רוצים ילד שעוזר לזולת? תנו לו לבחור ולעשות ויתורים

ילדים צעירים הם פרו-חברתיים: הם עוזרים לאחרים, חולקים צעצועים ומענישים את אלה שפוגעים באחרים. מחקר חדש ומרתק מוצא שמתן אפשרות בחירה לילדים בגיל צעיר תוך ויתור מגבירה את הפרו-חברתיות שלהם
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 07/09/2014


ילדים צעירים הם פרו-חברתיים: הם עוזרים לאחרים, חולקים צעצועים ומענישים את אלה שפוגעים באחרים. מחקרן של נדיה צ'רניאק ותמר קושניר מאוניברסיטת קורנל מציע כי מתן אפשרות בחירה לילדים בגיל צעיר מגדילה את הרצון שלהם לעזור לזולת במהלך החיים שלהם, ובודק איך בדיוק ילדים רוכשים התנהגויות פרו-חברתיות אלו


במחקר השתתפו ילדים בגילאי 3 ו-4 והוא התחלק לשני חלקים עיקריים. בחלק הראשון של המחקר התבקשו הילדים לעזור לבובת כלבלב שנאמר להם כי היא עצובה. כל אחד מהילדים קיבל מדבקת כוכב שנאמר כי יכולה לשמח את הבובה ואז חולקו הילדים ל-3 קבוצות:


- קבוצה בה הילדים קיבלו את האפשרות לשמור את המדבקה לעצמם או לתת אותה לבובה. (קבוצה זו היתה צריכה לעשות ויתור יקר ערך כדי לעזור לכלבלב)


- קבוצה בה הילדים קיבלו את האפשרות לתת לבובה את המדבקה או לזרוק אותה. (בכל מקרה המדבקה לא היתה נשארת אצלם ולכן בקבוצה זו הוויתור אינו יקר ערך)


- קבוצה בה לילדים לא ניתנה אפשרות בחירה ונאמר להם מה עליהם לעשות עם המדבקה.


בשלב זה, הוצגה בפני הילדים בובה נוספת שנאמר להם כי היא עצובה. הילדים קיבלו 3 מדבקות עם פרצוף מחייך, אותן יכלו לשמור לעצמם או לתת לבובה. במחקר נמצא כי רוב הילדים שנתנו את מרבית המדבקות שלהם לבובה השתייכו לקבוצה הראשונה - ילדים שעשו ויתור יקר ערך כדי לעזור לאחר.


לאור התוצאות, העלו החוקרות את 'רמת הקושי' וביצעו חלק נוסף למחקר, בו במקום מדבקת כוכב, חילקו לילדים בקבוצה הראשונה בובת צפרדע, עליהם היו צריכים להחליט אם לוותר כדי לשמח את הבובה העצובה או לא, ויתור משמעותי הרבה יותר בהשוואה למחקר המקורי. בקבוצה השני (קבוצת הויתור שאינו יקר ערך) קיבלו הילדים פיסת נייר לבן קרוע, אותה היו צריכים להחליט אם לשמור או לתת לבובה כדי לשמח אותה. גם כאן, התוצאות נשמרו - רוב הילדים בשתי הקבוצות הראשונות העדיפו התנהגות פרו-חברתית, וכמעט אותה כמות ילדים העדיפה את הזולת בקבוצה הראשונה של הוויתור יקר הערך.



מה זה אומר?


במילים פשוטות, כשילדים התבקשו לעזור לאחר בצרה ולוותר על משהו שלהם כדי לעשות זאת, בהמשך הם בחרו באופן עצמאי לבצע ויתור גדול יותר כדי לעזור לאחר.


בבסיס המחקר הייתה ההנחה, שמתן הבחירה לילדים חשוב לפיתוח התנהגויות פרו-חברתיות אצלם, אך למעשה המחקר הראה שילדים התנהגו בצורה יותר פרו-חברתית לאחר שעשו בחירה קשה ויקרת ערך עבורם. עוד הראה המחקר, שגם התנסות מוגבלת וקצרה בבחירה שכזו משפיעה על הבחירות הבאות שיבצעו הילדים ועל התנהגותם הפרו-חברתית בעתיד. 


תוצאות מחקר זה משמעותיות עבורנו כהורים ומודלים לחיקוי לילדים, כשאנו מחליטים אם ואיך לחשוף את הילדים לקבלת החלטות, גם בגילאים צעירים, ועל ההשפעה של החלטות אלו על האישיות שלהם כיצורים חברתיים ועל האנשים שיגדלו להיות.


פורומים ילדים ומתבגרים

זמנית לא ניתן לשאול שאלות בפורום זה.
הודעה
מחבר
תאריך/שעה
חרדה מחרקים ועוד סילבי 14/10/2015 15:03
  • שלום רב, בני בן 8 מפחד פחד אימיים מחרקים(כולל דבורות , יתושים וכו') עד כדי כך שהוא בוכה והסטרי ממש ולא ירד או לא יכנס לבניין אם ראה שם חרק.זה ממש משתק אותו איך ניתן לעזור לו. תודה

ילד בן 8 חודש הורה מודאג 03/09/2015 20:20
  • שלום, התינוק שלי בן 8 חודש, שאני נכנס הביתה הילד תלוי בי תלות מחרידה למצב שאני לא יכול לזוז בבית בלי להרים אותו לידיים, שאמא מחליפה חיתול ואני בבית הוא בוכה בכי מחריד עד שאני נעמד לו ליד הראש, שעושה לו אמבטיה או מחליפה לו בגדים אותו דבר התינוק פורץ בבכי לא נורמלי עד שאני לידו ומלטף ומחבק אותו... המצב בלתי נסבל ומחריד אותי כהורה כל הסיטואציות הנ"ל במצב שאני שאמא שלו לבד איתו ההתנהגות היא של תינוק נורמלי אנחנו לא מבינים מה הבעייה, אשמח להתייחסות

שאלה דונא 02/06/2015 11:49
  • אני בת 18 ורוצה ללמוד באוניברסיטה .... רוצה סיעוד ובאותו זמן רואה שהמורה יותר טוב לבת אבל לא יודעת מה לעשות.. האם הדבר הזה רוצה פסיכולוג ...ואפשר לומר מה היותר טוב בשבלי ???!


הצטרפו לאינדקס הרופאים!