השרב נמשך: כיצד יש לנהוג בגל החום

גל החום שפקד אותנו במהלך סוף השבוע ממאן לעזוב את אזורינו ומעמיד בסכנת התייבשות תינוקות, קשישים ואף ספורטאים שלא נשמעים להוראות הזהירות. כך תנהגו בזמן השרב
כתבה פרסומית כתבת חסות


גל החום שפקד אותנו במהלך סוף השבוע ממאן לעזוב את אזורינו ופותח רשמית את העונה החמה. איך אין מדובר רק במזג אוויר לא נעים, אלא שרב כבד העשוי להיות מסוכן מאד לילדים, תינוקות וקשישים ואף להעמיד בסכנת חיים גם ספורטאים שלא נשמעים להוראות הזהירות ומתאמנים תחת השמש הקופחת




גל החום ששורר בכל רחבי הארץ מסוף השבוע האחרון יכול לערער את בריאותו גם של אדם בריא ופעיל, אם לא שומרים על כללי זהירות בסיסיים. חוסר תיאבון, איבוד מינרלים והתייבשות מסכנת חיים הינם רק חלק מהתסמינים שיכולים להופיע בגל חום.


תנאי אקלים קשים יכולים להשפיע במהירות על גופנו. גוף השרוי בתשישות חום יאותת על מצבו הקשה בתופעות של הזעה כבדה, סחרחורות והתעלפויות, התכווצויות שרירים, בחילות ולחץ דם נמוך. במקרים קיצוניים יכולות להופיע תופעות של בלבול ואובדן הכרה. התנהלות נכונה בעומס חום מתחילה בתזונה נכונה וממשיכה בעיקר בערנות לאיתותים שהגוף מסמן לנו.

כיצד עלינו להתנהל בעומס חום? הדיאטנית הקלינית דניאלה קאופמן מסבירה מי בקבוצת סיכון כיצד כדאי לנהוג במהלך השרב: 


גל חום עלול להרוג. הוא מסוכן במיוחד לקשישים ולתינוקות, שבשל מערכת חיסון חלשה יותר ושינויים בנוזלי הגוף, לעיתים חסרי יכולת להגן על עצמם מחום גבוה. מציאת מקום קריר (עם מיזוג אוויר) עשויה להיות חיונית על מנת לשמור על מאזן הנוזלים בחום קיצוני. במידה ואין לכם גישה למיזוג אוויר, חפשו מקום מוצל וקריר.


מנות קטנות לאורך כל היום. יש לאכול 5-6 ארוחות קטנות, פזורות לאורך היום, עשירות בחלבון מלא ומאוזנות מבחינה קלורית. קלוריות הן 'אנרגיה' לגוף. 


לשתות פחות קפה. יש להימנע או להפחית קפאין ואלכוהול מהתפריט. קפאין גורם להשתנה מוגברת ועלול לגרום להתייבשות הגוף. 


מלפפון מוסיף המון. יש לכלול בתפריט פירות וירקות עשירים בנוזלים, כגון מלפפונים, כדי לשמור על רמות הנוזלים, סוכרים ומינרלים בגוף. 


הימנעו משהייה בשמש. אל תשכחו להשתמש בתכשירי הגנה, החשיפה לקרני השמש המסוכנות מתרחשת גם בצל. 


לשתות הרבה אך במידה. לעיתים יש נטייה לשתיית מים מוגברת מדי העלולה להוביל להיפונתרמיה, משמע - כמות מינרלים נמוכה בגוף, לכן יש להקפיד גם על מינרלים ממזון, כגון אגוזים, שקדים ירקות ופירות.


גלו ערנות. במידה ואתם מרגישים חולשה או סחרחורות והתייבשות חמורה, יש לפנות למוקדים של קופות החולים או למיון, לעירוי נוזלים.


תינוקות הניזונים מפורמולה וחשופים להתייבשות. עבורם יש לשקול לדלל את הפורמולה במעט מים או משקה אחר. יש להיוועץ בדיאטנית לפני כן.


קשישים חייבים להכניס לגוף יותר נוזלים. אנשים מבוגרים עלולים להיות חשופים יותר לסכנת התייבשות. לכן יש לספק להם בתדירות גבוהה נוזלים צלולים, כגון מים, מיצים או אפילו מרק עוף עשיר במינרלים.


גם ספורטאים לא חסינים. חשוב להדגיש כי אף אחד לא חסין מפני גלי חום. גם אם אתם עוסקים בספורט מקצועי, חשוב להקפיד על מאזן הנוזלים ודיאטה מאוזנת עשירה במינרלים וסוכרים. מעבר לכך, כל מי שעוסק בספורט חייב להקפיד על בגדים המאפשרים נידוף זיעה,  כובע וקרם הגנה.




הצטרפו לאינדקס הרופאים!