הבוקר שאחרי: עובדות מפתיעות על הנגאובר

וויסקי גורם להנגאובר קשה יותר מוודקה? נשים משתכרות יותר מהר מגברים? ומה זה בכלל הנגנאובר? הנה כמה עובדות שלא ידעתם על חמרמורת

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/09/2014

וויסקי גורם להנגאובר קשה יותר מוודקה? נשים משתכרות יותר מהר מגברים? ומה זה בכלל הנגנאובר? הנה כמה עובדות שלא ידעתם על חמרמורת



האנגאובר (חמרמורת) מאופיין בכאב ראש, עייפות, בחילה, שלשול ורגישות לאור ולרעש, המופיעים שעות לאחר צריכה מוגזמת של אלכוהול.  תופעות אלו מתרחשות כתוצאה מהתכונה המשתנת של האתנול (האלכוהול המשמש לשתייה) הגורמת להתייבשות, ולפירוק האתנול על ידי אנזימי הכבד למרכיביו הרעילים (אצטאלדהיד - Acetaldehyde הנוצר ע"י חמצון האלכוהול ואצטאט - acetate). 


נשים משתכרות יותר מהר מגברים. מספר המשקאות הדרושים כדי להתעורר עם הנגאובר מושפע מהגיל, מין ומשקל הגוף. לרוב הנשים מספיקים 3-5 משקאות, בעוד גברים צריכים 5-8 משקאות כדי לגרום להנגאובר. זאת כיוון שגוף האישה מכיל פחות מים המוהלים אלכוהול, דבר הגורם לספיגת האלכוהול במחזור הדם.


אוכלים לפני ששותים. מומלץ לאכול לפני שתיית אלכוהול, כיוון שמזון מאט את ספיגת האלכוהול ומפחית את כמות האלכוהול שנספג במעיים. מאכלים עשירים בחלבונים, כגון גבינה ובשר, מביאים להאטה הכי משמעותית בספיגת אלכוהול, ויכולים למנוע הנגאובר.


סוכר מאט את השפעת האלכוהול. כאשר שותים אלכוהול יחד עם משקאות מוגזים, רצוי להעדיף משקאות המכילים סוכר על פני משקאות דיאטטיים, כיוון שסוכר מאט את ספיגת האלכוהול בגוף.


אלכוהול כהה גורם להנגאובר קשה יותר? בהחלט. משקאות כהים כגון וויסקי, יין אדום, טקילה וברנדי מכילים יותר כימיקלים ולכן גורמים להנגאובר חמור יותר מאשר יין לבן, בירה או משקאות שקופים כמו ג'ין או וודקה.


שותים מהר, משתכרים מהר. אין חשיבות לסדר השתייה. בקבוק בירה, כוס יין ושוט טקילה מכילים כמות אלכוהול דומה, אך משך השתייה הוא שקובע: שוט נצרך מהר יותר מאשר בירה ולכן יביא להשפעה מהירה יותר של האלכוהול.


אז מה עושים?


ניתן למנוע הנגאובר במספר דרכים, פרט להימנעות מצריכת אלכוהול מוגזמת: לשתות מים לפני, במהלך ואחרי צריכת האלכוהול ולא לשתות על קיבה ריקה.  


יש להימנע מנטילת אקמול, דקסמול ותרופות אחרות המכילות אצטמינופן (Acetaminophen), כיוון שכמו אלכוהול, גם הן עשויות לגרום נזק לכבד.  


אלכוהול מייבש את הגוף ומוריד את רמת הסוכר בדם. לכן רצוי בבוקר שאחרי לאכול פחמימות מורכבות, כגון טוסט או קרקרים מחיטה מלאה, כדי להעלות את רמת הסוכר ולהקל על בחילות. רצוי להימנע מקפה, כיוון שהוא מייבש את הגוף, בדומה לאלכוהול.




מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ