יתר לחץ דם, לחץ ומתח נפשי: מה הקשר ביניהם?

יתר לחץ דם, לחץ ומתח נפשי: מה הקשר ביניהם?
כתבה פרסומית כתבת חסות


מצבים של לחץ ומתח נפשי יכולים לגרום להיווצרות של יתר לחץ דם זמני, אולם האם לחץ ומתח נפשי יכולים לגרום ליתר לחץ דם על בסיס קבוע? החוקרים אינם תמימי דעים ביחס לכך.

ביצוע של פעילות גופנית יכולה לסייע להוריד את הערכים של לחץ הדם שלך. יתר על כן, פעילות ספורטיבית של 30 עד 60 דקות בכל יום, למשל, יכולה לסייע לך להוריד את רמות הלחץ והמתח הנפשי. במידה וקיבלת אבחנה כי אתה סובל מיתר לחת דם, פעילות גופנית יכולה לסייע לך להפיג את המתח ולשמור על אורח חיים בריא יותר, והיא יכולה להיות הגורם אשר יסייע לך לשמור על ערכים תקינים של לחץ הדם שלך.


תגובת הגוף שלך ללחץ ומתח נפשי

לחץ ומתח נפשי מוגדרים על פי רוב כתגובת "הילחם או ברח" – רגע בזמן אשר במהלכו הגוף שלך מפיק הורמונים אשר מופרשים בעת מצבי לחץ כהכנה למצב של עימות או בריחה מן המצב. תגובות אלה למצבי לחץ היו לעזר רב לבני האדם לפני אלפי שנים בזמן עמידה מול חיית טרף או מצב מאיים אחר. 

כיום, הגוף שלך מגיב למצבים של לחץ ומתח נפשי או למצבי סכנה בדיוק באותו האופן. אולם במקום להתמודד עם חיות טרף, אתה עומד מול סכנות ההווה כגון: פיטורים ממקום העבודה, להיות תקוע בפקקי תנועה או לנאום מול קהל.

למרות שהמצבים היום יומיים האלה יכולים להיות מעוררי לחץ או חרדה, בדרך כלל אין לך צורך להיאבק במישהו או משהו או לברוח מן המקום. ובכל זאת, הגוף שלך עדיין מייצר פרץ של הורמונים להתמודדות עם מצבי לחץ. הורמונים אלה מעלים לפרק זמן מסוים את לחץ הדם שלך, על ידי הגברת פעימות הלב, ועל ידי הצרות של כלי הדם שלך.

הקשר שבין לחץ ומתח נפשי לבין יתר לחץ דם עדיין מאתגר את החוקרים כיום

למרות שחוקרים רבים כבר חקרו את מהות הקשר שבין יתר לחץ דם לבין לחץ ומתח נפשי, אין הוכחה חד משמעית לכך כי לחץ ומתח נפשי בלבד יכולים לגרום ליתר לחץ דם מתמשך. ייתכן והתנהגויות אחרות שמקורן בלחץ ומתח נפשי – כגון אכילת יתר, צריכת משקאות אלכוהוליים והרגלי שינה לקויים – הם הגורמים ליתר לחץ דם.

יתר על כן, החוקרים ביצעו מחקרים על מנת לבחון את מהות הקשר אשר קיים בין מחלות לב ובריאות הנפש לבין לחץ ומתח נפשי, כגון הפרעות חרדה, דיכאון וניתוק הקשר עם המשפחה והחברים. למרות שעל פניו נראה כי יש קשר בין תופעות אלה לבין מחלות לב כליליות, לא נמצאה הוכחה כי ישר ביניהן לבין יתר לחץ דם. 

במקום זאת, ייתכן כי ההורמונים שאתה מפריש כאשר אתה נמצא תחת לחץ ומתח נפשי הם אלו אשר גורמים לנזקים בכלי הדם שלך ובכך מובילים למחלות הלב השונות. ייתכן גם כי תחושת הדיכאון וחוסר התקווה גורמים להתנהגות של הרס עצמי, כגון הזנחה של נטילת הטיפול התרופתי שתפקידו לשמור על הערכים התקינים של לחץ הדם שלך, או לטפל במחלות לב אחרות.


הסיכון ללקות במצב של יתר לחץ דם עולה עם הזמן

הקשר שבין יתר לחץ הדם לבין לחץ ומתח נפשי הוא רב משמעות. אולם כאשר הגורם ללחץ ולמתח הנפשי חולף, לחץ הדם שלך חוזר לערכים התקינים שלו. אבל, גם עליות זמניות כאלה של לחץ הדם - כאשר הם מתרחשים לעיתים קרובות מדי - יכולים לגרום לנזקים בכלי הדם שלך, בלב, ובכליות, ממש בדומה ליתר לחץ דם קבוע.

יתר על כן, במידה והתגובה שלך ללחץ ומתח נפשי היא עישון, צריכת יתר של משקאות אלכוהוליים או אכילת מזונות אשר מזיקים לבריאות, תוכל לעלות את רמת הסיכון שלך ללקות ביתר לחץ דם, התקף לב ובשבץ מוחי.


פעילויות להפגת מתחים יכולות להוריד את הערכים של לחץ הדם שלך

למרות שפעילויות להפגת מתחים אינן יכולות להוריד לחץ דם באופן מיידי, יישום שיטות שונות להפגת מתחים והרפיה על בסיס קבוע יכולות לשפר את המצב הבריאותי שלך לטווח הארוך. פיתוח מיומנויות של הפגת מתחים והרפיה יכולות להוביל גם לשינויים של דפוסי התנהגות – כולל אלה אשר גורמות לעלייה של לחץ דם.


כאשר אתה מחפש דרכים להפגת מתחים והרפיה, זכור כי ישנן אפשרויות רבות. להלן מובאות דוגמאות מספר:

·        
פשט את לוח הזמנים שלך. במידה ואתה חש כי אתה נתון תחת לחץ של זמן באופן קבוע, קח לך מספר דקות על מנת לבחון את לוח הזמנים שלך, והכן רשימת מטלות. ראה אילו מטלות דורשות ממך זמן רב לביצוע, אך הן אינן חשובות במיוחד. הקצה פחות זמן עבור מטלות אלה, או בטל אותן לחלוטין.

·        
נשום על מנת להירגע. השתדל, באופן מודע לחלוטין, להאט ולהעמיק את הנשימות שלך, דבר זה יסייע לך להירגע.

·        
פעילות גופנית. פעילות גופנית היא מפיג מתחים טבעי. בטרם תתחיל במשטר אימונים חדש, שאל את הרופא המטפל בך האם הפעילות מתאימה לך, במיוחד במידה וקיבלת בעבר אבחנה שיש לך יתר לחץ דם. פעילות גופנית היא מפיג מתחים טבעי שממש יכול לסייע לך להוריד עת הערכים של לחץ הדם הסיסטולי שלך עד כדי 5 עד 10 מילימטר כספית (mm Hg)

·        
נסה יוגה או מדיטציה. יוגה יכולה לא רק לתרום לחיזוק הגוף שלך ולגרום לך להירגע, היא יכולה גם לסייע לך להוריד עת הערכים של לחץ הדם הסיסטולי שלך עד כדי 5 עד 10 מילימטר כספית (mm Hg) או יותר.

·        
דאג לשעות שינה מספיקות. מחסור בשעות שינה יכול לגרום לבעיות שלך להראות חמורות יותר מאשר מה שהן במציאות.

·        
שנה את נקודת המבט שלך. כאשר אתה מתמודד עם בעיות, התנגד לנטייה שלך להתלונן כל הזמן. קבל את הרגשות שלך במצב הנתון, ואז התמקד במציאת פתרון לבעיות.

המטרה והיעד היא למצוא את השיטה אשר מתאימה לך ביותר. היה פתוח ובעל רצון להתנסות. 

בחר את דרכי הפעולה שלך, פעל ותתחיל להפיק תועלת והנאה מן התוצאות




פורומים פסיכותרפיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיפול לשוהה בחו"ל בדוי 09/05/2020 08:25
  • שלום למומחים. רציתי להתייעץ לגבי הטיפול הנכון עבורי אני אספר בקצרה-שוהה בחו"ל למעלה מ4 שנים רצוף בשנה וחצי אחרונות עברתי מסע מייגע ומתיש מאוד בחיי ולפי מה שקראתי באינטרנט ההבחנה שלי שאני סובל מטראומה של ניתוק ריגשי(דה פרסונליזציה) שקרתה לי כתוצאה מעישון יתר של גראס בבת אחת שגרם לי להכנס להרבה מאוד חרדות מחשבות לא טובות ולפעמים בלתי נשלטות במחשבות שלי טופלתי בנוגדי דכאון מסוג ZOLOFT למשך כמה חודשים והפסקתי וכרגע אני מרגיש עדיין שההרגשות האלה לא חלפו לגמרי ואני מעוניין להתחיל טיפול פסיכולוגי מכיוון שאני נמצא בחו"ל הפסיכולוגים המקומיים מדברים אנגלית והעדיפות שלי היא כמובן מישהו שדובר שפת אם,האם תוכלו על להמליץ מה הדבר הנכון לעשות עבורי כרגע מבחינת טיפול?

  • + הוסף תגובה
שיחות בזום.. שרון 05/07/2020 05:32
  • ישנה אפשרות דרך שיחות זום טלפון וכו'.. שזה מאוד מקובל בפרט בעידן הקורנה.. בנוסף ישנם מטפלים ישראלים או דוברי עברית גם בחו"ל חפש בגוגל .. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
פחד מטיפול פסיכיאטרי ראשוני במרפאה אנונימית 10/03/2020 07:35
  • שלום רב. אשמח לעזרה ועידוד. אני מתחילה עוד חודש טיפול פסיכיאטרי ראשוני במרפאה. אני התלבטתי רבות עם ללכת לטיפול כזה,והחזקתי המון זמן כדי לחשוב עם באמת כדאי לי. זאת פעם ראשונה שלי שאני הולכת למפגש ראשוני אני לא מכירה את התחום, אני עוברת משבר בגלל מחלה קשה של סבתא שלי ועברתי גם פרידה מבן זוג. אחרי שהזמנתי תור וקבעו לי תור, אני ממש מצטערת ואני לא יודעת עם לבטל. יש לי חרדות איומות מפסיכיאטרים אני הולכת לטיפול כי המשפחה המליצה לי ואמרה שאני הולכת לדבר טוב. בכל אופן אני בבית עד הטיפול עם חרדות לגבי הפגישה לא יודעת מה הולך להיות, בנוסף אני גם יודעת לעזור לעצמי לבד, אבל בגלל המשבר הגדול אני הולכת לטיפול. רציתי לשאול ואני ממש אשמח עם תוכלי לא לכתוב לי על אשפוזים וכאלה חס וחלילה כי זה הפחד הכי גדול שלי זה הסיוט שלי חברה שלי עברה את זה והיא סיפרה לי שזה סבל וטראומה נוראית. אני ממש שאת סולחת לי על הבקשה ומבינה אותי. אני מאוד אשמח עם תוכלי לתת טיפ קטן או עצה איך להתמודד עם החרדה הזאת ואולי להפנות אותי לאתר באינטרנט או להמליץ לי על ספר כדי להקל על החרדה שלי והמשבר שאני עוברת אני ממש אשמח למענה מהיר ואודה לך על זה תבורכי מכל הלב ומאחלת לך יום מקסים והמשך שבוע מקסים

  • + הוסף תגובה
לא יודעת למי פונים ומה עושים! נעמי 21/06/2020 12:42
  • הי אני בת 18 נמצאת בטיפול פסיכותרפי חצי שנה (בגלל שקצת קשה בבית) קראתי הרבה על פיצול אישיות-הפרעת זהות אני פשוט רואה את עצמי שם, הבעיה שאני נותנת הרגשה בטיפול שאני מספרת את כל מה שמפריע לי, אבל באמת את רב הדברים המפחידים לא המטפלת יודעת שאני חוששת שיש לי הפרעה אבל היא לא אומרת לי אם כן או לא(היא לא אומרת דעות שלה אף פעם...) התסמינים שקראתי מפריעם לי מאד איך אני יכולה לדעת אם יש לי או לא? אני בן אדם שמבחוץ הכל נראה יותר בסדר! אבל אני נהרגת מבמחשבה הזאת מבפנים מה עושים? ואם אנ יידע שאכן אני סובלת ממהפרעה יש לזה דרך ריפוי? או שאני רק יתוייג בכותרת של פיצול? תודה רבה!!

  • + הוסף תגובה
כדאי שתשתפי אותה בכך !! שרון 05/07/2020 05:28
  • הדרך הנכונה לעזור לעצמך היא לספר גם על הדברים שאת מרגישה כלפי עצמך וכלפי המטפלת, הכנות היא המפתח לחלקים הפנמים שלך.. אגב את לא חיבת לספר את התוכן עצמו אלא רק את התחושה .. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
רעד מאיה 03/04/2020 19:24
  • באמצע שיחה והתייחסות לחלק בנפש הגוף מתחיל לרעוד למה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!