי מרשם לאטנט אך אני מעוניין להחליף לרטלין la שיש לי יותר נסיון איתה ועבד לי בצורה מצויינת בעבר ללא תופעות לוואי כלל. הרופא אמר לי להתחיל עם האטנט ואם יש בעיות לחזור אליו בעוד חודש. אני מעדיף לא לקחת תרופה שאין לי נסיון איתה כשאני יודע שיש תחליף אחר שעובד בשבילי בצורה טובה. לאיזה רופא בכל זאת אני יכול לפחות ולבקש תרופה ספציפית ע"פ הנסיון שלי ולא ע"פ האבחון שלו?

  • + הוסף תגובה
ריטלין מיכל 25/11/2020 08:35
  • בוקר טוב ד״ר בן 4 קשה לו לקחת ריטלין la ניסיתי לפתוח הקפסולה ולשים החומר בתוך כפית עם מעדן ולא עזר אם אפשר לפתוח הקפסולה ולשים החומר בתוך המים?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!