הסכנה השקטה: כיצד מונעים ומטפלים בסוכרת מבוגרים

בישראל חיים כיום כחצי מיליון חולי סוכרת וההערכה היא כי עוד כ-200 אלף חולים כלל אינם יודעים כי הם סובלים מהמחלה. מה הסימנים לסוכרת וכיצד מונעים את התפתחותה?

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 23/09/2014

בישראל חיים כיום כחצי מיליון חולי סוכרת וההערכה היא כי עוד כ-200 אלף חולים כלל אינם יודעים כי הם סובלים מהמחלה. מה הסימנים לסוכרת וכיצד מונעים את התפתחותה?


סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם. הלבלב ממשיך לייצר אינסולין, אך מסיבות שונות נפגמת יכולת הגוף להשתמש בסוכר ויש פגיעה חלקית ביכולת הלבלב להפריש אינסולין. אחת הפעולות החשובות של האינסולין היא שמירה על איזון רמת הסוכר בדם. במצבים בהם מופיעה יכולת ירודה של הלבלב לייצר אינסולין, ובמקביל ירידה ביכולת השרירים לנצל את האינסולין, מתפתחת סוכרת.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי שפורסמו בנובמבר 2009, יותר מ-220 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים במחלת הסוכרת, ולהערכת הארגון לפחות מחצית מחולי הסוכרת בעולם אינם מאובחנים כלל. על פי נתוני משרד הבריאות, יש בישראל כחצי מיליון חולי סוכרת וההערכה היא כי עוד כ-200,000 חולים כלל אינם יודעים כי הם סובלים מהמחלה.


מה זה טרום סוכרת?


חשוב לציין כי מחלת הסוכרת מסוג 2 מתחילה בדרך כלל שנים רבות בטרם היא מתגלה, מתפתחת בהדרגה ולבסוף הופכת למחלה קלינית מלאה. יש מצב רפואי המכונה טרום סוכרת שבו רמת הסוכר בדם גבוהה מהנורמלי אולם נמוכה מהרמה המוגדרת סוכרת. מצד אחד, במרבית המקרים אנשים עם טרום סוכרת כלל אינם מודעים לכך ולסכנה האורבת להם ולכן לא חושבים אפילו לפנות לטיפול. מצד שני, מחקרים מצביעים על כך שניתן למנוע או לפחות לדחות באופן משמעותי את הופעת הסוכרת במעל מחצית מהמקרים הפוטנציאלים על ידי שינוי התזונה והרגלי הפעילות הגופנית.




מהם הסימנים לטרום סוכרת?


הרבה לפני שתופיע הפרעה ברמות הסוכר יעלו רמות האינסולין. עודף אינסולין מתאפיין בעיקר בעודף משקל. הסימנים של טרום סוכרת הם בדרך כלל עודף משקל ו/או השמנה בטנית (כרס), כמיהה למתוקים בייחוד אחרי ארוחות גדולות, עייפות בלתי מוסברת, קושי בירידה במשקל גם אם עושים דיאטת הרזייה, סחרחורת או התעלפות.


איך מונעים התפתחות של סוכרת?


כדי למנוע או לדחות הופעת סוכרת הדבר החשוב ביותר הוא להוריד את רמות האינסולין, וזה בהחלט אפשרי ואף לא קשה מדי, אך מצריך שינויים בהרגלי אכילה ופעילות גופנית. למרות מה שרבים חושבים, הדיאטה לחולי סוכרת ולטרום סוכרת לא קשה, לא מסובכת ולא יקרה, אלא מורכבת ממזונות רגילים ונפוצים. בטיפול זה שלוש מטרות מרכזיות הכוללות השגת ושמירת תוצאות תקינות לרמות הסוכר בדם, פרופיל שומנים בדם, לחץ דם, ומשקל; מניעה וטיפול בסיבוכים הכרוניים של סוכרת; התאמת הטיפול התזונתי להעדפותיו, טעמיו, תרבותו, ומוכנותו של המטופל לבצע שינויים. כל זה מחייב לתת כלים למטופל לשם שמירת ההנאה שבאכילה דבר שנעשה על ידי ציוד המטופל בכלים לרכישת מזונות והכנת מאכלים בריאים.


כיצד מטפלים?

הרפואה הקונבנציונאלית ממליצה על אימוץ אורח חיים בריא כטיפול ראשון, במקביל או אף בטרם מתחילים טיפול תרופתי. הרפואה הקונבנציונאלית ממליצה גם על טיפול זה לא רק עם פרוץ הסוכרת כי אם גם בהמשך, ולהתמיד בה לכל החיים. שיפור בריאותי ניתן להשיג באמצעות אימוץ אורח חיים בריא עשוי להיות במקרים רבים, מרשים ביותר. חולים עם סוכרת חדשה יכולים להיות מאוזנים היטב ללא טיפול תרופתי, כאשר מקפידים על אורח חיים בריא ויותר מכך, חולי סוכרת ותיקים, המטופלים לעיתים במספר רב של תרופות, כולל אינסולין, יכולים להיפטר ממרבית התרופות ואף מכולן, כולל אינסולין, במקרים לא מעטים.


שומרים על משקל סביר. במרבית החולים קיים צורך להפחית ממשקל הגוף ולשאוף להגיע למשקל הרצוי. אין חובה להגיע למשקל אידיאלי ואין כל כוונה להפוך את חולי הסוכרת לדוגמנים. הניסיון מוכיח כי הפחתה של המשקל ההתחלתי ב- 5-10 אחוזים בלבד מספיקה במרבית המקרים לשפר משמעותית את רמות הסוכר בדם, כמו גם את ערכי לחץ הדם ומדדים מטבוליים רבים נוספים. לדוגמא, אדם השוקל 100 ק"ג, אם יצליח להפחית בין 5 ל 10 ק"ג, מצבו הבריאותי ישתפר מאד, גם אם עדיין לא הגיע למשקל האידיאלי.


פעילות גופנית סדירה.  זו "שורפת" קלוריות ועוזרת בירידה במשקל. בנוסף פעילות גופנית מאפשרת פעילות וניצולת טובה יותר של אינסולין עם שיפור באיזון הסוכרת. פעילות גופנית צריכה להיות אירובית, כלומר מאמץ גופני שיגרום לקיצור אורך השריר בזמן התכווצותו (הליכה, ריצה, שחיה, רכיבה על אופניים, ריקודים וכו'). יש להקפיד על ביצוע רציף של פעילות זו במשך 30 - 40 דקות. התחלת פעילות גופנית כזו מצריכה בדיקות רפואיות להערכת סיכון בביצוע פעילות זו.


שומרים על תזונה נכונה. מאובחני סוכרת או טרום סוכרת צריכים כאמור להקפיד על תפריט שיסייע להשגת ושמירת תוצאות תקינות לרמות הסוכר בדם. בתפריט זה יש לשים לב לנקודות הבאות: 


1.  לצרוך פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: בניגוד לתפיסה שעדיין הרווחת, לחולי סוכרת ולטרום סוכרתיים חובה לאכול פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך (המעלות את הסוכר בדם לאט יותר) כגון לחם מחיטה מלאה או לחם קל, גריסים שונים, קטניות, פסטה מקמח דורום/מלא, אורז בסמטי/מלא, בטטה, שיבולת שועל ועוד. פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי גבוה, כמו תפוחי אדמה, אורז לבן, לחם לבן, פתיתים ואטריות מקמח לבן, אטריות אורז, קורנפלקס, עוגות, עוגיות ועוד, אינן מומלצות.


2.  לאכול כל 3-4 שעות: מומלץ לצרוך ארוחות קטנות ותכופות כל 3-4 שעות במהלך כל שעות העירות ואף לאכול כשעה לפני השינה. בכל ארוחה יש לצרוך כמות פחמימות מורכבות דומה פרט לארוחה בשרית (בשר/עוף/דג) בה מומלץ לצמצם צריכת פחמימות ואף להימנע מהן לחלוטין. צורה זאת של אכילה מסייעת להוריד את רמת האינסולין.


3.  צריכה מרובה של ירקות: הפיטוכימיקלים שנמצאים בירקות מסייעים למניעת מחלות כמו סוכרת ולכן רצוי להרבות בירקות מכל הצבעים, כולל גזר, סלק ועגבניות מהם נרתעים סוכרתיים רבים.


4.  פירות: עקב תכולת סוכר גבוהה חשוב לא לצרוך יותר מ-1-2 מנות ביום.


5.  ממתיקים מלאכותיים: סכרין,סוכרלוז,אספרטיים ואססולפאםKבטוחים לשימוש, בטווח הצריכה היומי המקובל, כפי שנקבע על ידי הFDA.


6.  סוכר: מומלץ להימנע מסוכר בכל סוג וצורה כולל סוכר חום, סוכר פירות, סירופ תירס, ריבה, דבש, סילאן, משקאות ומיצים ממותקים, מיצים טבעיים, כל המזונות המכילים סוכר כגון עוגות, עוגיות, ממתקים, ודגני בוקר מסוכרים.


7.  שומנים וכולסטרול : אנשים עם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לבלכן תזונת הסוכרתי צריכה להיות תזונה המגנה בפני מחלות לב. המטרה העיקרית ביחס לכמות שומנים באנשים עם סוכרת היא הגבלת השומנים הרוויים, שומני טרנס וכולסטרול לצורך הפחתת הסיכון לתחלואת לב. שומנים רוויים, חומצות שומן טרנס וכולסטרול הם המשפיעים העיקריים על רמות הכולסטרול (LDL) ה"רע" בדם.



פורום רפואה סינית וסוכרת

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • קינמון
  • צביה
  • 21/12/2015 10:42
  • בקינמון בכמויות גדולות נמצא גם מרכיב רעיל. במידה ומדובר בתבלין רגיל, מהי הכמות (בגרמים) המותרת ביום?

  • הדפס
  • קינמון
  • רפאל רוזנסקי
  • 23/12/2015 09:49
  • כל דבר ולרבות תבלין בכמויות מופרזות יכול לגרום לתופעות בלתי רצויות. קינמון לצורך טיפולי ניתן לקבל בטבליות. ריכוזי החומר הפעיל בטבליות עולים בהרבה על כל כמות של קינמון שניתן להוסיף לאוכל כתבלין. אם את חוששת מכמות התבלין אך רוצה לצרוך כמות טיפולית, תשתמשי בתוסף תזונה. רפאל רוזנסקי

  • הדפס
  • מעקב
  • טליה
  • 25/11/2015 12:22
  • שלום רב, אני בת חמישים, הגלוקוז שלי עומד על 104 על מנת להיות במעקב למי עלי לפנות? אשמח לדעת גם מהם הורמונים ביולוגיים? תודה

  • הדפס
  • נפילות סוכר וסחרחורות
  • רונה
  • 20/05/2015 12:31
  • אין לי סוכרת אבל יש לי כן נפילות סוכר בעיקר בשעות הבוקר. האם יש משהו טבעי שאפשר לקחת שיכול לעזור?

  • הדפס
  • נפילות סוכר בבוקר
  • רפאל רוזנסקי
  • 20/05/2015 16:09
  • כל מזון מעלה סוכר בדם. סוכר מהיר נמצא בפירות, בלחם ובמיוחד במיצים. מיץ טבעי מהבוקר זה מצויין

  • הדפס
רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
תרופות קשורות
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ