ריפוי בעיסוק – מה זה ולמי מתאים?

אנחנו קמים בבוקר, מצחצחים שיניים, שותים כוס קפה ונוסעים לעבודה. עבור רובנו מדובר בפעולות שאנו מבצעים באופן אוטומטי. אלא שעבור אלו המתמודדים עם מגבלות פיסיות ו/או נפשיות, פעולות אלו ואחרות מהוות אתגר משמעותי. טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק הוא לפעמים הדרך היחידה למעבר מחיים של תלות ותפקוד לקוי לחיים של תפקוד עצמאי.
כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 04/08/2019
אנחנו קמים בבוקר, מצחצחים שיניים, שותים כוס קפה ונוסעים לעבודה. עבור רובנו מדובר בפעולות שאנו מבצעים באופן אוטומטי. אלא שעבור אלו המתמודדים עם מגבלות פיסיות ו/או נפשיות, פעולות אלו ואחרות מהוות אתגר משמעותי. טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק הוא לפעמים הדרך היחידה למעבר מחיים של תלות ותפקוד לקוי לחיים של תפקוד עצמאי.



ריפוי בעיסוק מתמקד במגוון העיסוקים המבוצעים על ידי בני אדם בכל הגילאים, וחשיבותם לתפקוד האדם ותחושת השייכות החברתית ורווחתו. במילים אחרות, הן ריפוי בעיסוק לילדים והן ריפוי בעיסוק למבוגרים הם התערבות טיפולית המכוונת לאפשר לממש את הפוטנציאל התפקודי ולתפקד באופן עצמאי ככל האפשר. 



בהתאם, ריפוי בעיסוק יכול לסייע במקרים הבאים:



- ילדים המתמודדים עם הפרעות ועיכובים התפתחותיים אשר פוגעים ביכולותיהם המוטוריות, הקוגניטיביות והרגשיות.



- ילדים המתמודדים עם קשיים ספציפיים הפוגעים ביכולותיהם התפקודיות, הארגוניות או המוטוריות. לקבוצה זו משתייכים בדרך כלל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בוויסות החושי וילדים עם עיכובים התפתחותיים ממוקדים ולא כוללניים (למשל, ילד עם קשיי מוטוריקה גסה/עדינה אשר אינו סובל מלקות רגשית או קוגניטיבית).



- בוגרים אשר יכולותיהם נפגעו בעקבות תאונות, התערבויות רפואיות או מחלות כרוניות.



- קשישים אשר יכולותיהם התפקודיות נפגעו. 



- ילדים ובוגרים עם לקויות נפשיות המשפיעות על תפקודם היומיומי.



ריפוי בעיסוק- מטרות ותהליך



ריפוי בעיסוק, כאמור, שואף להביא את המטופל למצב בו הוא ממצה את מלוא הפוטנציאל התפקודי שלו ומתפקד באופן התואם את גילו - עד כמה שאפשר בהינתן מגבלותיו וקשייו. בהתאם, תהליך של ריפוי בעיסוק נפתח בהגדרת יעדים אשר על בסיסם נבנית תכנית טיפולית המבוססת על ארבעה אלמנטים מרכזיים:



- רכישת מיומנויות ותרגולן: ריפוי בעיסוק מסייע למטופל לרכוש את המיומנויות החסרות, תוך כדי שימוש באסטרטגיות ייחודיות המתאימות לקשייו. במסגרת הטיפול נוצרת חוויה של הצלחה ושיפור תחושת היכולת אשר מלווה את המטופל גם מחוץ לחדר הטיפולים.



- מתן שיעורי בית: מתן מטלות לתרגול אשר יחזקו וישמרו את היכולות הנלמדות במסגרת המפגש עצמו.



- התאמת הסביבה לצרכים: בניית אסטרטגיה להתאמת הסביבה לצרכיו הייחודיים של המטופל באופן שיסייע לו לתפקד באופן עצמאי. לדוגמא, ריפוי בעיסוק לאדם לאחר קטיעת יד יתמקד בהתאמת הדירה למגבלה החדשה ובתכנון משותף של סדר היום וניהול המטלות (למשל, חלוקת תפקידים מחודשת בבית), ואילו ריפוי בעיסוק בילד עם הפרעות קשב וריכוז יתמקד בארגון סדר יום שימנע הסחות דעת בזמן המוקצה להכנת שיעורי בית, רכישת בגדים אשר אינם גורמים לגריית יתר חושית וכן הלאה.



- הדרכת הורים ובני משפחה: הדרכת ההורים או בני משפחתו של המטופל כיצד לסייע לו לפתח את מיומנויותיו התפקודיות. לדוגמא, הורים לאדם הסובל מסכיזופרניה יונחו לעודד אותו לעצמאות ולתפקוד בוגר ולא לגונן עליו יתר על המידה והורים לילד עם הפרעות קשב וריכוז יקבלו סיוע בבניית תוכנית חיזוקים התנהגותית והכוונה כיצד לסייע לילד לווסת את תסכולו ואת קשיי ההתארגנות שלו. 



לסיכום, ריפוי בעיסוק הוא התערבות שיקומית ממוקדת אשר מטרתה להקנות מיומנויות ולאפשר לאדם המתמודד עם מגבלה כלשהי לנהל אורח חיים עצמאי המכבד את האוטונומיה והיכולות שלו. ריפוי בעיסוק אמנם מתמקד בשיפור היכולות התפקודיות אך מספק חוויה של הצלחה, הישג, שיפור הביטחון העצמי וחיזוק תחושת השליטה והיכולת.


 




הצטרפו לאינדקס הרופאים!