הפרעות קשב וריכוז - בעיות וקשיים בהירדמות ושינה

הפרעות קשב וריכוז - בעיות וקשיים בהירדמות ושינה

כתבה פרסומית כתבת חסות
מאת:


שאל את המומחה שלנו בפורום הפרעות קשב וריכוז >>>

הפרעות שינה הן תופעה נפוצה ומוכרת אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הפרעות אלה כוללות הפרעות נשימה בשינה, נחירה, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, יקיצות מרובות, ובעיות בתזמון השינה (שינויים גדולים בזמני ההרדמות ומשך השינה מלילה ללילה). מחסור בשינה מוביל לדכדוך, אימפוליסביות, וחוסר יכולת להתרכז. מזה זמן רב ידוע גם שמחסור בשינה פוגע ביכולת ללמוד באופן יעיל לאורך זמן.

במחקר, שנעשה ע"י ד"ר רות גרובר מ-McGill מאוניברסיטת מונטריאל בקנדה, השתמשו החוקרים בציוד שינה שנלקח ממעבדת שינה ובדקו ילדים במהלך שנתם במיטותיהם. במהלך המחקר לא נלקחו תרופות כלשהן. המחקר בדק 15 ילדים מגיל 7 עד 11, אשר מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD ו-23 ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז.

המחקר ביקש לבדוק כמה זמן לוקח לילדים להירדם, כמה זמן הם ישנים בפועל וכמה זמן הם נמצאים בשלב שנת ה- REM (שנת חלום עמוקה המאופיין בתנועות עיניים מהירות, ורמת פעילות מוחית ופיזיולוגית גבוהה). 

במקביל, התבקשו ההורים למלא שאלון על מנת לבדוק אם יש לילדיהם הפרעות שינה שמתבטאות בחרדה כלשהיא הקשורה לשינה, כמו הפחד בחדר חשוך, פחד מחלומות רעים, פחד נטישה, או מצב של ישנוניות במהלך היום.

תוצאות המחקר הראו, כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD ישנו בממוצע חצי שעה פחות ונמצאו 15 דקות פחות בשלב שנת ה-REM. בילדים עם הפרעות קשב וריכוז זמן ההירדמות היה ארוך יותר, הם היו חרדים יותר משלב ההירדמות ומשך השינה היה קצר יותר.

המלצה לכלל הסובלים מבעיות שינה, היא להקפיד על שגרת שינה מסודרת בשעה קבועה ולמשך לא פחות מ 6-8 שעות רצופות בלילה. להורים מומלץ לשים לב לשגרת השינה של הילד ולהקפיד על: לקבוע שעת כיבוי אורות (חשוב פי כמה בתקופת החופש), שעת כיבוי אורות תכלול כמה דקות של שקט ומנוחה במיטה לפני ההירדמות. קריאה לפני השינה מסייעת להיכנס למצב רגיעה. 

כמו כן, מומלץ להימנע ממשקאות המכילים קפאין בשעות אחר הצהריים המאוחרות (קפה הוא לא המשקה היחיד המכיל קפאין!). לעיתים, פעילות ספורט בשעות הערב יכולה לעורר את הגוף ולהקשות על ההירדמות. שימו לב- חשוב לפנות לייעוץ רפואי, אם בעיות השינה חריגות או נמשכות זמן רב ואף לשקול בדיקה מקצועית במעבדת שינה.

בנוסף להמלצה הנזכרת למעלה ובמיוחד לילדים עם בעיות קשב ADHD יש לשלב פעילות נוירוקוגניטיבית ממוחשבת , אשר נמצאה כמסייעת לבעלי הפרעות קשב וריכוז אשר להם גם בעיות שינה משני סוגים: ישנוניות ונטייה להירדם לעיתים תכופות פעמים במשך היום. או, קושי בהירדמות בלילה, כתוצאה מאי-שקט פנימי, מצב האופייני יותר לבעלי הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות.

בשיטת האימון הנוירוקוגניטיבי, באמצעות תוכנת המחשב AttenGo, המיועדת לבעלי הפרעות קשב וריכוז מתמקדים על פעילויות קוגניטיביות של קשב וריכוז, אך לא רק, האימון בתוכנה זו משפר אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז ADD/ADHD את פעילותם גלי המוח מסוג ביתא1 וכן את זרימת הדם באונה הקדמית. 

בכך נוצר מצב שבו הולכת הדופמין (כימיקל ה"עונג") הקשור בתסמיני הפרעת קשב וריכוז ADD/ADHD באונה המצחית נעשית טובה יותר.

משתמשים בישראל אשר עבדו בתוכנה זו דיווחו, כי בנוסף להפחתת תסמיני הפרעת הקשב שלהם, גם הקושי להירדמות פחת ולאלה שסבלו מישנויות יתר, דיווחו כי הרגישו תחושת עירנות טובה יותר.

פרטים נוספים באתר: http://www.attengo.co.il/. האתר מציע תוכנית נוירו-קוגניטיבית מותאמת אישית לבעלי הפרעות קשב וריכוז בכל הגילאים.

כתבה- ריקי סימון / אימון נוירו-קוגניטיבי אישי  simonr@013.net.il

שאל את המומחה שלנו בפורום הפרעות קשב וריכוז >>>



הכתבה בחסות ד"ר בועז רפפורט, מרפאת קשר- טיפול בהפרעת קשב וריכוז. 


עדיין מתלבטים? להתייעצות עם ד"ר בועז רפפורט השאירו פרטים

שם מלא: טלפון:
קראתי והסכמתי לתקנון שלחו עכשיו >





הצטרפו לאינדקס הרופאים!