חשבון נפש מתוק: חיים עם סוכרת

חגי תשרי, בהם ראש השנה ויום כיפור, מהווים זמן טוב עבורנו לעצור ולהתבונן בעצמנו, בהרגלי החיים שלנו, בבחירות הקטנות שבונות את אורח החיים שלנו ועוד. תהליך זה של התבוננות פנימית וחשבון נפש הוא תהליך הנדרש, מידי יום, מחולי סוכרת רבים החיים בישראל. לקיחת אחריות על הסוכרת איננה מובנת מאליה והיא כרוכה במשאבים רגשיים ובזמן, אותם ניתן לייעל ולהפוך לחלק בלתי נפרד משגרת היום יום של כל חולה סוכרת

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 02/10/2014

חגי תשרי, בהם ראש השנה ויום כיפור, מהווים זמן טוב עבורנו לעצור ולהתבונן בעצמנו, בהרגלי החיים שלנו, בבחירות הקטנות שבונות את אורח החיים שלנו ועוד. תהליך זה של התבוננות פנימית וחשבון נפש הוא תהליך הנדרש, מידי יום, מחולי סוכרת רבים החיים בישראל.  לקיחת אחריות על הסוכרת איננה מובנת מאליה והיא כרוכה במשאבים רגשיים ובזמן, אותם ניתן לייעל ולהפוך לחלק בלתי נפרד משגרת היום יום של כל חולה סוכרת


סוכרתי: מי מטפל בך?


האדם החשוב ביותר בצוות הרפואי של הסוכרתי הוא הסוכרתי בעצמו. רק הסוכרתיים יודעים איך הם מרגישים ומה מתאים להם.
בד בבד, גם עם ניסיון של שנים עם סוכרת, קשר אישי ותדיר בין הסוכרתי לצוות הרפואי אשר מטפל בו (בדומה לרופא, אחות, דיאטן ומאמן כושר) ממלא תפקיד חשוב בחיי הסוכרתי. הצוות הרפואי מכיר את ההיסטוריה הרפואית על רבדיה ותמיד יתרום הנחיות, טיפים ואפילו נקודת מבט שונה שיכולים להקל ולעזור בתהליך איזון הסוכר בדם. לכן, אם אינכם זוכרים מתי בפעם האחרונה נבדקתם, קבעו תור לפגישה.


מהי תוצאת ה -  A1C שלך ?


Hb.A1C הינו כלי העזר העיקרי כיום המשמש סוכרתיים להערכת מצב איזון רמות הסוכר בדמם. בבדיקה זו אנו מקבלים מידע על ממוצע רמות הסוכר בדם במשך שלושת החודשים אחרונים, כאשר ערך מעל 6.5-7% יוגדר במרבית המקרים כמצב של סוכרת.


לסוכרתיים מומלץ להגיע לרמת איזון בה ערך המדד יהיה נמוך מ-7%, כתלות כמובן במצב הסוכרת שלהם ובמדדים פיזיים ונפשיים אחרים (מחלות רקע אחרות, גיל ועוד). כמו כן, ככל שרמת ה- A1C גבוהה יותר, כך גדל הסיכון להתפתחות סיבוכים הקשורים לסוכרת. את בדיקת ה- A1C ניתן לעשות במרכזים פרטיים ובתי חולים שונים, כחלק מבדיקות הדם הכלליות והתקופתיות. כיום ניתן לעשות את בדיקת  ה- A1C באמצעות דקירה קלה באצבע וקבלת תוצאה תוך דקות ספורות בחלק מהמקומות.


מתי בפעם אחרונה נעלת נעלי ספורט?


פעילות גופנית לשמירה על איזון רמות הסוכר בדם, מהווה כלי חשוב ובמידה שווה לטיפול התרופתי הניתן לסוכרתיים. פעילות גופנית מהווה חלק אינטגראלי מחיינו גם כשאיננו מודעים לכך, בדומה להליכה בתוך הבית, מעבר מישיבה לעמידה, הליכה לאוטו או לתחנת האוטובוס, הליכות בפארק, רכיבה על אופניים, גינון או כל פעילות אחרת אשר תגרום להפעלת השרירים.


המטרה בפעילות הגופנית היא לעלות את קצב הלב ולהפעיל את השרירים. אם תישארו פעילים תוכלו לשפר את רמות הסוכר בדם, את מצב בריאותכם ואת מצב רוחכם – וזהו מפתח להרגשה נפלאה.


ניתן להתחיל בביצוע פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע, כ-20 דקות בכל פעם ובהדרגה לעלות לחצי שעה-שעה, 4-5 פעמים בשבוע. לא יעבור זמן רב עד שתתחילו להרגיש את היתרונות בלהיות פעילים. זכרו גם כאן להתייעץ עם רופא לפני ביצוע פעילות גופנית, בכדי לוודא שהדבר אכן ישפר את רמות הסוכר בדמכם.


האם ידוע לך אילו מוצרי מזון עדיף לרכוש?


כיום יש יותר ויותר מוצרים חדשים על המדף המוגדרים ע"י היצרן כמותאמים לסוכרתיים. עם זאת, יש לשים לב, מאחר שגם מוצרים אלו יכולים להעלות את רמת הסוכר בדם באם נצרכים בכמות גדולה, משום שהם מכילים פחמימות. פחמימות מתפרקות לגוף כסוכר, והן למעשה קבוצת המזון העיקרית האחראית לעליית רמות הסוכר בדם. כאשר אנו באים לבדוק האם המוצר שאנו קונים מותאם לסוכרתיים, יש להסתכל על כמות הפחמימות שהמוצר מכיל, כאשר נעדיף את המוצר שמכיל את הכמות הקטנה ביותר של פחמימות.




למה חשוב לשים לב? 


מזון דל סוכר – יכיל לא יותר מ- 5 גרם סוכר ב- 100 גרם מזון.

מזון מופחת סוכר – יכיל 25% פחות סוכר בהשוואה לכמות הסוכר הנמצאת בדרך כלל במוצר.

מזון ללא תוספת סוכר- לא הוסף למוצר זה סוכר, מלבד הסוכרים הנמצאים בו באופן טבעי, שימו לב ייתכן וכמות הפחמימות גבוהה.

מזון ללא סוכר – במוצר אין סוכר, אך יש לשים לב שבדרך כלל מוצרים אלו  מכיל הרבה שומן וקלוריות, גם כן יש להתייחס לכמות הפחמימות במוצר.


מדוע חשוב לבצע בדיקה תקופתית?


סוכרת ידועה בשל היותה מחלה המסכנת פגיעה באיברי מטרה שונים בגוף, ביניהם: עור, עיניים, רגליים, מערכת העיכול והכליות. חלקם מושפעים ממהלך המחלה ומאיזון הסוכר בדם, וחלקם משפיעים על הסיכון לפתח סיבוכים. ביצוע בדיקות עצמאיות שוטפות, לצד מעקב תקופתי ושמירה על קשר רציף עם הרופא האישי, חיוניים על מנת להימנע מסיבוכים, לשמירה על איזון הסוכרת ולקיום אורח חיים בריא.


בכדי לחגוג ולציין שנה חדשה ומתוקה - לא חייבים להרבות בסוכר וניתן ליהנות ממאכלי החג ויתרונותיו בצורה מתונה ומדודה. זכרו שאתם האדם החשוב ביותר באחריות על הסוכרת שלכם ובידכם הבחירה מה נכנס לגוף שלכם!



פורום רפואה סינית וסוכרת

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • קינמון
  • צביה
  • 21/12/2015 10:42
  • בקינמון בכמויות גדולות נמצא גם מרכיב רעיל. במידה ומדובר בתבלין רגיל, מהי הכמות (בגרמים) המותרת ביום?

  • הדפס
  • קינמון
  • רפאל רוזנסקי
  • 23/12/2015 09:49
  • כל דבר ולרבות תבלין בכמויות מופרזות יכול לגרום לתופעות בלתי רצויות. קינמון לצורך טיפולי ניתן לקבל בטבליות. ריכוזי החומר הפעיל בטבליות עולים בהרבה על כל כמות של קינמון שניתן להוסיף לאוכל כתבלין. אם את חוששת מכמות התבלין אך רוצה לצרוך כמות טיפולית, תשתמשי בתוסף תזונה. רפאל רוזנסקי

  • הדפס
  • מעקב
  • טליה
  • 25/11/2015 12:22
  • שלום רב, אני בת חמישים, הגלוקוז שלי עומד על 104 על מנת להיות במעקב למי עלי לפנות? אשמח לדעת גם מהם הורמונים ביולוגיים? תודה

  • הדפס
  • נפילות סוכר וסחרחורות
  • רונה
  • 20/05/2015 12:31
  • אין לי סוכרת אבל יש לי כן נפילות סוכר בעיקר בשעות הבוקר. האם יש משהו טבעי שאפשר לקחת שיכול לעזור?

  • הדפס
  • נפילות סוכר בבוקר
  • רפאל רוזנסקי
  • 20/05/2015 16:09
  • כל מזון מעלה סוכר בדם. סוכר מהיר נמצא בפירות, בלחם ובמיוחד במיצים. מיץ טבעי מהבוקר זה מצויין

  • הדפס
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ