קשיי למידה או קריאה? בדקו קודם את מיקוד הראייה

התחום של קשיי למידה נמצא במודעות כל כך גבוהה, שמדהים לגלות שלמרות זאת, רובנו לא יודעים על מרכיב חשוב מאין כמוהו בתהליך אבחון הבעיה. בשתי מלים: מיקוד ראייה. בשלוש מילים: בעיות במיקוד הראייה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 28/08/2014

התחום של קשיי למידה נמצא במודעות כל כך גבוהה, שמדהים לגלות שלמרות זאת, רובנו לא יודעים על מרכיב חשוב מאין כמוהו בתהליך אבחון הבעיה. בשתי מלים: מיקוד ראייה. בשלוש מילים: בעיות במיקוד הראייה. הכתבה הבאה תגלה לכם גורם שאסור לפספס בתהליך הבדיקה של הבעיה העומדת מאחורי קשיי למידה, קריאה, קשב, ריכוז, עייפות ועוד. נתייחס בה לילדים, אבל היא רלוונטית למבוגרים באותה מידה.


קשיי למידה: מה אנחנו מפספסים?


כשהילד (או הילדה, כמובן) מתקשה בתחום הלימודים, קריאה וכדומה, סביר להניח שנלך במסלול האבחון הידוע ומוכר בימינו: ניקח את הילד לרופא הילדים, נבצע בדיקת ראייה, אולי בדיקת שמיעה, אבחון להפרעות קשב וריכוז וכדומה. ממה שאנחנו יודעים וקוראים, בדיקת ראייה היא בדיקת ראייה, ואם עשינו אותה אנחנו יכולים להיות בטוחים ששללנו את האפשרות שהבעיה נובעת מהראייה. אז זהו, שלא.


בדיקת ראייה בודקת את תקינות הראייה והצורך במשקפיים לרחוק או לקרוב, לתיקון אי תקינות הראייה. הילד שלכם יכול לראות 6:6 - בעין ימין, שמאל, לרחוק, לקרוב, או לחילופין להיות בעל מספר במשקפיים שמתאים לו, ועדיין לסבול מבעיה במיקוד הראייה, שיכולה להוות את הסיבה לקשיי הלמידה. 


מתלהבים מהמצלמה בטלפון? חכו שתראו מה העין שלכם עושה


כדי להבין עד כמה העיניים שלנו פועלות כמערכת מדהימה, נהוג להקביל אותן למצלמה. כל עין שלנו תלויה בתוך מוחנו בעזרת 6 שרירים. באנלוגיה למצלמה, זה כמו לקחת שתי מצלמות – מצלמה ימין ומצלמה שמאל, לחבר כל מצלמה למערכת של חוטים (6 לכל מצלמה) ולצלם הכל, כל הזמן, בצורה מדויקת לכיוון בו אנו רוצים להסתכל. המשמעות היא, שהמצלמות (עיניים) שלנו חייבות לזוז שתיהן בצורה מדויקת ומסונכרנת. מספיק שמצלמה אחת זזה מעט למטה או למעלה, כל צילום התמונה שלנו השתבש. אם זה לא מספיק, אנחנו צריכים גם לשים את שתי המצלמות (ימין ושמאל) אחת על השניה וליצור מהן תמונה זהה. ואם זה לא מספיק, אנחנו מצלמים בזמן הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, ושלל תנועות אחרות שגורמות לגוף שלנו לזוז ולרעוד, כך שעלינו לקבל תמונות יציבות למרות התזוזות והרעידות (חשבו על האפשרות שבזמן הליכה, הייתם רואים את הנוף מולכם רועד כולו כמו בצילום לא יציב של אדם בזמן הליכה).


המסקנה המתבקשת היא, שמערכת הראייה שלנו היא מתוחכמת, מורכבת ורגישה ביותר, וכדי לספק תוצר איכותי מעין כמוהו זה, היא דורשת מאמץ רב של המוח.


קריאה: הפעולה הקשה ביותר למוח שלנו


הפעולה הקשה ביותר שלנו מבחינת התפקוד המוחי היומיומי שלנו היא קריאה. אין שום מצב אחר בו אנו נדרשים להבחין בדקויות קטנות, כמו למשל אם מדובר באות ר' או ה' – אשר מבדיל ביניהן רק קו קטן, או אם מדובר באות י' או ו' – שמפריד ביניהן רק אורך הקו. מדובר בהבחנה בדקויות אשר כרוכות במאמץ מוחי רב.


כעת שאנו מבינים את גודל המאמץ שנדרש מהמוח שלנו כדי לקרוא, חשוב לדעת כי כאשר ישנה בעיה בשלבים הראשונים של הקריאה, כלומר - היכולת של העיניים 'לצלם' את הטקסט בצורה טובה ומסונכרנת בשתי העיניים – המוח 'מבזבז' המון אנרגיה בניסיון לתקן את הבעיה ולבצע את התהליך של 'צילום' הטקסט (היינו, קריאה) בצורה טובה, ללא הצלחה. בעיה זו היא בתחום מיקוד הראייה. לכן, בעיות בתחום הלימוד, קריאה, ריכוז, עייפות, מחייבות בדיקה הן של תקינות הראייה והן של מיקוד הראייה.


בעיה במיקוד הראייה: גורם לקשיי למידה


ההגדרה של מיקוד ראייה היא פשוטה ביותר: פעולת התיאום בין עין ימין לעין שמאל. באופן תקין, עין ימין ועין שמאל עובדות בתיאום ובמיומנות כזו שמאפשרת לנו קריאה רציפה והתמדה של הקריאה. הכוונה בהתמדה של הקריאה היא לכך, שאחרי שאנו מסיימים לקרוא שורה אחת, אנו קופצים לשורה הבאה ופוגעים עם העיניים הישר בתחילת השורה השנייה ולא מדלגים בטעות על שורה. התמדה של הקריאה משמעותית יותר בטקסטים ארוכים, הכוללים שורות רבות לפגוע או לטעות בהן.


בעיות במיקוד הראייה יכולות להופיע אצל ילדים ומבוגרים כאחד, ומדברים על שכיחות באוכלוסייה של כ- 8-10%.


סימפטומים שכיחים של בעיות במיקוד ראייה


- קריאה המדלגת על מילים או אותיות או שורות

- קריאה איטית

- העתקה איטית מאוד, מהלוח או בכלל

- איבוד ריכוז – לדוגמא, כאשר הילד קורא פסקה וצריך לחזור על הקריאה כמה פעמים, כי 'משהו לא נקלט'

- עייפות והירדמות

- נטייה לשכוח את הטקסט שנקרא

- הרגשה שהטקסט 'משייט' בזמן הקריאה – מרחוק הטקסט יכול להיראות יציב, אך כשמתחילים לקרוא, הטקסט זז (כדי לדווח על סימפטום זה נדרשת יכולת גבוהה של הגדרה והבנה של החוויה)

- נטייה לעצום עין אחת בזמן קריאה (מתרחש כאשר מתקיימת הבנה גבוהה של הבעיה ברמה לא מודעת, וכתוצאה מכך ניסיון לפתור את בעיית התיאום בין שתי העיניים)

- כאבי ראש

- כאבי עיניים

- פזילה (עליה נפרט בהמשך)

- כתב יד לא קריא או לא תקין

- אחיזה של כלי הכתיבה שלא בצורה המקובלת


אם לא מעט מהסימפטומים הרשומים מעלה מוכרים לכם מתחום הפרעות קשב וריכוז, אתם יכולים לתהות – כמונו – כמה ילדים מאובחנים בהפרעות אלו ואחרות, כאשר הגורם לקשיים ולסימפטומים הוא בעיה במיקוד הראייה. באופן טבעי, כאשר ילד מתקשה לקרוא בצורה טובה ובקלות, הגיוני שיראה אי נוחות או אי שקט בכיתה. התנהגות זו יכולה 'להדביק' על הילד תווית של בעל הפרעות קשב וריכוז או להביא אותו לאבחון שכזה. הנחיצות של אבחון הפרעת קשב וריכוז אינו נושא הדיון שלנו. מה שכן חשוב מאוד לדעת, הוא שלפני או במקביל לאבחון שכזה ובדיקת הגורם לאי נוחות או אי שקט של הילד, חשוב מאוד לבדוק הן את תקינות הראייה של הילד והן את תקינות מיקוד הראייה שלו.




בעיות קריאה צצו משום מקום בכיתה ג'?


מכיתה א', גודל האותיות בספרי הילדים הוא 4 מ"מ. בכיתה ג', גודל האותיות קטן ל- 2 מ"מ, הוא גודל האותיות בו אנו המבוגרים קוראים בעיתון, לדוגמא. כלומר, תוך שנתיים-שלוש מהרגע בו הילדים מתחילים ללמוד לקרוא, מערכת הראייה שדורשים מילד בכיתה ג' זהה לזו של מבוגר – בצפיפות, ברזולוציה. לכן, פעמים רבות נראה בכיתה ג' ירידה פתאומית ביכולת הקריאה ובעיות בתחום, גם אם עד לשלב זה, לא היתה כל בעיה. למעשה, במקרים אלו הבעיה היתה קיימת, אך הילד הצליח להתגבר עליה כל עוד הכתב היה גדול מספיק. במעבר לרזולוציות של מבוגר, הקושי עלה והילד לא הצליח להתגבר על הקושי למקד את הראייה יותר, מה שהציף את הבעיה לנגלית לעין.


איך הילד מחזיק את כלי הכתיבה?


אחיזה של כלי הכתיבה שלא בצורה המקובלת יכולה להיות קשורה לבעיות במיקוד הראייה בשני כיוונים: כסיבה או כתוצאה של התופעה. אחיזה של כלי הכתיבה בצורה המקובלת מאפשרת לנו לראות מה אנו כותבים, בישיבה זקופה. אחיזה לא נכונה של כלי הכתיבה, לדוגמא – קרוב מאוד לקצה המחודד שלו, גורמת לכך שאנו לא רואים מה אנו כותבים, וכתוצאה מכך – מצריכה אותנו לרכון קדימה או לנטות הצידה כדי לשפר את זווית הראייה שלנו את הכתוב. לרוב, במצב זה, הילדים כותבים בהטייה על הצד כמעט עד שכיבה, או רוכנים קדימה קרוב מאוד לדף, שתי הטקטיקות – כדי לראות מה הם כותבים. 


פעולות אלו מאמצות כמעט פי 5 את הראייה מקרוב של הילדים. לעתיים קרובות, המאמץ כה גדול, שהילד פשוט לא יודע מה נלמד בשיעור.


מצבים אלו יכולים להיווצר כתוצאה מבעיה במיקוד הראייה, אשר הביאה את הילד לכתוב קרוב מאוד לדף בניסיון לראות טוב יותר, או לחילופין מהסיבה ההפוכה, בה אחיזה לא נכונה של כלי הכתיבה יצר את ההתקרבות בניסיון לראות מה הוא כותב, והמאמץ על הראייה מקרוב יצר את בעיית המיקוד.


פזילה – הבעיה החריפה והקלה ביותר של מיקוד ראייה


פזילה היא חלק מבעיות מיקוד הראייה. ישנם שני סוגים של פזילה: פזילה גלויה ופזילה סמויה. 


פזילה גלויה היא זו שאנו רואים. במצב זה, המוח אינו מסוגל להתמודד עם שתי תמונות שונות, וכתוצאה מכל - עין אחת מכוונת לכיוון אחר מהשנייה. בפזילה סמויה, העיניים נראות רגיל (לא רואים את הפזילה), אך המוח מבצע מאמץ עילאי לנסות לשמור על תמונה אחת במקום שתי תמונות שונות. 


בפזילה סמויה, המאמץ הגדול שמשקיע המוח בתיקון התמונה הוא הבעיה העיקרית. אמנם בפזילה גלויה ישנה הבעיה של מראה העיניים, אך מבחינת התפקוד המוחי, מדובר במקרה קל יותר, שכן המוח 'ויתר' על עין אחת והוא מבצע את פעולות הצילום בעזרת העין השנייה בלבד, וכך לא משקיע מאמץ רב בהתגברות על הבעיה.

פזילה סמויה יכולה שלא להיות מאובחנת, בגלל שלא רואים אותה במראה החיצוני של העיניים. 


אבחון בעיות במיקוד הראייה


נדגיש שוב, כי במקרה של קושי מסוים בלמידה או חשד להפרעת קשב וריכוז, חשוב מאוד לבצע בדיקת מיקוד ראייה. על מנת לעשות זאת, ניתן לפנות לאופטומטריסט שעוסק במיקוד ראייה ולדווח על הסימפטומים. בדיקת מיקוד ראייה היא פשוטה וקלה ודומה מאוד לבדיקת ראייה רגילה.


ילדים מתחת לגיל 10 חייבים לבצע הרחבת אישונים כדי לבצע בדיקה זו. מאחר שהרחבת אישונים מבוצעת על ידי רופא עיניים, ניתן לגשת לאופטומטריסט שעוסק במיקוד ראייה, אשר יפנה אתכם לרופא עיניים למתן הטיפות להרחבת האישונים.


איך מטפלים בבעיות במיקוד הראייה?


ישנם שני פתרונות מקובלים כיום לבעיות במיקוד הראייה: הראשון הוא משקפיים והשני הוא תרפיה ממוחשבת לעיניים בעזרת תוכנת מחשב שמטפלת במיקוד הראייה. את התוכנה ניתן לרכוש ולהתקין במחשב הביתי. התרפיה הממוחשבת כוללת הרכבת משקפיים אדומים וכחולים ותצוגה של מטרה על גבי המסך המשלבת צבעים אדום וכחול, כך שבמוח מתקבלת תמונה שלמה. אם התמונה אינה מתקבלת בעין אחת, לא מתקבלת תמונה שלמה במוח, והמשמעות היא שהפעולה נכשלה. באופן בזה, התוכנה דואגת לתרגול שמירה על ראייה דו עינית שווה, וכך מאפשרת טיפול בבעיה.


רוצים לשמוע עוד על מיקוד ראייה?



פורומים, משקפיים, עדשות מגע, אופטיקה

זמנית לא ניתן לשאול שאלות בפורום זה.
הודעה
מחבר
תאריך/שעה
עדשות מולטיפוקל רונה 16/10/2014 22:20
  • שלום רב, ברשותי עדשות מולטיפוקל דגם superb של צייס. אני מעוניינת לדעת לאיזה קטגוריה משתייך הדגם הזה? דור חדש? דור ישן? תודה רבה

עדשות מגע וצילינדר צבי 14/10/2014 22:00
  • היי, בזמנו האופטומטריסט שלי רשם לי מרשם לעדשות מגע יומיות. בגלל שיש לי צילינדר, הוא שינה לטענתו את המספרים של העדשות בצורה כזו שהצילינדר יסתדר מעצמו. האם יש בזה היגיון וזה היה צעד נכון? המספרים הרגילים שלי הם 5:50 ו4:25, צילינדרים 1, ו-0.5 בהתאמה. הוא שינה את ה5:50 ל-5:25 כדי לתת מענה לבעיה. מה דעתכם? אשמח לשמוע. תודה

ילד בן שנה טובטוב 05/10/2014 16:12
  • שלום רב, לבני בן השנה וחודש יש קולובומה ( חוסר בקשתית בתחתית העין) הוא במעקב אחרי רופא עיניים. היום הרופא העיניים ביקש בדיקת אוטומטריסט שהמליצה על משקפיים כי יש הבדלים בין 2 העיניים. 1. האם בדיקת ראיה בגיל שנה נעשית ע"י אופטומטריסט? לא אמורה להעשות ע"י רופא ? 2. הבדיקה נעשתה תחת טיפןוץ שמרחיבות אישונים. אחף באמת הבדיקה נעשת ואיך בגיל כזה ניתן לדעת מספר? 3. האפם יש מקום ללכת לחוו"ד שניה? והאם יש לך המצלה? מודה מראש


הצטרפו לאינדקס הרופאים!