איך לא לעלות במשקל בחג, והרבה אחריו

דווקא עכשיו, לקראת ארוחות החג, יש דרך גם ליהנות מארוחות וגם לרדת במשקל, לא יאומן ככל שזה נשמע. הנה 9 טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה בקלות, בחג - והרבה אחריו.
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 26/08/2014


דווקא עכשיו, לקראת ארוחות החג, יש דרך גם ליהנות מארוחות וגם לרדת במשקל, לא יאומן ככל שזה נשמע. הנה 9 טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה בקלות, בחג - והרבה אחריו.

ארוחת חג, קלוריות, עלייה במשקל – אלו הדברים שהכי מעניינים אותנו בתקופה זו, ולא תמיד הולכים ביחד. אנחנו מבטיחים לעצמנו שנוריד במשקל, אבל אז באות ארוחות החג, כוח הרצון שלנו נחלש וההבטחות מתעופפות מהחלון. זה לא חייב להיות כך. יש דרך ליהנות ממטעמי החג ועדיין לשמור על המשקל. היא נקראת אורח חיים (לא דיאטה) ובעזרת כמה כללי אצבע פשוטים אפשר ליישם אותה - ולא רק בחג.


טיפ מס' 1: לא להתעסק במשקל – ירידה במשקל צריכה להיות אמצעי להשיג בריאות ולא להיפך. ברור כי כאשר אנו מחליטים לעשות מהפך בהרגלי התזונה שלנו, אנו מצפים לשינוי משקלי, אך הדרך הנכונה ביותר להשיג זאת היא על ידי התמקדות באכילה בריאה ואיכותית ולאו דווקא במשקל.
עיסוק יתר בנושא (כמו שקילה יומיומית, למשל) עלול להביא לתוצאה הפוכה, שכן הוא יגרור אותנו לאכול כדי לספק את המשקל, ולפיכך יעלה את הסיכון להתקפי זלילה ויוריד את המוטיבציה להמשיך בתהליך. מעקב אחר המשקל צריך להיעשות בתדירות של אחת לשבוע / חודש ולא כל יום. אם התהליך מלווה על ידי איש מקצוע, כדאי שהוא יכתיב את תדירות בדיקת המשקל.


טיפ מס' 2: שינוי תפיסה – המושג "דיאטה" מיד מעלה אסוציאציה של תהליך זמני, כאילו מדובר בתהליך שיש לו התחלה, אמצע וסוף. לא כך הדבר, ותפיסה זו גורמת להרבה אנשים להיכשל בדיאטות. חשוב שלא להתייחס להרגלי האכילה החדשים כאל "דיאטה" אלא שינוי אורח חיים, שהוא קבוע. הדרך היא שינוי התפיסה לגבי ההליך אותו אנו עוברים, יצירת הרגלים ושגרה של סדר יום – אלו יעזרו לנו לרדת במשקל ולשם שינוי לשמור עליו לאורך זמן.


טיפ מס' 3: אכילה אינטואיטיבית – לאכול לפי מה שהגוף מסמן לנו. אימוץ הרגלי אכילה המושתתים על איתותים של רעב ושובע (הקיימים אצל כל אחד מאיתנו), בניגוד לאכילה מתוך מניעים רגשיים, אימפולסיבית המבוססת על חשקים, יאפשר יותר גמישות בבחירה של מרכיבי המזון ויישום גם במצבי שגרה וגם בחופשות. המטרה היא לאכול כמויות מזון בהתאם ליכולת שלנו. כך אפשר גם לשמור גם על ההנאה מהאוכל וגם על המשקל.


טיפ מס' 4: זמינות מזון – כמו כל מחויבות בחיים, אחד הסודות להצלחת התהליך הוא לדאוג להימצאות של מזון בריא ואיכותי בהישג יד בכל זמן נתון. חוסר תשומת לב לפרט זה יכולה להביא אותנו למצב של חוסר ברירה אל מול מזון עתיר שומן וקלוריות ומשם הדרך לאכילת יתר, תחושת אשמה וסטייה מהתהליך היא מאוד קצרה.



טיפ מס' 5: התאמה אישית – היא אולי אחד החלקים החשובים באימוץ אורח חיים בריא. חשוב להבין שאין תפריט אחד שווה לכולם. לכן, יש לוודא שהתפריט היומי מותאם לכל מרכיב בסדר היום, כולל רמת הפעילות, למשקל הגוף ולאופי. לא לכולם מתאים תפריט של שלוש ארוחות ביום, לכן חשוב להתאים תכנית אישית שתאפשר עמידה בה במסגרת השגרה היומית הקיימת.


טיפ מס' 6: בלי חישובים – לא משנה מה אכלנו והיכן, בתום הארוחה חשוב מאוד לעבור הלאה ולא לשקוע במחשבות וחישובים של מה אכלנו וכמה והאם זה לא יותר מדי. נהפוך הוא - מחשבות טורדניות אלו עלולות להגביר את הסיכון לאכילת יתר בגלל תחושת אשמה. מומלץ להתייחס לאכילה כמו לכל פעולה שגרתית אחרת במהלך היום. השאיפה היא שהאכילה עצמה תיהפך לפעולה ניטרלית וסטנדרטית, מה שיאפשר אכילה בריאה ובעיקר נקייה משיפוט עצמי ותחושות שליליות.


טיפ מס' 7: בלי תירוצים – זה אולי המשפט השכיח ביותר, אך גם החשוב ביותר. "אין זמן" או "אין כח" הם כמובן המשפטים שאנחנו אומרים לעצמנו הכי הרבה. אימוץ אורח חיים בריא וסדר יום תזונתי צריך להיות בעדיפות גבוהה אצלנו. עם הזמן, כאשר מתרגלים לאורח החיים החדש, פעילות גופנית ואכילה נכונה יהפכו להיות חלק מהשגרה הקבועה שלכם.


טיפ מס' 8: העדיפו התקדמות על שלמות - התהליך של שינוי אורח החיים ואימוץ הרגלי תזונה בריאים הוא הדרגתי ולא קורה בן-רגע. לכן, נסו לא לשאוף לשלמות אלא להתקדמות. כל צעד אחד קדימה, קטן ככל שיהיה, מקדם אתכם אל המטרה, גם אם יום האתמול לא התבצע בדיוק לפי התכנית.


טיפ מס' 9: מטרות קצרות טווח – בדומה לסעיף הקודם, חשוב להבין שמדובר בהליך אינסופי, שהטמעתו בשגרה היומיומית שמלווה את חיינו אינו פשוט או קצר. לכן, אל לנו לשים לעצמנו יעדים גדולים וארוכי טווח, אלא לקבוע מטרות לטווח קצר, כאלו שניתן לעמוד בהן.


פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה
לילך צרפתי שי 10/07/2016 12:10
  • שלום ד"ר דולב. ברצוני לקנות את התוסף תזונה שעשוי מהצמח לילך צרפתי.קראתי שהוא ניקרא galega officinalis X או goats rue זה טיפול להורדת סוכר בדם.אודה לך אם תעזור לי. הרבה בריאות שי

  • + הוסף תגובה
אינני מכיר את זה. ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 11/07/2016 11:02
הורדת סוכר בדם סוכרייה 22/02/2020 17:59
  • שלום לדר דולב. איך ניתן להוריד רמת סוכר בדם למישהו שהוא גבולי.98...? תודה

  • + הוסף תגובה
שי שי 22/09/2020 23:36
  • 98 זה גבולי מאוד.יש הרבה מידע על הורדת סוכר באינטרנט. תפחית בעיקר פחממות מלחם.תפא.אורז.עוגות.ממתקים.תאכל ירקות.קטניות.עוף.דגים.מים. ותעשה הרבה ספורט.חתהיה רגוע...הסוכר ירד.

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!