רואים אדום בעיניים: על שטף דם בלחמית העין

התעוררתם עם עין אדומה? אין מה להיבהל. למרות המראה המלחיץ של העין, ככל הנראה מדובר בשטף דם בלחמית העין, תופעה נפוצה, שעוברת מאליה תוך שבועיים

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 06/07/2014

התעוררתם עם עין אדומה? אין מה להיבהל. למרות המראה המלחיץ של העין, ככל הנראה מדובר בשטף דם בלחמית העין, תופעה נפוצה, שעוברת מאליה תוך שבועיים


שטף דם בלחמית העין (Subconjunctival  Hemorrhage) הוא תופעה שכיחה, שגורמת להופעה של כתם אדום על פני החלק הלבן של העין. למרות המראה המבהיל של עין אדומה כדם, אין כל צורך בטיפול והדימום חולף מעצמו מבלי להשאיר סימן.

הדימום נגרם עקב קרע בדופן של אחד הנימים הרבים המצויים בלחמית העין. הלחמית הינה קרום דקיק ושקוף למחצה המכסה את הלובן (סקלרה) ואת צידם הפנימי של העפעפיים ועשיר מאד בכלי דם. לכלי הדם הללו דופן דקיקה העלולה להיקרע בקלות, בעיקר בגילאים מבוגרים. הסימפטום העיקרי הוא הופעת כתם אדום כהה או מבריק על פני הלובן. הדם שפרץ מכלי הדם הקטן  "נתקע" מתחת ללחמית ולכן לא יכול להיספג במהירות.


שטף דם בלחמית העין. תופעה שכיחה ונפוצה


מה יכול לגרום לדימום בלחמית?

שיעול חזק, התעטשות, הקאה, מאמץ ביציאה, הרמת משא כבד כולל משקולות ספורטיביות, שפשוף נמרץ של העין או הכנסת עדשות מגע, זיהומים ודלקות עיניים, חדירת גוף זר לעין, יתר לחץ דם אקוטי, שבר בבסיס הגולגולת, בעקבות ניתוחי עיניים ועפעפיים כולל ניתוחי קטרקט, ניתוחי לייזר להסרת משקפיים וניתוחים קוסמטיים כגון הרמת עפעפיים ומתיחת פנים וכן הפרעות במגנון הקרישה ונטייה מוגברת לדמם. במקרים רבים הדימום מתרחש ספונטנית ללא כל סיבה ידועה.


מי נוטה במיוחד לדימומים בלחמית?

חולי סוכרת, חולים ביתר לחץ דם, אנשים הנוטלים תרופות לדילול דם כגון אספירין וקומדין, ואנשים עם הפרעות במנגנון הקרישה.


מהם הסימפטומים?

ברוב המקרים אין כל סימפטומים – הדימום "שקט" ולא מלווה בכאבים, בהפרשה או בירידה בראייה. האבחון נעשה בעקבות הסתכלות מקרית במראה או על ידי בן משפחה. לעיתם מופיעה אי נוחות קלה באזור העין או תחושת מלאות בעפעפיים.


איך מטפלים בדימום לחמיתי?

כעיקרון, אין כל צורך בטיפול והדימום חולף מעצמו מבלי להשאיר סימן תוך 7-14 ימים. במהלך תקופה זו, יתכנו שינויים בצורת הדימום, בצבעו ובגדלו. דימום לחמיתי מתנהג בצורה דומה מאוד לדימום תת עורי.

במקרה של אי נוחות בעין, אפשר להשתמש בתחליפי דמעות או בטיפות כגון סטילה או אזולין. הטיפות נועדו להקלה סימפטומטית, אך אינן משנות את מהלך המחלה.

במקרה של שינוי בחדות הראייה, חשד לחבלת ראש, פציעה בעין, דלקת או כל מצב רפואי נלווה, יש לפנות לבדיקה של רופא עיניים.


פורומים, עיניים

זמנית לא ניתן לשאול שאלות בפורום זה.
הודעה
מחבר
תאריך/שעה
אני סובל מבלפריטיס כבר יותר מחצי שנה נתנאל 11/04/2015 21:48
  • אני אובד עצות כל הרופאים שהייתי אצלם פשוט אף אחד לא יודע מה לעשות השתמשתי במקסיטרול השתמשתי בויט A פוס עשיתי קומפרסים חמים.כל מה שאני עושה זה פשוט חוזר כל פעם מחדש: העפעף אדום מה כל כך גרוע בדלקת הזאת שאין לבלפריטיס תרופה?

תשובה ד"ר עדי נחום 12/04/2015 10:15
  • לפי התיאור כדאי לשקול מתן אנטיביוטיקה בכדורים, אם טרם ניתנה. לחלופין, יש לשקול מחדש האם באמת מדובר בבלפריטיס

הפרעה בראיה טופז 11/04/2015 21:43
  • עברתי 3 הזרקות של אבסטין לאחר אבחנה של סתימת וריד ראשי שגרמה לדימום ובצקת ברשתית ונפילה חזקה בחדות הראיה בעין אחת. הראייה שבה כמעט לקדמותה, אבל התחילה בעין שטופלה, תופעה שלא הייתה בה קודם: קווים ישרים במציאות אני רואה כעין זיגזג (או "קוצים" שיוצאים מהקו). מה המלצתך לגבי המשך בירור, בדיקות וטיפולים ?

תשובה ד"ר עדי נחום 12/04/2015 10:06
  • בביקורת הבאה עם בדיקת ה-OCT ציין בפני הרופא/ה הבודק/ת את ההפרעה החדשה: עליו לחפש הסבר לתופעה. לעיתים מדובר בשארית בצקת או נוזל תת-רשתי למרות כיוון של שיפור ולעיתים מדובר בהתפתחות ממברנה על גבי הרשתית (נקראת EPIRETINAL MEMBRANE או בקיצור ERM)

משקפיים גל 11/04/2015 17:14
  • שלום,יש לי בעיה קצת מוזרה, כשנבדקתי לאחרונה ב2 חנויות אופטיקה נאמר לי שהמספר שלי הוא 2 וחצי ב2 העיניים ורבע צילינדר בימין. העניין הוא שעד היום ב4 שנים האחרונות הייתי עם משקפיים 2 ורבע ב2 העינים והצילינדר אותו דבר, וזה לפי בדיקת עיניים שהיתה בזמנו. כשאני מרכיבה את המשקפיים עם המספר היותר גבוה אני אומנם רואה חד וברור יותר אך עם זאת מורגש לחץ בראש ובעיניים והתחושה היא התעייפות וכאבי ראש כאילו התאמצתי. ובמשקף הישן בעל המספר הנמוך יותר אני אומנם רואה קצת פחות טוב אך מסתדרת איתם והחשוב הוא שהם לא יוצרים לי תחושת לחץ ומאמץ תוך כדי הרכבתם ולאחר הורדתם. בקיצור התחושה עם המס הגבוה יותר לא נעימה. מה עושים במצב כזה? ניסיתי להתרגל אליהם אבל זה ממש לא נעים לי.

תשובה ד"ר עדי נחום 12/04/2015 10:02
  • עפ"י תיאורך ניתן לנחש כי חלה טעות במרשם למשקפיים: ככל הנראה הותאמו משקפיים "חזקות" מידי (טעות נפוצה בצעירים הנקראת OVER-MINUS במקרה של קצרי-רואי, לעיתים נדירות יותר UNDER-PLUS ברחוקי-רואי, לעיתים מדובר בטעות בחוזק או בכיוון הצילינדר ולעיתים בקביעת המרווח בין האישונים, נתון הנקרא PD.) ככלל, כדאי למשתמשי הפורום, בתיאור הבעיה, לציין גיל והאם מדובר בפלוס או במינוס במשקפיים! המלצה: גשי להבדק ע"י רופא עיניים כיוון שרופא בלבד רשאי לטפטף טיפות משתקות-מיקוד שביכולתן לחשוף את המצב האופטי האמיתי: עם המספר שנמצא ע"י רופא/ת העיניים גשי לאופטומטריסט לתיקון הטעות.


הצטרפו לאינדקס הרופאים!